השדרן אריה גולן חשף: בגיל 11 ביקשתי מהוריי לעבור ברית מילה

שדרן הרדיו אריה גולן מספר בראיון ל'7 ימים' של 'ידיעות אחרונות' על חיי הילדות בבית של ניצולי שואה, הסיבה שבגללה לא עבר ברית מילה עד גיל 11, והרגע שבו ניטרל מחבל בפריז לפני קרוב ל-40 שנה
חרדים 10
א' אלול התשפ"ב / 27.08.2022 21:10

הקול של שדרן הרדיו אריה גולן מוכר בכל בית בישראל, בעיקר בזכות 27 שנים שבהן הוא מגיש את תוכנית האקטואליה המואזנת במדינה – ‘יומן הבוקר’ של רשת ב’.

בראיון שהעניק למוסף ‘7 ימים’ של העיתון ‘ידיעות אחרונות’ הוא סיפר על חיי הילדות בבית של ניצולי שואה, הסיבה שבגללה לא עבר ברית מילה עד גיל 11, והרגע שבו ניטרל מחבל בפריז לפני קרוב ל-40 שנה.

גולן נולד בליגניצה שבפולין בשנת 1947 בשם ליאון סקורניק. שני הוריו איבדו את כל משפחתם בשואה, אבל מצאו אחד את השני וניסו לכונן חיים חדשים. כילד גולן לא דיבר עם הוריו על המלחמה ההיא.

בראיון סיפר: “החשבון של אבא עם אלוקים התחיל בשואה. כי היהודים רצו לבית הכנסת שייתן להם מחסה, אבל משם גררו אותם לרכבת, הכל היה מלא דם. ‘מה זה הלכו כצאן לטבח? מה יכולנו לעשות מול חיילים חמושים?’ הוא אמר וכל כך כעס. מדובר באזרחים, אמהות, ילדים. ומי שכן ניסה לעשות מת על המקום”.

גולן נשאל האם זאת חלק מהסיבה שהוריו החליטו לא למול אותו – וענה: “קראתי על איך היו מזהים יהודי בוורשה; לוקחים אותו לצד ומורידים מכנסיים. אם יש ברית מילה הוא יהודי וזה גזר דין מוות.

“אז אבא אמר, ‘אני לא הולך לסמן את הבן שלי כמו שאנחנו היינו מסומנים’. כשעליתי לארץ רציתי להיות ישראלי כמו כולם וביקשתי מהוריי לעבור ברית מילה, כמו גם אחי. בגיל 11 זה כבר ניתוח. את זה זוכרים. בעיקר את המגבת עם הכלורופורם ששמו לי על הפנים”.

בשנים 1984-1986 שירת כשליח המחלקה לנוער והחלוץ של הסוכנות היהודית, לענייני חינוך וסטודנטים, בפריז. בשנת 85′ הוא ניצל מפיגוע.

גולן תיאר: “בשנת 85′, כשהייתי בשליחות בפריז, היתה לי היתקלות עם מחבל כשירדתי לחניון תת־קרקעי. זה היה די מפחיד. פריז אז הייתה יעד של טרוריסטים פלסטינים. כמה חודשים לפני שהגעתי לשליחות, נרצח שם איש מוסד. היו שם אזהרות ביטחוניות”.

גולן שלף אקדח ונטרל את המחבל, אך לא לא מנדב פרטים.

“אני לא רוצה לדבר על זה. ידענו איך להגן על עצמנו, היינו מאומנים. הוא איים עליי – עמד מולי עם איזשהו כלי נשק, ואני לא הייתי חייל קרבי אלא בגלי צה”ל, לא יכולתי אפילו לזהות את כלי הנשק.

“עשיתי מה שאמרו לי לעשות מולו, והוא ברח. ואני כולי רועד. אמרתי לאשתי, ‘אל תיבהלי אבל אני עולה הביתה עם 20 שוטרים, כי אני חייב מים. אל תיבהלי בבקשה’. אחר כך לקחו אותי לתחנת המשטרה, שאלו אותי כל מיני שאלות, הגיע הקב”ט של השגרירות שהוציא אותי ובזה נגמר העניין”.

גולן העדיף שלא לספר על האירוע לאמו. “אבל לא עזר כלום, כי כשמהדורת החדשות בארץ נפתחה בזה ששליח ישראל הותקף בפריז, כבר התחילה מהומת אלוקים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    גולן - איפה ואיפה בשידור חי.
    28/08/2022 17:09
    מיקי
  1. מי שרוצה לראות איפה ואיפה בשידור שיקשיב לו כמה פעמים. זה ממש מדהים שאם עולה איש שמאל, השאלות ממש מפנקות. ואם עולה חרדי או איש ימין, שהשם ישמור. אפשר ממש לחוש את הקצף בפה שלו.