לפיד: המערב מציב קו אדום לאיראן – ואז מזיזים אותו. זה הסכם רע

ראש ממשלת המעבר שוחח עם כתבים זרים ותקף את מדינות המערב: "הוא לא עומד בסטנדרטים שהנשיא ביידן קבע" • "ייתן לאיראן 100 מיליארד דולר לשנה שישמשו לערעור היציבות במזרח התיכון והפצת טרור" • "אנחנו נגד ההסכם הזה, מפני שזה הסכם רע. הוא לא מחייב את ישראל"
אריה ריבקינד
כ"ז אב התשפ"ב / 24.08.2022 16:12

המאמצים לבלום את הסכם הגרעין: ראש ממשלת המעבר יאיר לפיד אמר היום (רביעי) בתדרוך לכתבים זרים, כי ההסכם לא עומד בסטנדרטים שהנשיא ג’ו ביידן קבע – למנוע מאיראן להפוך למדינה גרעינית.

“ישראל לא נגד כל הסכם. אנחנו נגד ההסכם הזה, מפני שזה הסכם רע, מפני שאי אפשר לקבל אותו כמו שהוא כתוב עכשיו. בעינינו, הוא לא עומד בסטנדרטים שהנשיא ביידן קבע: למנוע מאיראן להפוך למדינה גרעינית”.

לפיד הוסיף: “מדינות המערב מציבות קו אדום, האיראנים מתעלמים ממנו – אז מזיזים את הקו האדום”.

לפיד המשיך והאשים את מדינות המערב: “זה לא קורה בפעם הראשונה. מה שמונח כרגע על השולחן הוא הסכם רע, שייתן לאיראן 100 מיליארד דולר לשנה. הכסף הזה לא יבנה בתי ספר ובתי חולים. אלה 100 מיליארד דולר לשנה שישמשו לערעור היציבות במזרח התיכון והפצת טרור ברחבי העולם”.

לפיד  הבהיר: “אם ייחתם הסכם, הוא לא מחייב את ישראל. אנחנו לא מתכוננים לחיות כשמעל ראשנו יש איום גרעיני של משטר אסלאמי קיצוני ואלים. זה לא יקרה”.

לפיד תהה: “איך אפשר לחתום איתם על הסכם שנותן להם 100 מיליארד דולר לשנה פרס על זה שהם הפרו את כל ההתחייבויות שלהם”?

לפיד הזכיר כי ישראל מנהלת דיאלוג פתוח עם הממשל האמריקאי על כל הסוגיות שבמחלוקת. “אני מעריך את הנכונות שלהם להקשיב ולעבוד יחד – ארה”ב היתה ונשארה בעלת בריתנו הקרובה ביותר והנשיא ביידן הוא מטובי הידידים שהיו לישראל מעודה”.

בתוך כך, גורם מדיני בכיר מתח היום ביקורת על ארה”ב ואמר: “האמריקנים דיברו על longer & stronger, זה לא קיים בהסכם הנוכחי. לא longer ולא stronger”. הגורם הבהיר: “אנחנו לא נגד כל הסכם, אבל לא אהבנו את ההסכם המקורי ובהסכם שמונח כעת על השולחן יש יותר ויתורים ביחס להסכם מ-2015”.

לדבריו “הדרך הטובה להגיע להסכם היא להניח איום צבאי אמין על השולחן. ב-2015, ארה”ב הציגה לראווה את הפצצות מכסחות הבונקרים, כדי להראות לאיראן מה יקרה אם תסרב. זה לא מה שקורה עכשיו עם הזזת הקו באדום ואי העמידה ב-Take it or Leave it. יכולות צבאיות של ארה”ב צריכות להיות חלק מהשיח אם רוצים הסכם שהוא longer & stronger, ולישראל גם יש יכולות של עצמה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות