לפיד ניסה לתאם שיחה עם הנשיא ביידן – וקיבל תשובה משפילה

המטה לביטחון לאומי מנסה בימים האחרונים לתאם שיחה בין לפיד לנשיא ארה"ב על רקע ההתקדמות בהסכם הגרעין - ולא מצליח גנץ ימריא מחר לביקור בוושינגטון, אך הוא לא צפוי להיפגש עם מזכיר ההגנה אוסטין - שגם הוא "נמצא מחוץ לוושינגטון"
אריה ריבקינד
כ"ח אב התשפ"ב / 24.08.2022 21:55

במטה לביטחון לאומי עובדים בימים האחרונים לתיאום שיחה בין הנשיא ג’ו ביידן לראש ממשלת המעבר יאיר לפיד, ברקע ההתקדמות במשא ומתן להסכם הגרעין עם איראן – אך לא מצליחים לתאם אחת כזו. כך דווח הערב  (רביעי) בחדשות 13.

על פי הדיווח, האמריקנים דחו לפי שעה את הבקשות לקיים שיחה דחופה בין השניים, וטענו כי הנשיא “נמצא בחופשה”, ותתקיים רק כשישוב.

מכך, אפשר לומר שישראל אינה שיקול משמעותי בסל השיקולים של ארצות הברית.

שר הביטחון גנץ, שימריא מחר לביקור בארה”ב, כלל לא צפוי להיפגש עם מזכיר ההגנה האמריקני אוסטין כי גם הוא, כך נאמר לגורמים הישראליים, “נמצא מחוץ לוושינגטון”. גנץ ייפגש  עם היועץ לביטחון לאומי ג’ייק סאליבן.

גורם מדיני אמר לחדשות 13: “הפערים בינינו לבין האמריקנים גדולים מאוד”.

מוקדם יותר הערב, התפרסם כי ארה”ב העבירה את תשובתה על התגובה האיראנית על טיוטת הסכם הגרעין, שמצדה הודיעה כי התחילה “לבחון בדקדקנות את התגובה האמריקנית” אותה תעביר למתאם האירופי.

מוקדם יותר היום מתח יו”ר האופוזיציה בנימין נתניהו ביקורת על הדרך בו מנהלת הממשלה את ההתמודדות עם ההסכם. “לפיד תקף אותי ב-2015 כשהלכתי לקונגרס. גם בתקופתי רצו שזה יתנהל בחדרים סגורים, כי הם יודעים שהדרך היחידה להשפיע על המדיניות היא דרך הלחץ הציבורי – אם אתה לא יכול להשפיע על דעת הקהל בארצות הברית אתה לא יכול להשפיע”.

הוא תקף את יאיר לפיד ונפתלי בנט ואמר: “הייתה התחייבות של בנט לביידן: לא ננהל קמפיין פומבי. ממשל אובמה ביקשו ממני ‘בוא נדבר בחדרי חדרים’. למה? כי הם יודעים שהמסע בקונגרס זו הדרך לשינוי בארה”ב. הם ויתרו על חופש הפעולה המבצעי כי ישראל התחייבה לדווח לארה”ב על כל מבצע נגד ההסכם הגרעין האיראני, אני מעולם לא הסכמתי לזה, כי יש לי מחויבות לביטחון ארצי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות