כהנא: גפני רק עם נתניהו? ‘דברים שנאמרים בזמן בחירות. יש דיבור’

מתן כהנא בראיון ל'ישראל היום' לאחר הצטרפותו למחנה הממלכתי של גנץ וסער • על יחסי דת-מדינה? "מוכן לפשרות כדי שהחרדים יהיו בממשלה. גם כשהייתי שר הדתות הייתי מדבר עם החרדים, לפעמים מתחת לשולחן" • על שקד: "מעריך שלא תרוץ עד הסוף"
חרדים 10
כ"ב אב התשפ"ב / 19.08.2022 10:25

השר לשעבר מתן כהנא, שהודיע השבוע על הצטרפותו למפלגת השמאל-מרכז בהובלת בני גנץ, התייחס בראיון עם ‘ישראל היום’ להקמת ממשלה עם החרדים לאחר הבחירות.

במערכת הבחירות הקודמת קראת להקמת ממשלת ימין על מלא, ועכשיו אתה רוצה להקים ממשלת אחדות. מה קרה בתוך שנה?

“הלכנו לממשלה הזאת מאילוץ, אבל הבנתי מהר מאוד שהממשלה היתה חסרה. מה שגנץ רוצה לעשות זה להביא גם את החרדים ואת הליכוד. אחרים לא עשו את השינוי הזה. סילמן פירקה את הממשלה הזאת בשביל עתיד פוליטי. התירוץ שלה היה הסיפור של החמץ – הרי זה חרטוט, היו אותם נוהלי חמץ כמו בממשלה של הליכוד”.

אתם פוסלים את הליכוד?

“אנחנו לא עוסקים בשיח של פסילות. המשימה שלנו היא למנוע מנתניהו להקים ממשלה של 61. אם אין לו 61 – כל העסק משתנה. יש לנו דיבורים עם הליכוד ועם החרדים. אתה באמת חושב שאם נתניהו לא יצליח להקים ממשלה בפעם החמישית, המבנה הפוליטי יישאר אותו דבר? אם נתניהו לא יקים ממשלה יהיו פריימריז מהירים לראשות הסיעה, ואז גנץ יוכל לאחד את כולם ולהקים ממשלה של הכוחות המרכזיים”.

למרות טענותיכם, גפני אומר שהוא הולך עם נתניהו גם לאופוזיציה.

“לא הייתי מתרשם מדברים שנאמרים במהלך קמפיין בחירות. כולם יודעים שיש דיבור עם החרדים. אני מאמין ומקווה שאם נתניהו לא יגיע ל־61 החרדים יבואו. מקומם בקואליציה”.

ההצטרפות שלך למפלגה פוגעת ביכולת לשתף איתם פעולה? שמענו שהעבירו נגדך מסרים לגנץ.

“הלוואי שהייתי דמות כל כך משמעותית בפוליטיקה, שהנוכחות שלי תקבע אם תהיה קואליציה. ממליץ לא להתרשם מזה. גם כשהייתי שר הדתות הייתי מדבר עם החרדים, לפעמים מתחת לשולחן”.

אתה תסכים לוותר על תפקיד שר הדתות בשביל שיתוף פעולה עם החרדים?

“אני לא פה בעניין של סידור עבודה. כמו שכבר הוכחתי, כשהיה צורך לחזק את הקואליציה ידעתי לוותר על כיסא בממשלה, כי יש דברים יותר חשובים מהכיסא שלי. נושאי דת ומדינה חשובים לי, אבל יותר חשוב לי לעשות את הדברים עם החרדים, החילונים והמסורתיים. אני מייצג את הדרך של הציונות הדתית והמתונה, שמאמינה שצריך לעסוק בעיצוב זהותה היהודית של מדינת ישראל – אבל צריך לעשות את זה ביחד. אני לא עוסק בכיסא שלי, תמיד יש מקום לפשרות”.

למה לא הלכת עם שקד? גם היא אומרת שהיא רוצה ממשלת אחדות.

“אנחנו ביחסים מצוינים. כל ההתנהלות סביב איפה ארוץ נעשתה בפתיחות גדולה. בסוף הנושא שעמד בינינו זה איזו ממשלה תקום אחרי הבחירות. אני מעריך שאחרי ההצטרפות של גדי ושלי למחנה הממלכתי, איילת לא תרוץ בסוף”.

הנדל ויש עתיד הציעו לך לרוץ איתם?

“לפני שהוא התחבר עם איילת, עמדה על הפרק ריצה משותפת של יועז ושלי. גם יש עתיד היו על הפרק. אבל במחנה הממלכתי יש את הפוטנציאל הכי גדול לאחד בין כולם. חוץ מזה, חששתי שיש עתיד ילכו עם המשותפת”.

למה לא שקד והנדל?

“שקד היא אישה רבת מעלות, אבל היא לא מלב־ליבה של הציונות הדתית, וגם הנדל לא בא כדי לממש את האידיאולוגיה שלה”.

מטעמה של איילת שקד נמסר בתגובה: “צר לי שמתן בחר לעבור באופן רשמי למחנה ‘רק לא ביבי’, שמחרים חצי מהעם. זו לא דרכה של הציונות הדתית, וזו לא דרכנו. מאחלת למתן הצלחה בדרכו החדשה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שקרן
    19/08/2022 14:26
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. עזבת את הדתות כדי שהממשלה לא תיפול.
    אתה מייצג את השמאל ותודה בזה כבר בעצם אתה מייצג את עצמך כל מה שאתה גוצה זה כיסא בכנסת.
    בן אדם בזוי וקטן ממש מגעיל מי ייתן ותעלם לנו מהחיים הפוליטיים