‘כיתות המריבה’ • השופט גער: “אם זה היה בגבעתיים – לא היינו פה”

נחמן וייס
|
י"ב אלול התשע"ד / 07.09.2014 12:36
הבוקר נערך דיון בבית המשפט המחוזי בירושלים בפרשת כיתות המריבה בבית שמש • השופט, אמנון דראל, תהה מה פשר הדחיפות בלהוציא צו מניעה • ההחלטה הסופית תתקבל במהלך היום, אך כפי המסתמן הבנות החרדיות לא יוצאו מבנה בית הספר ‘שפה ותרבויות’

הסאגה נמשכת: סמוך לשעה 12:00 הסתיים הדיון בבית המשפט המחוזי בירושלים, בפרשת ‘כיתות המריבה’ בבית שמש.

הבוקר, נפתח הדיון בבית המשפט המחוזי בפני השופט אמנון דראל, וזאת לאחר שבית משפט השלום, מחק את העתירה בנימוק שהיא אינה בסמכותו.

כזכור, משרד החינוך הגיש עתירה נגד עיריית בית שמש, לאחר שהעירייה הכניסה בנות מבית הספר החרדי ‘משכנות דעת’, לתוך אגף שעמד ריק במבנה בית הספר החילוני ‘שפה ותרבויות’.

השופט אף הביע ביום שישי את רצונו לרדת ולסייר בשטח, אך לבסוף זה לא קרה והוא הסתפק בצפיה בסרט, שפורסם לראשונה כאן בחרדים10, ומראה במדויק למה משמש כל חדר ב’שפה ותרבויות’.

כחצי שעה לפני הדיון קרא השופט לעורכי הדין משני הצדדים לשיחה ודיון בלשכתו, אך היא הסתיימה ללא הסכמה.

בפתח הדיון חשף משרד החינוך  כי ראש העיר משה אבוטבול פנה אליהם והבטיח למצוא מקום לביה״ס ״משכנות דעת״ אם נתחייב לשנה הבאה לפנות את מבנה ״שפות ותרבויות״, לטענתם, הדבר מוכיח כי אבוטבול והעירייה שיקרו באמרם שאין מקום חלופי לביה״ס ״משכנות דעת״. משרד החינוך טען גם כי ישנם נהלי הקצאה מחייבים, ולא ניתן לעקוף אותם.

במהלך הדיון תהה השופט, מה הדחיפות בהוצאת צו מניעה וזריקת הבנות החרדיות לרחוב, ומה האלטרנטיבות שמציע משרד החינוך.

עו”ד אורי קידר שיצג את העירייה טען כי העירייה קשובה לתושבי העיר לעומת משרד החינוך שעושה כאן פוליטיקה זולה של סמלים ותקשורת. השופט שואל את העירייה אם היא מוכנה לבטל את כל השינויים שנעשו במבנה, כהקמת המחיצה, וקיבל תשובה חיובית. העירייה הדגישה כי לא נעשתה  הקצאה, אלא פתרון זמני של אירוח התלמידות באגף הריק , דבר שקורה בכל עיר בפתיחת שנה שנזקקים לפיתרונות זמניים.

עוד טען קידר כי משרד החינוך עצמו כתב בעתירה שהוא כלל לא בדק כנדרש אם יש חלופות ל100 תלמידות משכנות דעת, ונעשתה רק בדיקה ראשונית שצופה בנתונים מוטעים, ולמרות זאת הזדרזה להוציא צו סגירה ולרוץ לבתי משפט, כאשר הם מתנערים מתפקידם לדאוג לילדי העיר גם אם הם חרדים.  קידר הוסיף כי גם ההצעה שהציע בזמנו משרד החינוך להצבת קראוונים, פגומה גם היא בכל אותה חבילת עבירות על הנהלים כביכול שטוען משרד החינוך על כניסת התלמידות למבנה.

“אני עיוור צבעים” אמר קידר, “אבל בשביל זה בדיוק נבחר ראש עיר חרדי, כדי לאזן במעט את המציאות הבלתי אפשרית שבה ילד חרדי לומד במעברה ומולו ילד חילוני נהנה מתנאי לוקסוס”.

השופט סיכם את הדיון ופנה לנציגי הפרקליטות וההורים החילונים ואמר: “הלוואי ולכל תלמיד בארץ היו תנאים כמו שיש לתלמידים שלכם גם אחרי חלוקת המבנה. תתנתק רגע מבית שמש ותחשוב שאתה בגבעתיים, אם זה היה שם לא היינו פה”.

ההחלטה תתקבל בהמשך היום, אך כפי המסתמן מדברי השופט, הבנות לא יוצאו מהמבנה.