מה גרם לאלון מליק להניח תפילין בבית לראשונה בחייו?

אלון מליק, חילוני בן 33, סיפר בטוויטר: "אוהב יהדות ואני לא מתבייש בזה יותר. רגע לפני גיל 33 הנחתי תפילין בבית, לראשונה בחיי, בתפילין שאבא שלי קיבל מסבו" • בשיחה עם חרדים 10 הוא מספר מדוע החל להניח, איך הגיב אביו, איזו מתנה קנתה לו אישתו - וכיצד הגיבו הגולשים
ישראל יוספי
כ"ד אב התשפ"ב / 21.08.2022 13:23

אלון מליק, בן 33, נולד וגדל במועצה המקומית כפר ורדים הממוקמת בגליל העליון. כיום מליק מתגורר עם רעייתו ברמת גן.

לא מכבר החל להניח תפילין בביתו, רגע לפני שחגג את יום הולדתו ה-33 – בתפילין שעברו בירושה מהסבא-רבא לאביו.

עשרות שנים שכבו זוג התפילין במגירה בבית אביו בצפון ולא היו בשימוש. לפני מספר שבועות החל אלון להניח אותן – וגם זכה לקדש שם שמים.

בציוץ שפרסם  בחשבון הטוויטר שלו כתב: “אני חילוני שאוהב יהדות ואני לא מתבייש בזה יותר. הבוקר, רגע לפני גיל 33 הנחתי תפילין בבית, לראשונה בחיי. עשיתי זאת בתפילין שאבא שלי קיבל מסבא שלו וכבר שנים לא היו בשימוש. זו תשובתי הפרטית לגל העכור של שנאת יהדות שיש מי שמנסים להפוך לנורמה בחברה החילונית. לא ננטוש דרך אבותינו!”

בשיחה עם חרדים 10, מספר אלון מה הסיבה שהחל להניח תפילין, החיבור שנוצר דרך התפילין לדת – ולמה החליט לספר על כך ברבים.

“אני כמה שנים פעיל חברתי”, הוא מספר. “אני אומנם אזרח פרטי שלא מתפרנס מפעילות ציבורית, אבל אני מנהל דגיטל ושיווק, ואני עובד עם כל מיני ארגונים ונמצא בתוך עולם עשייה של חברתית ופעילות ציבורית.

“דרך זה נחשפתי להרבה מאוד יהודים מגוונים שונים, שלא הכרתי מהבית. נולדתי וגדלתי באזור חילוני, בכפר ורדים, לא ספגתי יהדות בבית, אבל גם לא שנאת יהדות. הייתה אהבת ישראל טובה וישנה. ידע יהודי איך לקרוא טקסטים בחיים לא ספגתי ולא ידעתי”.

מליק מציין את אחת הסיבות שגרמו לו להתחיל להניח תפילין: “בשנים האחרונות יש כל מיני קמפיינים, פעם אחת קוראים לזה ‘הדתה’ ופעמים אחרות שמות אחרים. יש הרבה אקטיביזם, אנשים שמנסים לטעת את המשמעויות האנטי יהודיות ואנטי מסורתיות בתוך המנוח חילוני –  שזה לא נכון בכלל.

“מצד שני, הציק לי שאני בעצמי לא יודע… בליל הסדר האחרון שמתי לב לירידת הדורות: איך אבא שלי קורא בקלות בהגדה, בעוד  אני ואחיות שלי מגמגמים, והאחיינים שלי כבר לא מסוגלים לקרוא את זה, ובטח לא להבין מה זה אומר.

“הרגשתי שאני צריך לעשות ברמה האישית מעשים, שהדבר ישתנה. בדגש על הציבור החילוני, שלא יאבד את הקשר עם היהדות –  קשר שהוא חשוב. אז החלטתי להניח תפילין.

“בהתחלה לא יכולתי להניח, כי לא היו לי תפילין, וגם לא ידעתי להניח. נסעתי לגליל והיו לאבא במגירה תפילין שהוא קיבל מסבא שלו, ישנות מאוד. התחלתי להניח אותן.

“אחרי הפעם השלישית כתבתי בציוץ בטוויטר, למרות שהיה לי אז אלף עוקבים, משהו מאוד דל. הציוץ התפוצץ לחלוטין, הגיע ל-130 אלף חשיפות, תגובות חיוביות במאות, גם תגובות שליליות לא מעט שהוכיחו את הטענה.

“להניח תפילין רציתי כדי להתחבר דרך המעשה, וגם שתהיה לי נורמה, שאני מתחיל ממנה. לא יודע לאן זה ימשך. מאז אני קורא פרשת השבוע ולומד אותה, וגם פרקי אבות.

“המגזר החילוני מאוד פגיע כלפי הדעות הפרוגרסיביות ואג’נדות פרוגרסיביות המאוד מסוכנות חברתית. יש אלטרנטיבה והפתרון הוא פשוט – להתחבר לזהות של עצמנו כיהודים”.

כתבת שאשתך “החילונית לגמרי” קנתה לך כיסוי לטלית והתפילין. ספר לי על זה. איך היא קיבלה את העניין שהתחלת להניח תפילין?

“למרות שגם היא מגיעה מרקע חילוני, היא מתחברת כמוני לרעיון של זהות יהודית ומתוכה בוערת האש הזאת ומלבה אותה גם אצלי.

“היא הייתה מאוד מרוצה שהתחלתי להניח. כדי לעודד אותי, כנראה בעזרת גוגל היא חיפשה איך נראה כיסוי לתפילין והלכה וקנתה. היא לא אמרה במילים, אלא במעשים שאני יתמיד. אשתי קנתה לי מתנת בר מצווה בגיל 33.

“ברוך השם אני מתמיד, אני מרגיש ממש פיסית בבוקר שאני רוצה להניח. בתגובות כתבו שיש מצב גדול שאם התפילין היו במגירה עשרות שנים, כנראה הן פסולות. אני מתכנן לקחת אותן לבדיקה ולהחזיר אותם למגירה של אבא שלי. אני לא רוצה לקחת את שלו, בשביל שיישאר לו, גם אם הוא לא ישתמש בהן.

“לפני יומיים קניתי תפילין חדשות, טלית חדשה וסידור. למדתי להניח עם גוגל, וקראתי בהתחלה מחיפוש באינטרנט את התפילה. היום בבוקר הנחתי את כל הסט פעם ראשונה”.

מעולם לא הנחת תפילין?

“הנחתי תפילין כמה פעמים בודדות בדוכני חב”ד. לא שלא הנחתי מעולם, אבל כאקט עצמי בבית – מעולם לא הנחתי, מעולם לא היה לי, ומעולם לא ראיתי את אבא שלי ואת סבא שלי מניחים תפילין. בבית הדבר הזה לא היה אף פעם, מבחינתי הפעם הראשונה זה בבית.

“העליית מדרגה היא מלכבד את זה, שמשהו שקשור לתרבות ונחמד לעשות אותו לרגע, לבין ההבנה שזו התחייבות. גם להגיד ‘כן’ לשליח חב”ד, מאשר ‘לא’ זה גם שלב.

“אנחנו החילונים, הנורמה שלנו היא לאהוב יהדות.  גם דתיים אומרים: למה אתה מגדיר את עצמך חילוני?  כל יהודי הוא יהודי. החילוני אנטי-יהודי אומר אם אתה מניח תפילין אתה לא חילוני. אני בא ואומר לשני הצדדים: אני חילוני כי זה הדבר שמגדיר אותי טוב יותר מההגדרות האחרות, למרות שאני לא אוהב אותה בהגדרתה.

“יש מאבק על המשמעות מאחורי המילה הזאת, האם זה אומר אדם שאינו שומר מצוות או האם זה אומר אדם שלא רוצה במרחב הציבורי שתהיה יהדות, אדם שמתנכל לדת. יש כאן ניסיון לערער את המעמד ואני רואה בתפילין את השיא”.

איך אבא שלך הגיב כשהגעת וביקשת ממנו את התפילין?

“היה רגע ערכי מצד אחד כשבקשתי אותם, הוא התגאה שהם של סבא שלו, שהוא העביר לו, ושהן נורא עתיקות שעברו דורות במשפחה, ואז במשפט הבא הוא שאל, רק כדי לוודא שאני לא מתחיל להניח תפילין. הרגעתי אותו שזה כדאי שיהיה ושאני אניח פה ושם, לא קבוע”.

הוא מסייג: “זה לא אומר שהחינוך שקבלתי הוא לא טוב, החינוך מדהים. הוא נתן לי את כל העומק שמאפשר לי בכלל להתעניין בזהות היהודית”.

אמרת שיש תגובות רעות.  מה התגובות?

“יש את השלילי המנומס, יש כאלה שכתבו את מי זה מעניין, אפשר להבין. יש ממש אנשים שתוקפים, שאתה כבר לא חילוני בעקבות זה, או אומרים שזו ‘הדתה’… קללות, בגלל שהם חושבים שאני משפיע על השיח במובן הזה.

“זה מחזק אותי בלי קשר אם להניח, כי אני לא צריך אותם – זה מחזק אותי לפרסם את זה. יש 90 אחוז תגובות חיוביות. אנשים שאומרים: גם אני כמוך – וכעת אני לא לבד”.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    איזה יופי כדאי לך
    21/08/2022 15:10
    חיה
  1. לקבוע עיתים לתורה רק תרוויח.

  2. כשרות
    21/08/2022 17:40
    אנונימי
  3. אם כבר אז שיניח תפילין כשרות

  4. חזק ואמץ
    22/08/2022 21:58
    אבי
  5. עלה והצלח ואל תיבות מפני המלעיגים עליך הוי עז כנמר…

  6. כל הכבוד
    23/08/2022 00:55
    דוב
  7. מרגש ומעודד,שתעלה מעלה מעלה ותצליח,
    כל הכבוד!!!