איזו מצבה מתאימה לקבורה בקומות? בחברת מצבות גן עדן מסבירים

שיטת הקבורה החדשה יחסית מעוררת שאלות רבות, ובראשן איזו מצבה מתאימה? • המומחים של חברת מצבות גן עדן עם מידע מקיף אודות קבורה בקיר ובפרט המלצות לגבי המצבה
תוכן שיווקי
י' אלול התשפ"ב / 06.09.2022 14:26

העולם שבו אנחנו חיים משתנה ללא הרף, ואין כמעט תחום שנותר כשהיה בעבר. גם תחום הקבורה, שלכאורה אמור להישאר ללא שינוי, נדרש להתאים את עצמו למציאות העכשווית: ישראל היא כידוע מדינה קטנה, השטחים הפנויים בה מצומצמים ולכן גם בבתי העלמין ישנה מגבלת מקום משמעותית.

כתוצאה מכך בעוד ועוד בתי עלמין אין אפשרות לחפור עוד ועוד קברים בקרקע, והפתרון שנבחר הוא קבורה בקומות. השיטה החדשה יחסית מעוררת שאלות רבות, ובראשן איזו מצבה מתאימה לקברים אלה. בעמוד זה, המומחים של חברת מצבות גן עדן יספקו לכולנו מידע מקיף אודות קבורה בקיר ובפרט המלצות לגבי המצבה.

מידות צנועות יחסית

קבורה בקומות היא קונספט חדש יחסית בעת המודרנית, ולכן גם מעוררת חששות מסוימים, (כמו דברים חדשים רבים). כדאי לדעת שבעת העתיקה כך היה נהוג לקבור את המתים בארץ ישראל, ובפרט בתקופת הסנהדרין שהסתיימה לפני כ-1,600 שנים. מבחינה הלכתית אין כמובן שום בעיה עם קבורה בקיר ובכל מקרה חשוב להדגיש כי הפסוק ‘כי מעפר באת ואל עפר תשוב’ רלוונטי גם לסוג הזה של הקברים משום שבכל חלל מושם עפר, וכמו כן יש עפר גם במרווחים בין התאים השונים כך שנשמרת ההמשכיות עם האדמה עצמה.

למעשה, השוני העיקרי בין קבורה “רגילה” לבין קבורה בקומות הוא גודל המצבה – כשהקבר הוא תא בתוך קיר, והמצבה מוצבת על הפתח שלו, באופן טבעי המידות שלה קטנות יותר בהשוואה למצבה שמונחת על קבר בקרקע. הגודל מחייב תכנון מוקפד במיוחד, על-מנת להנציח באופן ראוי את הנפטר או הנפטרת.

מידע חובה על מצבת קיר

מצבות קיר, כלומר מצבות המכסות קברים בקומות, כוללות קודם כל מידע בסיסי חיוני: שם המנוח או המנוחה, תאריך הלידה ותאריך הפטירה, וצירופי האותיות פ.נ. ותנצב”ה. לגבי התאריך, על-פי ההלכה יש לציין אך ורק תאריכים בלוח העברי, אבל בפועל במקרים רבים יש שבוחרים לציין גם את התאריכים הלועזיים הרלוונטיים ואפילו רק את התאריכים הלועזיים – הבחירה היא בכל מקרה של קרובי המשפחה (אלא אם כן בצוואה נכתב במפורש מה ייכתב על המצבה).

כיתוב על המצבה – תוספות מקובלות

מצבת קיר היא כאמור קטנה יחסית, ולכן הכיתוב מוגבל במידה מסוימת. יחד עם זאת בהחלט יש מקום לתוספות על המידע הקונקרטי – כאלה שיתארו את המנוח או המנוחה, ויתרמו להנצחה ההולמת. אופציה מקובלת אחת היא לציין את קרבת המשפחה: “בעלי”, “אמנו וסבתנו” וכו’. אפשרות רווחת אחרת היא משפט מהמקורות שמתאר את האדם שהלך לעולמו. “בדרך חכמה הרתיך הדרכתיך במעגלי ישר” (מספר משלי), “לכל זמן ועת לכל חפץ תחת השמים” (מספר קהלת), “אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה” (ממסכת אבות), “יקרה היא מפנינים וכל חפציך לא ישוו בה” (מספר משלי), “אל אשר תלכי אלך ובאשר תליני אלין עמך עמי ואלהיך אלהי” (ממגילת רות) ויש כמובן עוד אפשרויות רבות. עוד אופציה היא להוסיף אלמנט גרפי שמקושר לנפטר או לנפטרת – למשל תווים מסולסלים לאדם שהמוזיקה הייתה חלק משמעותי מחייו, גלים למי שהיה מחובר לים וכו’.

החומר שממנו עשויה המצבה

החומר המתאים ביותר למצבה עבור קבורה בקומות הוא שיש. ניתן לבחור בין שיש חברון שמתאפיין בגוונים בהירים לבין שיש טורקי שמגיע עם גוונים אפרפרים-כחלחלים, ועוד אופציה היא גרניט – אבן טבעית שמייצרת מראה יוקרתי יותר. אפשר גם לשלב אלמנטים מחומרים אחרים במצבה, אבל מומלץ לזכור את הכלל ‘תפסת מרובה לא תפסת’, ולא להעמיס יותר מדי על המצבה.

דגש חשוב נוסף הוא להפקיד את בניית המצבה בידיים מקצועיות ומנוסות, כך שהיא תישמר היטב לטווח ארוך.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות