הראשל”צ הגר”י יוסף: ‘לרב ברוסיה אסור לעזוב ולהפקיר קהילתו!’

במכתב מיוחד ששיגר הגר"י יוסף לכנס חירום של רבני רוסיה, הוא יצא בחריפות נגד רבנים שברחו מהמדינה לאחר פרוץ המלחמה • "רב העוזב חלילה את קהילתו, הרי הוא מפקיר מבחינה רוחנית ונפשית, והדבר דומה לרב-חובל של ספינה המיטלטלת בלב ים גועש, שנוטש אותה ובורח"
יוסף גרינבוים
י' אלול התשפ"ב / 06.09.2022 15:03

הראשון לציון נגד רבנים שנטשו את קהילתם ברוסיה וברחו: במכתב מיוחד ששיגר הגר”י יוסף לכנס החירום של רבנים מעשרות קהילות ברחבי רוסיה, שהתקיים אתמול (שני) במוסקבה – הוא יצא בחריפות נגד מי שברחו מהמדינה לאחר פרוץ המלחמה והותירו את בני הקהילה מאחור.

הראשל”צ  הגר”י יוסף כתב במכתבו: “בימים קשים אלו אתם נצבים כעמוד האש ההולך לפני המחנה. כלל יהודי רוסיה נשענים עליכם מבחינה רוחנית ונפשית, בין אלו הפונים אליכם לפסיקת הלכה ולייעוץ והכוונה, ובין אלו המתבוננים בהנהגתכם ומושפעים ממנה. ברי הדבר כי ‘לעת כזאת הגעת למלכות’, זו השעה בה מוטל עליכם לחזק ולעודד את קהילותיכם”.

הראשל”צ הוסיף:  “באים אנו בזה לחזק את ידיכם, ולהודיע דעת תורה כי חובה קדושה מוטלת על כל רב להישאר במחיצת צאן מרעיתו, ואסור לו לעזוב את קהילתו ח”ו. רב ומדריך רוחני העוזב חלילה את קהילתו, הרי הוא מפקיר מבחינה רוחנית ונפשית את בני קהילתו, והדבר דומה לרב-חובל של ספינה המיטלטלת בלב ים גועש, הנוטש אותה על נוסעיה ובורח לנפשו…

“תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם, והתורה ניתנה לעשות שלום בעולם, זהו תפקידנו המובהק כרבנים העוסקים בהנחיית דרכיה דרכי נועם. מובן אם כן שהתפקיד המוטל על הרבנים הוא לחזק את שמירת התורה והמצוות בקהילתם, לעסוק בגמילות חסדים ובעזרה גשמית ורוחנית לבני הקהילה, ולהתרחק ממעורבות בענייני פוליטיקה ומדיניות לכל צד שהוא“.

גם רבני הקהילות שהתכנסו במוסקבה הכריזו בתום הכינוס: “אין עניינינו לעסוק חלילה בפוליטיקה וגיאופוליטיקה. אנו המומים מכך, שישנם אישים שונים, שלא זו בלבד שהם חושבים שתפקידם של הרבנים הוא לעסוק בפוליטיקה, ואף לברוח מהקהילה שלהם כסוג של מחאה פוליטית, אלא עוד שולחים מסרים כנגד הרבנים שלא נוהגים באופן זה.

“אנחנו מחזקים את ידי הרבנים ומנהיגי הקהילות שמצאו עצמם תחת מתקפה, ומגבים את התנהלותם האחראית והראויה”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בין השורות
    06/09/2022 16:01
    שלום
  1. הרב בערל לאזר מטעם חבד ומטעם הממשלה הכניס ( כרגיל ) לרב גולדשמיט הליטאי שלא מסכים ליישר קו עם ממשל פוטין לגבי המלחמה עם אוקראינה . הבעיה של לאזר שהעולם עם אוקראינה ו גולדשמיט מקבל יחצ חסר תקדים בתמיכתו באוקראינה . זו באמת בעיה . לכן התגייסו הרבנים להכניס לגודשמיט . גולדשמיט – יתגבר על זה – לדעתי .

  2. א
    07/09/2022 20:12
    אחד שמבין
  3. גולדשמיט עוד אחד מי מכיר אותו שם חוץ מאיזה קומץ ליטאים שאף אחד לא מכיר אותם תפסיק לבלבל את המוח ופשוט תהיה בשקט