רבני רוסיה ב’כנס חרום’: “המומים שישנם רבנים שברחו מקהילתם”

רבני עשרות קהילות מכל רוסיה התכנסו לוועידת חרום במוסקבה • "המומים שישנם אישים שלא זו בלבד שחושבים שתפקידם של הרבנים לעסוק בפוליטיקה, ואף לברוח מהקהילה שלהם כסוג של מחאה פוליטית - אלא עוד שולחים מסרים כנגד הרבנים שלא נוהגים כך"
נתן פרל
י' אלול התשפ"ב / 06.09.2022 01:33

עשרות מרבני רוסיה, מכל קצווי המדינה, הגיעו היום (שני) למוסקבה כדי להשתתף ב’כינוס חירום’, ולהכריז בקריאה משותפת: ממשיכים בתנופה בהנהגת הקהילות, מעניקים סיוע רוחני וגשמי לכל יהודי – ומרחיבים את הפעילות לקראת חגי תשרי.

הכנס נוהל בידי דובר איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה, ברוך גורין, שהזמין את רבה הראשי של רוסיה, הגאון רבי בערל לאזאר, שעמד בראש הכנס.

הרב לאזאר הציג את עמדת הרבנים על רקע המלחמה עם אוקראינה, לפיה על כל אחד להישאר בעירו ועם קהילתו, תוך קריאה לשלום מיידי ולסיום שפיכות הדמים, לצד המשך פיתוח הקהילות, הפרחת היהדות – כפי שבאה לידי ביטוי בשבוע שעבר בפתיחת שנת הלימודים עם עשרות אלפי תלמידים יהודים בכל תלמודי התורה, הישיבות, בתי הספר, בתי הספר ליום ראשון, ומסגרות נוספות ללימודים לכלל הגילאים של יהודי רוסיה.

הרב הראשי סיים את נאומו בהקראת מכתבי ברכה מיוחדים ששיגרו הרבנים הראשיים, הגאון רבי דוד לאו והראשל”צ הגאון רבי יצחק יוסף.

כמו כן נשאו דברים נשיא איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה הרב אלכסדר ברדה ושגריר ישראל ברוסיה אלכסנדר בן צבי.

רב העיר פערם, שליח חב”ד הרב זלמן דייטש, ממארגני הכנס, הקריא את מכתבי גדולי רבני אירופה. כן התקבלה איגרת מיוחדת של הנשיא יצחק הרצוג.

כנס החרום נערך בעיצומם של שלושה ימי עיון ולימוד לכלל הרבנים, בהשתתפותם הרבנים מנחם הבלין ויוסף יצחק אייזנבאך, שיחד עם רבנים מומחים ברוסיה, מעבירים שיעורים וסדנאות להלכות והליכות הנדרשים להנהגת הקהילות ברוסיה.

איגרות הברכה שהתקבלו, הופצו בין יהודי רוסיה וזכו לתהודה רבה.

הראשל”צ  הגר”י יוסף כתב במכתבו: “בימים קשים אלו אתם נצבים כעמוד האש ההולך לפני המחנה. כלל יהודי רוסיה נשענים עליכם מבחינה רוחנית ונפשית, בין אלו הפונים אליכם לפסיקת הלכה ולייעוץ והכוונה, ובין אלו המתבוננים בהנהגתכם ומושפעים ממנה. ברי הדבר כי ‘לעת כזאת הגעת למלכות’, זו השעה בה מוטל עליכם לחזק ולעודד את קהילותיכם.

“באים אנו בזה לחזק את ידיכם, ולהודיע דעת תורה כי חובה קדושה מוטלת על כל רב להישאר במחיצת צאן מרעיתו, ואסור לו לעזוב את קהילתו ח”ו. רב ומדריך רוחני העוזב חלילה את קהילתו, הרי הוא מפקיר מבחינה רוחנית ונפשית את בני קהילתו, והדבר דומה לרב-חובל של ספינה המיטלטלת בלב ים גועש, הנוטש אותה על נוסעיה ובורח לנפשו… תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם, והתורה ניתנה לעשות שלום בעולם, זהו תפקידנו המובהק כרבנים העוסקים בהנחיית דרכיה דרכי נועם. מובן אם כן שהתפקיד המוטל על הרבנים הוא לחזק את שמירת התורה והמצוות בקהילתם, לעסוק בגמילות חסדים ובעזרה גשמית ורוחנית לבני הקהילה, ולהתרחק ממעורבות בענייני פוליטיקה ומדיניות לכל צד שהוא“.

הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו, כותב במכתבו: “מציון ומירושלים, מן המקום בו נישא החזון על עולם נפלא בו ‘לא ישא גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה’, אני מוצא חובה לפנות אליכם אחיי ורעיי רבני רוסיה הי”ו, כל אחד ואחד כערכו הרם… ‘עת מלחמה ועת שלום’ – אולם בכל עת ובכל מצב, חובה מוטלת על רבני הקהילות להמשיך ולהנהיג בגאון את בני קהילותיהם… אתם אלו שמנווטים את הציבור למען מטרה זו… אני יודע שזו תקופה קשה עבורכם, ואני מחזק ידיכם להמשיך לעלות בהר ולישא את משא העם הזה“.

רבני אירופה כותבים: “אשר על כן זוהי חובה קדושה ואחריות עצומה על כל אחד מהרבנים שליט”א, להמשיך להנהיג את יהודי הקהילה, לפסוק דבר השם זו הלכה, ולהבטיח את המשך החיים היהודיים במדינה… בכל הדורות היו הרבנים יראי השם אלו שנטלו את האחריות על בני קהילותיהם, גם במצבים המאתגרים ביותר, ואדרבה – ברור הוא שרב שלא עוזב את עדת צאן מרעיתו, הרי הוא לא מפקיר חלילה את היהודים שזקוקים לעזרתו ולהנהגתו, דווקא בתקופות סוערות“.

בתום הכינוס פורסמו החלטות הרבנים:

א. רבני ומנהיגי הקהילות היהודיות ברחבי רוסיה, ממשיכים עם הקו המנחה אותם מאז – עיסוק בתכנים של רוח ותוכן, העמקת הזהות היהודית בקרב הציבור היהודי, לימוד תורה ומסורת ישראל וקיום מצוותיה. אנחנו מחויבים להטמעת מסורת ישראל בקרב הציבור, לחזק את מוסדות החינוך והקהילות, ולסייע לכל הנזקקים והצריכים תמיכה, זה תפקידנו, ותו לא. נמשיך הלאה בע”ה בכיוון זה, ואנחנו מחזקים את ידי כל העוסקים בכך.

ב. כמובן שאין עניינינו לעסוק חלילה בפוליטיקה וגיאופוליטיקה. אנו המומים מכך, שישנם אישים שונים, שלא זו בלבד שהם חושבים שתפקידם של הרבנים הוא לעסוק בפוליטיקה, ואף לברוח מהקהילה שלהם כסוג של מחאה פוליטית, אלא עוד שולחים מסרים כנגד הרבנים שלא נוהגים באופן זה.

אנחנו מחזקים את ידי הרבנים ומנהיגי הקהילות שמצאו עצמם תחת מתקפה, ומגבים את התנהלותם האחראית והראויה.

ג. בתקופה זו בכלל, ובמיוחד בעומדנו עתה בימי חודש אלול, חודש ההכנה לשנה החדשה, עלינו להוסיף בעיסוק בלימוד התורה, בתפילה לבורא העולם, ובנתינת צדקה; ללמוד את ההלכות המדריכות אותנו כיצד לנהוג בימי החגים של חודש תשרי הקרוב, להוסיף באמירת פרקי תהלים, כתפילה שישרור שלום בעולם, ובמיוחד הפרקים כ’, כ”ג, ס”ג, וקכ”א.

אנו מתפללים לשלומם של כל אזרחי העולם, ללא הבדל דם או לאום, וכדברי הנביא מלאכי “הלוא אב אחד לכולנו, הלוא א-ל אחד בראנו”, וקוראים למנהיגי העולם לעשות את כל אשר לאל ידם להביא לשלום ולשלווה בין העמים. השלום הוא ערך עליון, והוא הבסיס לקיום האנושות בעולם.

אנו נושאים תפילה כי יותר לא יישפך דם, וקוראים לכל בעלי היכולת בעולם כולו לסייע לפליטים ולכל אלו הסובלים מהמצב בעולם, להביא לסוף הדם והדמעות, ומתפללים יחד כי בקרוב ממש יקוים הייעוד שבנבואת הנביא ישעיה “לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה“.

צילום: לוי נאזרוב
הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות