חמצוצים ו’ריבוע קסם’: אישום נגד המלמד שביצע מעשים חמורים

הפרקליטות הגישה כתב אישום לבית המשפט המחוזי נגד מנדי דסקל, בן 35 מבני ברק, בגין מעשים חמורים שביצע בילדים הלומדים בתלמוד תורה בו עבד באלעד • כתב האישום מגולל כיצד טווה את הרשת סביב הילדים, כדי לבצע בהם את זממו • ממתקים, ארטיקים, ציורים - ומילים גסות
חיים טוויל
א' אלול התשפ"ב / 28.08.2022 12:48

פרקליטות מחוז מרכז הגישה לאחרונה לבית המשפט המחוזי-מרכז כתב אישום נגד מנדי דסקל, בן 35 מבני ברק, בגין מעשים חמורים שביצע בילד ונער הלומדים בתלמוד תורה  בעיר אלעד, בו לימד. 

רוצה לדעת אם הפרטים שלך נכונים בפנקס הבוחרים? כאן תמצא תשובה

מכתב האישום שהגיש עו”ד משה יחזקאל עולה, כי מתחילת שנת 2022 ולאורך כחצי שנה, ביצע דסקל מעשים חמורים בשני הקטינים, בני 12 ו-14 שלמדו  בכיתות הגבוהות בתלמוד תורה בו לימד בכיתה ב’, תוך ניצול מעמדו ותפקידו והענקת יחס מועדף לאחד מהנערים.

המעשים החמורים בוצעו לרב בזמן ההפסקות, עת שהה דסקל עם הקטינים לבד בכיתה נעולה.

כך לדוגמה, באחד מהמקרים במסווה של משחקי ידיים כשעשוע, ביצע דסקל מעשה חמור; במקרה אחר הוביל דסקל את אחד הקטינים לחדר במוסד החינוכי, נעל את הדלת באופן שלא תתאפשר פתיחתה – וביצע בו מעשה חמור; בפעם אחרת במהלך שיעור שהעביר דסקל, הוא ביקש מאחד הקטינים לבוא ולשבת לידו מאחורי פלטת שולחן המורה, אז תוך שהוא ממשיך במלאכת הלימוד החל לבצע מעשה חמור.

כתב האישום מגולל כיצד פעל המורה לביצוע מזימתו:

במהלך שנת הלימודים, במועד שאינו ידוע במדויק למאשימה, עת שהה בתלמוד תורה, ביום שלישי בשבוע, בהפסקה הראשונה, ניגש  הילד בן ה-12 עם חבריו לכיתתו של דסקל במטרה לקבל ממנו חמצוצים שנהג לחלק לתלמידים. הנאשם אמר לילד שהוא מסכים לתת לו בתנאי שיגיע לבקרו בכיתה אותה הוא מלמד. הילד הסכים לבקשתו.

באותו היום, בזמן ההפסקה השניה, הגיע הילד לכיתתו של הנאשם, אשר אותה השעה החלה להתרוקן מתלמידי כיתה ב’ שסיימו את יום הלימוד. מאז החל הקשר בין הנאשם והילד. במשך כחודש וחצי, במהלך התקופה, הגיע הילד דרך קבע לבקר את הנאשם בכיתתו בהפסקות הלימוד השונות. במקביל לכך, העניק הנאשם לילד  יחס מועדף שכלל הטבות שונות, לרבות ממתקים, ארטיקים, וכרטיסי שי והגרלה שחולקו בתלמוד תורה על-ידי אנשי החינוך במטרה לחזק לימוד והתנהגות
טובה בקרב התלמידים.

כך, בין היתר, היה ברשות המורה בכיתת הלימוד ארון שנפתח באמצעות מנגנון טביעת אצבע, ובו אחסן, בין היתר, קלסרים, פרסים וממתקים. הילד התלהב מאופן פתיחת המנעול ואמר זאת לנאשם. במטרה לקרבו ולגרום לקטין להמשיך לבקרו, הזין הנאשם את טביעת האצבע של הקטין בארונו, תוך שאמר לו: “אם אני אכניס אותך לתוך זה אתה לא תגיד לאף אחד?”.

במהלך התקופה, הנאשם הראה לילד ציורים שצייר, ומשראה כי הילד מתלהב מציוריו, אמר לו כי ככל והוא רוצה לראות ציורים נוספים שימשיך להגיע לבקרו. הילד ביקש מהנאשם כי יצלם לו את הציורים, והנאשם הסכים בתנאי שהילד ימשיך להגיע אליו ואמר לו: “בסדר, תגיע, לאט לאט נצלם את זה”.

 הנאשם ניצל את מעמדו בתלמוד התורה ופערי הגילים והכוחות בינו ובין הקטין, על מנת לקרבו אליו וליצור יחסי אמון בין השניים, אשר בחלוף הזמן ישמשו קרקע לביצוע המעשים המיוחסים לו.

לפי כתב האישום, מעשיו של הנאשם בקטין התרחשו במהלך התקופה בהדרגה ופרוגרסיביות בתלמוד תורה. במשך השבוע ראשון לביקוריו של הילד בכיתתו של הנאשם, בהזדמנויות שונות ובריבוי מקרים, תפס הנאשם את חגורת מכנסיו של הילד ומשך אותה, תוך שאמר לו: “איזה חגורה חזקה”.

 במהלך התקופה, כדרך קבע, כאשר הגיע הילד לבקר את הנאשם בכיתתו והם היו נשארים בגפם, לרוב בהפסקה השנייה, נהג המורה לבקש מהקטין לנעול את דלת
הכיתה. בהמשך, כאשר דפקו ילדים בדלת, אמר הנאשם לילד להתעלם ולא לפתחה.

כתב האישום מגולל כיצד בשלב השני, במהלך התקופה, הנאשם הסלים את נגיעותיו ומעשיו החמורים.

כך למשל, בעת ששהו בתלמוד תורה, בזמן שהנאשם לימד את הילד כיצד לצייר “ריבוע קסם” על לוח הכיתה, ביצע בו  הנאשם מעשה חמור. הילד הרגיש
חוסר נעימות ממעשי הנאשם, אך חשש להתעמת עמו, וכן הרגיש חוסר נעימות לצאת מהכיתה. מעשים חמורים אחרים בוצעו בבריכת  שחיה אליה נסעו תלמידי התלמוד תורה.

דרכי הפעולה של המורה מול התלמיד בן ה-14 היו שונים: בין הנער למורה הייתה היכרות מוקדמת שמקורה בכך שהנאשם לימד אותו שיעורי חשבון כשהיה תלמיד כיתה ב’. בין הנאשם לנער  נותר קשר קרוב, הם שוחחו דרך קבע, והנער נהג לבקר את הנאשם בכיתתו במבנה הישן כפעמיים-שלוש בממוצע בשבוע. כאשר הנער
לא היה מגיע לבקרו, היה מתעניין הנאשם ושואל את הקטין בדבר היעדרותו.

במהלך ההכרות ביניהם, קיים הנאשם עם הקטין שיח שכלל תכנים שאינם צנועים בדבר איברי גוף מוצנעים ומילים גסות.

הנאשם ניצל את מעמדו בתלמוד התורה ופערי הגילים והכוחות בינו ובין הקטין, על מנת לקרבו אליו וליצור יחסי אמון בין השניים, אשר בחלוף הזמן
ישמשו קרקע לביצוע המיוחס לו.

בחודש שבט תשפ”ב, במועד שאינו ידוע במדויק למאשימה, במהלך יום הלימודים, עת שהו בתלמוד תורה, קרא הנאשם לקטין להתלוות אליו לחדר היועץ, הממוקם בקומה השניה והגבוהה ביותר בתלמוד התורה במבנה הישן. הקטין הסכים לבקשת הנאשם והתלווה אליו.

בהגיעם לחדר היועץ, ובזמן ששניהם לבד בחדר, נעל הנאשם את הדלת בעזרת מפתח שהיה ברשותו, והותיר את המפתח במכוון בתוך מנעול הדלת כדי למנוע אפשרות פתיחתה מבחוץ – ואז ביצע מעשה חמור בנער.

מעשיו של המורה נגדעו בזכות התערבות שני מורים, ר.כ – יועץ בית הספר דאז וב.א, שביקשו להיכנס לחדר הנעול ולא הצליחו לפתוח את הדלת לנוכח המפתח שהותיר המורה במנעול. לאחר שפתח המורה את הדלת, נמלט הקטין מהמקום במבוכה, והנאשם תרץ מעשיו בפני ר.כ בכך שחשד כי הקטין גנב ממנו 400 ש”ח, וסגר אותו בחדר בניסיון לגרום לו להודות.

לאחר כשבוע, אמר המורה ליועץ כי הכסף נמצא וחשדו בקטין התבדה.

אירוע זה הוביל לחשיפת מעשיו של המורה עם התלמידים – וגרם לסיום העסקתו בתלמוד תורה.

בבקשת המעצר על תום ההליכים ציין עו”ד יחזקאל: “מעשיי המשיב מלמדים כי אינו מהסס לממש תאוותיו, תוך עורמה, תחכום ופגיעה בקטינים בגילאים צעירים. המשיב ניצל את מעמדו כאיש חינוך וחתר למגע עם הקטינים, תוך יצירת יחסי אמון וקרבה, וניצול שעת כושר לשם ביצוע המיוחס לו”.

לנאשם יוחסו עבירות של מעשה חמור בקטין שטרם מלאו לו שש עשרה שנים, כליאת שווא, ומעשה מגונה באדם שהוא קטין שמלאו לו ארבע עשרה שנים תוך ניצול יחסי תלות, מרות, חינוך, השגחה, עבודה או שירות.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כתבה חשובה
    28/08/2022 13:41
    דוד
  1. חשוב שאנשים ידעו את דרכי הפעולה של פוגעים ,הם מאוד נחמדים ואז כבר לקורבן לא נעים לסרב והוא משתף פעולה ושומר בסוד ,כל הכבוד לצוות של התלמוד תורה שהיו מאוד ערניים והתנהגות חשודה ישר הידליקה להם נורות אדומות .אני דוד החקיין כדי להוכיח את חפותי בכווונה מביא ילדים שהיו איתי לבד שנים ומעידים היום כמבוגרים עם ילדים ולא תלויים בי שלא נגעתי בהם ,כי זה טיעון חזק

  2. לא מציעים ג
    28/08/2022 17:16
    שימי
  3. ועיתון יתד נאמן נותן שבח והלל לפדופילים ולח. ו….
    הפעם לא מצביעים ג

    • רק ג   29/08/2022 18:28

      חובה על כל מי ששומע בקול רבותיו להצביע כפי שרבותיו אומרים
      אין קשר בין עיתון ובחירות למקרה החמור שבכתבה