שימוש מבוקר בתרופות מייצבי מצב רוח

למה צריך תרופות נגד דיכאון? מה מטרתן של התרופות? ומהן תופעות הלוואי של מייצבי מצב רוח? • אתר מדיקו מציע לכם תכנים מגוונים ובעלי מקצוע שיוכלו לסייע לכם בקבלת החלטות והמשך טיפול
תוכן שיווקי
ד' אלול התשפ"ב / 31.08.2022 13:30

המודעות סביב שימוש בתרופות מייצבי מצב רוח גבוה מאי פעם, בעבר מי שנטל תרופות אלו חש בושה, אבל היום אנחנו מבינים שנטילת תרופות אלו יכולה להיות מצילה חיים במקרים רבים. קיימים סוגים שונים של תרופות המשפיעות על מצב הרוח שלנו, מונעות חרדה ודיכאון. נטילת התרופות חייבת להיעשות רק לאחר אבחון מקצועי וקבלת מרשם רופא – כמו כן גם הפסקת נטילת התרופות.

מה מטרתן של התרופות?

מייצבי מצב הרוח הן תרופות פסיכיאטריות אשר נעשה בהן שימוש לאחר אפיון הפרעות אפקטיביות המשפיעות על מצב הרוח, בדגש על הפרעה דו-קוטבית.

התרופות הן תרופות מונעות לטווח הארוך, השימוש במייצבי מצב רוח משפיעות בצורה מסוימת (רובן לפחות), על ידי מניעה של דיכאון ובעיקר מאניה. כמו כן, קיימות תרופות אשר משפיעות גם על מאניה וגם על דיכאון.

לרוב מי שנוטל תרופות מייצבי מצב רוח נוטל גם תרופות נוגדות דיכאון כמו ציפרלקס. ציפרלקס היא תרופה אשר מסייעת למי שחווה דיכאון, חרדה חברתית, התקפי פאניקה, OCD ועוד.

שימוש מבוקר בתרופות

תרופות מייצבי מצב רוח הן תרופות המחייבות שימוש מבוקר מטעם המטופל. יש חשיבות גבוהה למינונים שנקבעו לכם, רק פסיכיאטר יוכל לשנות את המינון, להוסיף תרופה נוספת, להוריד תרופה ולבצע כל שינוי בתהליך. לרוב יחווה המטופל שינוי כלשהו רק חודש לאחר נטילת התרופות.

נטילת התרופות היא ברוב המקרים על בסיס יומי והיא עשויה לכלול תופעות לוואי בתחילת התהליך (נדבר על זה בהמשך). שימוש מבוקר וליווי של פסיכיאטר מסייע לכם לעבור את התהליך ללא כשלים, המטרה היא להגיע לשיפור מלא אותו יחוש המטופל אך ברגע בו המטופל לא חש שינוי יש סבירות גבוהה שהדיכאון יחזור ואף יתבגר.

חשוב להבין מספר דברים, נטילת תרופות מייצבי מצב רוח אינם דומות לתרופות אחרות. לתרופות אלו לוקח זמן להשפיע על הגוף, הן לא פועלות באותו רגע כמו אופטלגין. בדרך כלל הטיפול אינו מסתכם בתרופה אחת, לרוב הטיפול יהיה מלווה בנטילת תרופות נוגדות דיכאון כמו ציפרלקס. מומלץ ליטול את התרופות בליווי של פסיכולוג ופסיכיאטר אשר עוקב אחרי השינויים שחלים.

אתר מדיקו מציע לכם תכנים מגוונים ובעלי מקצוע שיוכלו לסייע לכם בקבלת החלטות והמשך טיפול.

מהן תופעות הלוואי של מייצבי מצב רוח?

כל נטילת תרופות יכולה להוביל להופעתן של תופעות לוואי כאלה ואחרות ולכן מומלץ תמיד להיות בפיקוח ושימוש מבוקר של התרופות. מייצבי מצב רוח נפוצים הם ליתיום ולמיקטל. תופעות הלוואי של תרופות אלו ותרופות אחרות מאותה משפחה הם: בחילות, הקאות, רעד, בחילות, הקאות, פריחה אדומה (מחייבת הפסקה מיידית של נטילת התרופה), טשטושי ראייה, דיכאון ועוד. תופעות לוואי עשויות להופיע בתחילת התהליך, אך עם שימוש מבוקר ונטילת תרופות באופן מאוזן תופעות הלוואי לא צריכות להופיע ולרוב אם יופיעו יעלמו די מהר.

למה צריך תרופות נגד דיכאון?

לרוב מי שנוטל תרופות של מייצבי מצב רוח אלו אנשים שסובלים מכל קשתות מצב הרוח ולכן, קיימות תרופות כמו ציפרלקס ותרופות נוגדות דיכאון שמטרתן לשמור על האיזון של המטופל.

כמו כן, חלק מתופעות הלוואי של תרופות מייצבי מצב רוח הן דיכאון בקרב מי שנוטל את התרופות. התרופות שומרות על איזון המטופל ומאפשרות לו להמשיך בתהליך באופן תקין. נדגיש, שימוש בתרופות מייצבי מצב רוח ללא מרשם רפואי, ללא מעקב של רופא ובאופן לא מבוקר הוא שימוש מסכן חיים.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות