אחרי 70 שנות מלוכה: מלכת אנגליה אליזבת השנייה מתה בגיל 96

ארמון בקינגהאם הודיע הערב על מותה של מלכת אנגליה אליזבת' השנייה בגיל 96 אחרי הדרדרות במצבה • יורש העצר צ'ארלס יוכתר כמלך לאחר הלווייתה • נחשבה לדמות נערצת על העם הבריטי
חרדים 10
י"ב אלול התשפ"ב / 08.09.2022 20:46

אבל בבריטניה: המלכה אליזבת’, שנשאה בתפקיד המלכותי 70 שנה – הזמן הארוך ביותר בהיסטוריה של מלכי בריטניה, מתה הערב (חמישי) בגיל 96.

בנה הבכור, הנסיך צ’ארלס, הפך למלך.

מארמון בקינגהאם נמסרה הודעה רשמית: “המלכה הלכה לעולמה בשלווה. בני המלוכה יישארו לצידה בטירת בלמורל בסקוטלנד, וישובו ללונדון מחר”.

אליזבת’ נולדה באפריל 1921. היא הייתה בתם הראשונה של הדוכס והדוכסית מיורק, שהפכו מאוחר יותר למלך ג’ורג השישי והמלכה אליזבת’.

אביה עלה לכס המלכות ב-1936 עם התפטרותו של אחיו, המלך אדוארד השמיני, מה שהפך את אליזבת ליורשת הטבעית לתפקיד. היא קיבלה חינוך פרטי והחלה לשאת בתפקידים ציבוריים כבר בגיל צעיר.

בחודש נובמבר 1947 נישאה לפיליפ מאונטבן, לשעבר נסיך יוון ודנמרק, ונישואיהם נמשכו עד למותו בשנה שעברה.

לבני הזוג נולדו ארבעה ילדים: הנסיך מווילס צ’ארלס, הנסיכה רויאל, הדוכס מיורק הנסיך אנדרו, והנסיך אדוארד.

בשנת 1952, מיד לאחר מותו של אביה, הפכה אליזבת’ למלכת בריטניה וחבר מדינות העמים העצמאיות – בריטניה, קנדה, אוסטרליה, ניו זילנד, דרום אפריקה, פקיסטן וציילון.

אירוע ההכתרה הרשמי שלה התקיים שנה אחת מאוחר יותר – 1953, כאשר לאורך תקופת כהונתה חגגה המלכה את יובל הכסף שלה בשנת 1977, יובל הזהב בשנת 2002, יובל היהלום בשנת 2012 וחגיגות יובל הפלטינה בשנה הנוכחית.

לאורך עשרות השנים בהם כיהנה בתפקיד, נחשבה המלכה לדמות נערצת על העם הבריטי.

במשך שנות כהונתה הרבות השביעה 15 ראשי ממשלה.

עם מותה יורדו דגלי הממלכה לחצי התורן, מטחי כבוד יבוצעו במספר אתרים רשמיים, ותוכרז דקת דומיה לאומית.

בשעה 18:00 בערב ישא המלך החדש צ’ארלס נאום לאומה. מועצה מיוחדת תתכנס כדי להכריז על צ’ארלס כמלך בריטניה החדש.

ביום השני לאחר מותה של המלכה יוחזר ארונה בעזרת הרכבת המלכותית לארמון בקינגהאם, כאשר ראש הממשלה והשרים יקבלו את פניו. ביום השלישי יקבל המלך צ’ארלס את תנחומי בכירי האומה הבריטית.

ביום הרביעי יגיע המלך לצפון אירלנד, ויקבל גם שם תנחומים. ביום החמישי למותה יתקיים מסע הארון מארמון בקינגהאם לארמון ווסטמינסטר שם יתקיים טקס מיוחד, כאשר הארון יעבור ברחובות לונדון.

בשלושת הימים שלאחר מכן יונח ארונה של המלכה בארמון ווסטמינסטר שיהיה פתוח לציבור במשך 3 ימים ברציפות.

ביום העשירי למותה של המלכה יתקיים טקס ההלוויה הממלכתי  והיא תיקבר.

נשיא המדינה יצחק הרצוג, ספד הערב למלכה:

“הוד מלכותה אליזבת השנייה – הייתה ‘המלכה’ בה”א הידיעה. מותה הוא סופו של עידן. בשם העם בישראל אני כואב את לכתה ומשתתף באבל הכבד של העם הבריטי האבל וחבר הלאומים הבריטי, שאיבדו את אם האומה.

“המלכה אליזבת הייתה דמות היסטורית – היא חיה את ההיסטוריה, היא יצרה היסטוריה, והשאירה אחריה מורשת מפוארת ומלאת השראה.

כנשיא הישראלי ה-11 שכיהן בתקופת כהונתה, ובשם מדינת ישראל והעם בישראל, אני מבקש למסור תנחומים למלך הנכנס צ׳ארלס ולכל משפחת המלוכה, לעם הבריטי, לממלכה המאוחדת ולחבר העמים כולו.

בתקופת כהונתה הארוכה ורבת המשמעות – העולם השתנה דרמטית, ולמול שינוי זה היא הייתה סמל למנהיגות יציבה ואחראית, ומגדלור של מוסריות, אנושיות, ופטריוטיות. בחייה ובשירותה את עמה היא שיקפה רוח של מסורת עמוקת שורשים, יושרה ושליחות.

אבי ואמי ז”ל התקבלו על ידה באופן אישי כמה וכמה פעמים לאורך השנים מתוקף תפקידה, והארת הפנים והאירוח החם שלה הותירו בהם חותם שעבר במשפחתנו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות