40 מיליון ש”ח על השולחן: אייכלר הוזעק, ביבי מבטיח והשאלות קשות

ח"כ ישראל אייכלר, החוגג במנצ'סתר חתונת נכדה, קיבל הוראה מהרבי: לחזור ביום א' • על השולחן מונחת הבטחה של נתניהו: תקציב בעלזא ישודרג • אבל הדילמות רק מתחדדות: מה יקרה אם לא ירכיב ממשלה? ומה נעשה אם ההליכים הנדרשים למיגור האפליה, לא יעמדו במבחן בג"ץ?
שרי רוט
י"ג אלול התשפ"ב / 08.09.2022 21:32

1.

ח”כ ישראל איכלר, הנציג של חסידות בעלזא בכנסת, שוהה בימים אלו של מתח פוליטי גואה בין אגודת ישראל ודגל התורה, הרחק מזירת ההתגוששות.

אמש, במנצ’סתר שבאנגליה, הוא חגג את נישואי נכדתו. אבל העימות על המתווה שרקחו ראשי  משרד החינוך עם חצר בעלזא, העיב על החגיגה המשפחתית. לפי התכנית המקורית, איכלר היה אמור לשוב לישראל רק ביום שלישי הבא, בתום ימי ה’שבע ברכות’ ורגע לפני הגשת הרשימות לוועדת הבחירות המרכזית.

אבל היום הורה לו האדמו”ר להקדים את בואו לישראל כבר ליום ראשון, מיד לאחר ‘שבת שבע ברכות’, בגלל המו”מ התקוע בין הצדדים.

עד אז לא תחול, ככל הנראה, התקדמות שתפתור את הסכסוך שקורע את הציבור החרדי.

2.

על השולחן מונחת כעת הבטחה של נתניהו לשדרג את תקציב מוסדות בעלזא למקסימום, בעוד ח”כ משה גפני ערב, כי יהדות התורה לא תיכנס לקואליציה מבלי שהאפליה של החינוך החרדי תמוגר, ושכר צוותי ההוראה במגזר החרדי יושוו לזה של מורי החינוך הממלכתי.

איפה הבעיה?

על השולחן מונחים כעת 40 מיליון שקלים שמוסדות החינוך של בעלזא יקבלו עבור השנה הקרובה, אם ראשי ועדת החינוך של החצר יחתמו עד ראש השנה על ה’קול קורא’ של משרד החינוך. בבעלזא מתקשים לאבד סכום כזה, בשביל ‘אם’ אחד גדול.

שכן, מי אמר שנתניהו יהיה זה שירכיב את הממשלה הבאה? עונים ב’דגל’, אם לא – תחזרו למתווה הממ”ח החסידי.

הדילמה: מי מבטיח שהממשלה הבאה תאפשר אותו?

הדרישה של בעלזא: במקרה כזה, תכניסו אותנו לחינוך העצמאי. אבל להבטחה כזו ‘דגל’ מסרבת, בהוראת מנהיגה הרוחני.

3.

גם  אם  נתניהו ישיג 61 מנדטים ויהיה זה שירכיב את הממשלה הבאה – מי מאמין לו?  וגם אם יאפשר לקדם את המהלך של שדרוג התקציב,  מי יבטיח שגפני לא יהיה זה שירצה לנקום בבעלזא בשל הבטן המלאה שיש לו עליה?

ויש שאלה קשה יותר שמטרידה את מנהלי המו”מ: גם אם יבצעו, בחסדי ה’,  את כל ההליכים הנדרשים למיגור האפליה – איך הם יעמדו במבחן בג”ץ, כאשר גם לא מלמדים בת”תים ליב”ה וגם מקבלים תקציב מלא?

הרי מתבקש כי מיד לאחר שיונפקו האישורים למוסדות החרדיים, ידרשו כל בתי הספר הפרטיים, חילונים וערבים, להינות מהעוגה גם הם – ויעתרו בדרישה לקבל תקציב זהה.

ההנחה היא שהמהלך לא יעבור בג”ץ, ולאשר תקציב מלא לכל בתי הספר בישראל – יהיה זה תקציב עתק שהמדינה לא תוכל לעמוד בו. גם החינוך הממלכתי, שמלמד ליב”ה, ידרוש הכפלת תקציב. מעמסה בלתי אפשרית.

לשאלה איך הממ”ח החסידי שנרקח עם בעלזא יעבור בג”ץ, אם מישהו יעתור – המונח המשפטי ‘גודל השעה’ יסייע, לדברי גורמים במשרד החינוך.

כלומר, כדי שהחסידים ילמדו ליב”ה צריך לעשות מאמץ מצד המדינה, ולפחות בשנים הראשונות להגדיל תקציבים על אף שהליב”ה לא תהיה מושלמת.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מקנאה בגן עדן של מי שיפגיש בין מרן ראש הישיבה שליטא לאדמור מבעלז שליטא
    10/09/2022 23:07
    הלוואי
  1. ואז כל לע”ד כל הבעיות יסתדרו ללא מתווכים הרבה דברים מסתדרים יותר טוב

  2. מקנאה בגן עדן
    10/09/2022 23:08
    הלוואי
  3. של מי שיפגיש בין מרן ראש הישיבה שליטא לאדמור מבעלז שליטא לע”ד כל הבעיות יסתדרו ללא מתווכים הרבה דברים מסתדרים יותר טוב