התלמידות ניצחו • אבוטבול: “די להתבזות בבתי המשפט” I ראיון

נחמן וייס
|
י"ב אלול התשע"ד / 07.09.2014 16:21
שופט בית המשפט המחוזי בירושלים אמנון דראל, דחה את בקשת משרד החינוך להוציא צו מניעה שיאסור השימוש של בית הספר החרדי משכנות דעת ב’כיתות המריבה’ • ראש העיר משה אבוטבול בראיון לחרדים10: “מודה לקב”ה שיש לי זכות לעזור לאותן בנות” • על שיחה שקיים עם שר החינוך: “היו טונים גבוהים בתחילת השיחה”

שוב ניצחון: בית המשפט המחוזי בירושלים בשבתו כבית המשפט לעניינים מנהליים דחה את בקשת משרד החינוך להוציא צו מניעה שיאסור את השימוש על בית הספר החרדי ‘משכנות דעת’ בשטח בית הספר החילוני ‘שפה ותרבויות’.

השופט, אמנון דראל, קיבל את עמדת העירייה, אותה ייצג עו”ד אורי קידר, וקבע כי התלמידות החרדיות יוכלו לשוב ולהשתמש באגף הריק שהוקצה להן בשטח בית הספר ‘שפה ותרבויות’. זאת, לפחות עד קיום הדיון העקרוני בנושא בעוד כחודשיים.

השופט שלח את הצדדים לגישור אצל היועץ המשפטי לממשלה.

יודגש, כי יחד עם זאת השופט מתח ביקורת על התנהלות העירייה: “החיפזון בנקיטת צעד חד צדדי בערב שלפני פתיחת שנת הלימודים, ולא בהליך מסודר של פניה מבעוד מועד למשרד החינוך ובמידת הצורך פנייה לסעד משפטי כלפי משרד החינוך – מעורר קושי ואינו הולם התנהלות תקינה של רשות ציבורית. תחושתה של העותרת כי המדובר ב’מחטף’ ובצעד כוחני – אינה נראית איפה קלוטה מן האוויר”.

השופט אף הוסיף: “ניתן אפוא לצאת מנקודת מוצא כי סיכויי העתירה, בעיקר בכל הנוגע לדרך קבלת ההחלטה, לעיתוי בו התקבלה ולאופן הביצוע, נחזים להיות גבוהים יחסית”.
ראש העיר, משה אבוטבול, אמר בתגובה לחרדים10: “אני מודה לקב”ה שיש לי את הזכות לעזור לאותם בנות ישראל שילמדו תחת קורת גג, ואני שמח שגם בית המשפט הכיר בצורך העקרוני שכל ילד בישראל זכאי לתנאים נאותים. אני מודה לשופט ולעו”ד שייצג אותנו אורי קידר.

“אני מאמין, שמשרד החינוך יאות לקרוא לנו לפגישה, על מנת ליצור שיתוף פעולה הדדי ולהשבת האימון בין משרד החינוך לעירייה, כי תמיד דגלתי בהידברות. יש לנו מספיק סיבות טובות לעבוד במשותף ולא להתבזות בבתי המשפט”.

אבוטבול ביקש להודות גם “למערכת התקשורת שליוותה באופן אובייקטיבי את המאבק הנכון הזה”.

במענה לשאלה מה יעשה במידה ומשרד החינוך יחליט לעתור לבג”ץ – אמר אבוטבול: “איני חושב שמשרד החינוך יירד לרמה כה נמוכה, אחרי שתי ערכאות שהעבירו מסר כי המשרד צריך להידבר עם העירייה”.

אבוטבול סיפר על השיחה שקיים עם שר החינוך פירון לפני כשבוע. “היו טונים גבוהים בתחילת השיחה”, אך סירב לפרט “משום כבודו וכבודי לא אפרט מה בדיוק נאמר, אבל מי שמכיר אותי יודע שאני האחרון שלא מחפש הידברות”.

“לצערי יש פער בין הדרישות שלו (של פירון – י.ה.), לשלנו, רק מי שנמצא בשטח יגיע למסקנות דומות לשלי, ולכן הזמנתי אותו לסיור להבין שהצדק מונח אצל הילדות”.

יצויין, כי העירייה ביקשה גם מהשופט לרדת ולסייר בשטח, אך למרות שהביע את רצונו לעשות זאת, לבסוף הסתפק השופט בסרט – שפורסם לראשונה בחרדים10.

אבוטבול מאשים את משרד החינוך ב’רדיפה’: “יש תחושה לא נעימה שכאילו זה ילדות ששייכות לנטע זר. אפילו שמדובר בילדי הערבים נוהגים בהם בכפפות של משי, מתקבל הרושם שהן נרדפות אובססיבית על ידי המערכת. לעבוד על העתירה כל הלילה ביום חמישי בכדי להגיש לבית המשפט זה כבר מוגזם”.

ראש העיר תקף גם את האופוזיציה העירונית וטען: “האופוזיציה היא לא ברת שיח, הם לא הפנימו שהיה מהפך בעיר והיו בחירות וניצחנו. שיפול להם האסימון יהיה אפשר לנהל שיחה”, הוסיף בחיוך.

בהתייחסו לטענות משרד החינוך כי מדובר ב”מחטף”, אומר אבוטבול: “אין כאן מחטף. פנינו לפני מספר חודשים למשרד החינוך, ואמרנו שחייבים לעשות רה-ארגון בין מוסדות שעומדים ריקים בבית שמש הישנה, לבין החוסר בבית שמש החדשה. גם הם מבינים שחייבים לסגור מוסדות.

“נכון שהתאוצה הייתה רק בזמן האחרון”, מודה אבוטבול ומסביר: “אבל בל נשכח שעד פסח לא הייתה קואליציה בעיר, ועד שכוננו קואליציה וחלוקת התיקים, ואחרי זה התחיל המבצע בעזה, ולכן זה נדחה עד עכשיו, אבל תמיד זה היה ברקע, שחייבים לעשות שינוי”.

השופט נזף

הבוקר נערך הדיון בפרשה בבית המשפט בירושלים. לפני הדיון כינס השופט את נציגי הצדדים בלשכתו – אך הפגישה הסתיימה ללא הסכמות.

בדיון נזף השופט בנציגי הפרקליטות ואמר: “הלוואי ולכל תלמיד בארץ היו תנאים כמו שיש לתלמידים שלכם, גם אחרי חלוקת המבנה. תתנתק רגע מבית שמש ותחשוב שאתה בגבעתיים, אם זה היה שם לא היינו פה”.

עו”ד אורי קידר שיצג את העירייה טען כי העירייה קשובה לתושבי העיר לעומת משרד החינוך שעושה כאן פוליטיקה זולה של סמלים ותקשורת. השופט שואל את העירייה אם היא מוכנה לבטל את כל השינויים שנעשו במבנה, כהקמת המחיצה, וקיבל תשובה חיובית.

העירייה הדגישה כי לא נעשתה הקצאה, אלא פתרון זמני של אירוח התלמידות באגף הריק, דבר שקורה בכל עיר בפתיחת שנה שנזקקים לפתרונות זמניים.

עוד טען קידר, כי משרד החינוך עצמו כתב בעתירה שהוא כלל לא בדק כנדרש אם יש חלופות ל-100 תלמידות משכנות דעת, ונעשתה רק בדיקה ראשונית שצופה בנתונים מוטעים, ולמרות זאת הזדרזה להוציא צו סגירה ולרוץ לבתי משפט, כאשר הם מתנערים מתפקידם לדאוג לילדי העיר גם אם הם חרדים.

קידר הוסיף כי גם ההצעה שהציע בזמנו משרד החינוך להצבת קראוונים, פגומה גם היא בכל אותה חבילת עבירות על הנהלים כביכול שטוען משרד החינוך על כניסת התלמידות למבנה.

בפתח הדיון חשף משרד החינוך כי ראש העיר משה אבוטבול פנה אליהם והבטיח למצוא מקום לביה״ס ‘משכנות דעת’, אם נתחייב לשנה הבאה לפנות את מבנה ‘שפות ותרבויות’. לטענתם, הדבר מוכיח כי אבוטבול והעירייה שיקרו באמרם שאין מקום חלופי לבית הספר ‘משכנות דעת’.

משרד החינוך טען גם כי ישנם נהלי הקצאה מחייבים, ולא ניתן לעקוף אותם.

אך בראיון לחרדים10, דוחה אבוטבול את הטענות, ואומר כי משרד החינוך סילף את דבריו, וכי הוא היה מוכן לפיתרון שיכלול הצבת 4 מנד”ים בחצר בית הספר ‘שפה ותרבויות’, ורק לאחר מכן יפונו התלמידות החרדיות.

גם חברי הכנסת החרדים מיהרו להגיב על החלטת בית המשפט.

ח”כ מאיר פרוש אמר: “העוול והקיפוח בבית שמש כל כך משווע שגם בית המשפט שבדרך כלל מוצא סיבה לפסוק כנגד הציבור החרדי, לא היה יכול כעת לפסוק לטובת הציבור החילוני”.

ח”כ מנחם אליעזר מוזס: “החלטת ביהמ”ש מהווה הוכחה היא כי משרד החינוך עסק ברדיפת שווא אחר התלמידות החרדיות וכי החלטת ראש העיר הייתה נכונה וצודקת”.

לצפייה בהחלטת השופט לחץ על התמונה וגלגל באמצעות העכבר או החצים: