חברת ימית המעניקה תחזוקה למשרדי ממשלה מפלה שומרי שבת

חברה המעניקה שירותים לעיריית י-ם, בתי חולים, מלונות ומשרדים ממשלתיים מציגה תנאי סף למשרות: עבודה גם בשבת וחג, בניגוד לחוק • חרדי שניסה להתקבל: "הזוי שמפלים אותנו לרעה" • משרד הכלכלה לחרדים 10: "בעקבות פנייתכם, הוחלט על ידי נציבות השוויון לפתוח בהליך בירור"
ישראל יוספי
כ"ח אב התשפ"ב / 25.08.2022 13:14

פרסום ראשון בחרדים 10: חברת ‘ימית’ מירושלים,  העוסקת בשירותי אבטחה, ניקיון ותחזוקת חניונים, מעניקה שירות לחניונים של  עיריית ירושלים, חניוני בתי חולים, חניונים למלונות בירושלים ובחיפה, בתי משפט ומשרדים ממשלתיים רבים ועוד.

רוצה לדעת אם הפרטים שלך נכונים בפנקס הבוחרים? כאן תמצא תשובה

החברה גם מעניקה שירותים בתחום האבטחה לגופים מוסדיים גדולים כמו המרכז הרפואי הדסה עין-כרם והר-הצופים, עמותת בית אביחי ובעבר גם לסוכנות היהודית. כיום החברה מעסיקה למעלה מ-700 עובדים במגוון תחומים.

החברה מגייסת בימים אלה עובדים למשרות הבאות: נציגי שירות לקוחות טכני למוקד חניונים, טכנאי שטח לחניונים ומשרות נוספות – שתנאי הסף בהם הם עבודה גם בשבתות וחגים.

בחברת ‘ימית’ עובדים 24/7, כולל שבתות וחגי ישראל. וכך, אדם שהינו שומר שבת אינו יכול להתקבל לעבודה בחברה. בפרסומי החברה בפלטפורמות השונות מודגש כי “לא מתאים לשומרי שבת”.

דוד א’, חרדי ששיגר קורות חיים לחברת ‘ימית’, מתאר בשיחה עם חרדים 10 מה נאמר לו מטעם נציגי החברה: “שלחתי קורות חיים למשרה של נציג שירות לקוחות. חזרו אליי ושאלו אותי אם אני סטודנט. אמרתי להם, לא, אני חרדי.

“הנציגה מהגיוס שמעה חרדי, ישר אמרה: לא קראת את המודעה, אנחנו מחפשים עובדים 24/7, כולל שבתות וחגים. המשרה לא מתאימה לשומרי שבת – וניתקה.

“הזוי שבשנת 2022 אומרים לחברה החרדית ‘אנחנו מחבקים אתכם’ – ומפלים אותנו לרעה. זו חברה שעובדת עם עיריית ירושלים ומשרדים ממשלתיים, והם  צריכים להפסיק במיידי את ההתקשרות איתם.

“חברת ‘ימית’ מפלה במכוון את ציבור שומר השבת ומפרה ברגל גסה את החוק. איך בחברה שנותנת שירותים לעיריית ירושלים, למשרדים ממשלתיים, מלונות כשרים, ובתי חולים – תנאי הסף לקבלה לעבודה שעליך לא להיות שומר שבת?!”

שי גליק, מנכ”ל בצלמו, אליו פנינו בעקבות המקרה, אומר לאתר חרדים 10: “מדובר בהפרת חוק בוטה. בכוונתי לפנות עוד היום לנציבות שיויון הזדמנויות בעבודה שתורה על פתיחת חקירה מקיפה נגדם וביטול ההתקשרות הממשלתית איתם. לא ייתכן שבמדינת ישראל, מדינת היהודים גופים יפלו וידירו יהודים שומרי שבת.

ממשרד הכלכלה והתעשייה נמסר בתגובה לחרדים 10: “פרסום מודעה, בה מצוין שהעובד נדרש לעבוד בסופי שבוע עלולה לעלות חשד לאפליה בקבלה לעבודה מחמת דת, וחשד לפרסום מודעה בדבר הצעת עבודה שיש בה משום אפליה לכאורה מחמת דת.

“ההחלטה האם לקבל מועמד לעבודה צריכה להתבסס על שיקולים ענייניים ומקצועיים ועל רקע התאמת המעומד לתפקיד מבחינה מקצועית. אין לחסום את הדרך בפי מועמדים פוטנציאליים שעשויים להתאים לתפקיד ולהפלותם על רקע דתם, מקום בו מדובר בטעם שאינו רלוונטי כלל לדרישות התפקיד ואינו מתחייב מאופיו ומהותו.

“ס’ 2(א) לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, תשמ”ח-1988 מטיל איסור ברור על מעסיקים בל יפלו בין דורשי עבודה בקבלתם לעבודה, בין היתר מחמת דתם.

“זאת ועוד, ס’ 2(ב) לחוק שוויון קובע, כי גם קביעת תנאים שלא ממין העניין תיראה כאפליה וסעיף 2(ג) לחוק מקים סייג לפיו ההבחנה תהיה מותרת רק כאשר, היא מתחייבת מאופיו של התפקיד.

“בהלימה לכך, ס’ 8(א) לחוק שוויון אוסר על מעסיק או על מי שהינו זקוק לעובד, לפרסם מודעה בדבר הצעת עבודה שיש בה משום אפליה על פי הוראת סעיף 2 לחוק שוויון.

“בנוסף לכך, עיגון נוסף לאיסור האפליה הפסולה מחמת דת נמצא בסעיף 9ג לחוק שעות עבודה ומנוחה, תשי”א-1951, הקובע איסור לאפלות עובד בקבלה לעבודה בשל התנגדותו לעבוד בשבתות.

“ככל ולמעסיק יש היתר כללי לעבוד בשבת, מכוח סעיף 12 לחוק שעות עבודה ומנוחה, תשי”א – 1951. המשמעות היא, שניתן לפרסם מודעה, בה יש דרישה לעבוד בשבת, היות והדבר נצרך על פניו מחמת אופיו ומהותו של התפקיד וניתן לסרב לכאורה לקבל עובדים שאינם מסכימים לעבוד ביום המנוחה השבועי שלהם בשל מצוות דתם (סעיף 9ג לחוק) וכן עובדים שאינם מסכימים לעבוד ביום המנוחה השבועי ללא קשר למצוות דתם (סעיף 9ד1(א) לחוק).

“נחדד, כי גם אם יש היתר, העדפת גיוס עובדים שיום המנוחה השבועי שלהם הינו שבת או העדפת גיוס עובדים שמסכימים לעבוד בימי המנוחה השבועית, אשר לא נובעת מצורכי העסק בכפוף למצבת כוח האדם בו, יוצרת הבחנה לא לגיטימית, ועלולה להעלות חשש לאפליה בקבלה לעבודה על רקע דת.

“בעקבות פנייתכם, הוחלט על ידי נציבות השוויון, לפתוח בהליך בירור מול חברת ימית”.

יו״ר השדולה בכנסת למען שמירת השבת ח״כ משה אבוטבול: “אנו רואים זאת בחומרה רבה שמדירים אנשים ממקומות עבודה בגלל שאינם מוכנים לעבוד בשבת, דברים שמזכירים משטרים אפלים שהיו כופים על יהודים לעבוד בשבת או מקומות שהיו מסלקים יהודים ששמרו שבת ממקומות עבודה.

“מביש ומביך שבמדינת ישראל היהודית הנושא האבסורד הזה הופך לתנאי מחייב לקבלה לעבודה.

“אנחנו נחתור ביחד עם ארגון בצלמו לפעול לעצור את התופעה המבישה הזאת. ברוך השם כבר הצלחנו למגר מספר מקומות עבודה שדרשו זאת וחזרו בהם עקב פנייתנו. כשנגיע לממשלה נפעל להעביר חוק שמטיל קנס כבד ביותר על מקום עבודה שמדיר אנשים שומרי שבת מקבלה לעבודה”.

מחברת ‘ימית’ לא נמסרה תגובה לפניית חרדים 10. נפרסמה – כשתתקבל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שלום וברכה
    06/09/2022 14:23
    ארוא
  1. גם אני שלחתי קורות חיים וחזרו אלי והתנאי סף שלהם לעבוד בשבת