סמוטריץ’ בוויכוח סוער עם המגיש השמאלני: “אין מושג ‘מחבל יהודי'”

סמוטריץ' על ישיבה עם גנץ: "עם האחים שלי אני לא פוסל אף אחד" • יו"ר הציונות הדתית סייג עם זאת כי גנץ הוא "איש שמאל" • יריב אופנהיימר תקף: "אתה בור ועם הארץ" • וגם: האם ייפתר המשבר עם בן גביר?
103FM
כ"א אב התשפ"ב / 18.08.2022 11:03

ח”כ איתמר בן גביר הודיע כי לא ירוץ יחד עם יו”ר הציונות הדתית ח”כ בצלאל סמוטריץ’. האם מדובר בהחלטה נכונה? ינון מגל ויריב אופנהיימר דנו על כך ב־103fm עם ח”כ בצלאל סמוטריץ’, המכהן כיו”ר המפלגה, אשר התייחס לדברים ולאפשרות שיישב בממשלה יחד עם יו”ר המחנה הממלכתי בני גנץ.

בפתח השיחה, תהה מגל האם הריצה הנפרדת סופית, ואילו ח”כ סמוטריץ’ השיב: “אני מאוד מקווה שלא, אני מצטער על ההחלטה של איתמר, היא שגויה ומוטעית. אני מקווה שנצליח, יש עוד חודש עד סגירת הרשימות. לא צריך להיבהל ממשברים בדרך, אני מקווה שצריך להחזיר את ההחלטה לאחור. אני משאיר לכל אחד מהמאזינים להסיק את המסקנות שלו, הדבר הנכון הוא ללכת ביחד, החלופה של ממשלת יאיר לפיד והמשותפת מסוכנת למדינת ישראל בכל היבט. בשביל זה צריך ללכת במדיניות של אפס סיכונים ומיקסום קולות”.

“אולי תביאו יותר בנפרד?, שאל ינון. יו”ר הציונות הדתית טען מנגד שמדובר בהימור ענק, והסביר: “היינו במקומות האלה ואני חושב שזה סיכון שאסור לקחת, אני שמרן מטבעי גם בהתנהלות הפוליטית שלי, אני מעדיף ציפור בטוחה ביד מאשר ציפורים על העץ. הסקרים רחוקים מלייצג את המציאות. אני חושב שזו סכנה גדולה, אני יכול להמר על הכסף הפרטי שלי, לקחת סיכונים בחיים האישיים שלי, אני לא מהמר על עתידה של מדינת ישראל. הימורים כאלו הביאו אותנו לארבעת מערכות הבחירות”.

באשר לסיבת המחלוקת בינו לבין ח”כ איתמר בן גביר, הודה סמוטריץ’ כי “אני לא חושב שנכון לנהל את זה בתקשורת, אנחנו מתווכחים, הוויכוח הוא לא על מיקום הוא על אסטרטגיה ואיך צריכה להיראות ההתארגנות משותפת שלנו. אני מעדיף שנעשה את זה בנינו ולא בתקשורת, אם לא נצליח יהיה מספיק זמן להסביר לכולם”.

“לא חושב שיש אדם רציני אחד שחושב שמחר ישראל הולכת לגירוש המוני”
עוד התייחס לאמירות כי ח”כ בן גביר תומך בגירוש המוני של כל מי שלא מאמין בדרכו: “אני לא חושב שיש אדם רציני אחד שחושב שמחר בבוקר ישראל הולכת לגירוש המוני. מדינת ישראל מתמודדת עם סכנה מאוד גדולה, הקצנה לאומנית הולכת וגודלת בחברה הערבית שמזדהים עם האויבים שלנו”.

“בזכות אנשים כמוך”, תקף אופנהיימר, וח”כ סמוטריץ’ השיב אש: “היו מי שטענו שהיהודים אשמים לאורך כל שנות ההיסטוריה באנטישמיות נגדם. גם בשואה היהודים אשמים. אני מציע לך יריב, בסוף מה היה כאן לפני שהיינו כאן? חול, ביצות. בנינו כאן מדינה לתפארת, מדינה מתקדמת, הערבים שחיים במדינה זוכים לאיכות חיים שאין לאף אחד מחברי המשפחה שלהם וכפיות הטובה של אותם חלקים בקרב עבריי ישראל שהם רוצים לחתוך את היד שמאכילה אותם בלתי נסבלת ומתקבלת על הדעת”.

עוד זעם חבר הכנסת על המגיש: “אתה מספר לעצמך סיפור. אתה מציג את זה בצורה מעוות שכל מיש חשוב אחרת צריך לגרש אותו, וודאי שלא ואני לא חושב שיש בן אדם רציני שחושב שמחר בבוקר ישראל הולכת לגירוש המוני, אנחנו מדינה דמוקרטית. משפחות של מחבלים? כן צריך לגרש אותם. אנחנו מתמודדים עם איום טרור שפוגע בביטחון ובתחושת הביטחון של האזרחים. אנחנו צריכים סל כלים הרבה יותר ברמה. אני חושב שצריך גירוש של משפחות מחבלים”.

לאור אמירותיו, ביקש אופנהיימר להבין האם הוא מדבר גם על מחבלים יהודים. ח”כ סמוטריץ’ הדגיש: “אין דבר כזה. אתה מכיר את עמדתי לא מאתמול. אני כופר בהשוואה, אני לא עושה הנחות לאף אחד ומי שנוטל חיים זה לא משנה מאיזו סיבה צריך לשבת מאחורי סורג ובריח. הדבר הכי לא מוסרי זה מה שאתה עושה שמייצר משוואה נועלת וכמעט מתועבת בין אויב לבין אח. בכל חברה יש תופעות לוואי קיצוניות. המערכת הדמוקרטית יש לה מספיק כלים, רצח הוא רצח והוא נורא ואיום אבל עדיין יש הבדל איך מדינה מתנהלת מול אויב שרוצה להשמיד אותה”.

“המדינה הפלסטינית שהוא רוצה להקים גם היא תהיה דיקטטורית ללא חופש הצבעה. יזרקו את כל מתנגדי המשטר. תראו את העינויים שיש היום ברשות, איך הרגו שם עיתונאי שהעז לבקר את המשטר. יש חופש ביטוי? חופש דת? אני רוצה לומר בצורה חד משמעית – לערבים היום ביו”ש יש פי אלף יותר זכויות מבכל מדינה ערבית אחרת בעולם”, הכריז.

סמוטריץ’ לאופנהיימר: “המדינה שאתה רוצה להקים תהיה פחות דמוקרטית”
הוויכוח בין השניים עלה שלב, ואופנהיימר טען: “אתה בור ועם הארץ”. חבר הכנסת ויו”ר מפלגת הציונות הדתית לא יכל שלא להגיב, ואמר: “רובם חיים בעוני ודלות. אתה מדבר איתי על זכויות? יש במצרים חופש דת? על מה אתה מדבר תגיד לי? שאני אזכיר לך זמרים ואמנים שישבו שם בכלא? על מה אתה מדבר? המדינה שאתה רוצה להקים להם תהיה הרבה פחות דמוקרטית והרבה פחות זכויות. העזתים החליטו? אני בהחלט חושב שהימין לא רק שהוא יותר בטחוני, יהודי וציוני הוא גם פי אלף יותר דואג לזכויות אדם”.

ינון מגל שם סוף לוויכוח בין המגיש לחבר הכנסת, וביקש לחזור לדון על המצב הפוליטי. “אתה בטוח שאחרי הבחירות תהיו בקואליציה?”, שאל, וסמוטריץ’ שיתף: “אני רוצה להאמין ולקוות שנצליח לפרוץ את מחסום ה־61. הציבור לא יסלח אם יהיה מישהו עם הזדמנות להקים ממשלת ימין על מלא, אסור לחזור על מה שהיה עד עכשיו. חייבת להחזיר את המשילות והריבונות, למגר את הפשיעה, לחזק את הזהות היהודית של המדינה ולחזק את הכלכלה. את כל זה עושים בממשלה שיש לה מכנה משותף, שיודעת לעבוד ותממש את הרוב הימני היהודי”.

באשר לאפשרות לישיבה עם גנץ, תקף ח”כ סמוטריץ’: “בני גנץ הוא איש שמאל, צריך לומר את זה. אחרי למעלה מעשר שנים שהימין ונתניהו הפכו את אבו מאזן ללא רלוונטי באו בני גנץ ויאיר לפיד, החזירו אותו לקמת הבמה, משלמים לו מאות מיליונים. בני גנץ הוא איש שמאל, קואליציה זה גוף מעשי שצריך לקדם מדיניות. גנץ מתנגד לתיקונים שאנחנו רוצים לעשות במערכת המשפט, הוא מצר את ההתיישבות היהודית”.

“אנחנו כולנו נעבוד קשה ואני מקווה שאיתמר יחזור בו מההחלטה חסרת האחריות שלו ללכת לבד”, הכריז, והודה: “יש הבדל אדיר, רע”מ היא אויב, גוף אסלאמי רדיקלי ששולל את קיומה של מדינת ישראל, עם אויבים אני לא יושב. עם האחים שלי אני לא פוסל אף אחד”.

“אעשה הכול כדי שהימין ינצח”
בעקבות דבריו של חבר הכנסת, ביקשו המגישים שיחדד את עמדתו בנוגע לישיבה המשותפת עם גנץ. סמוטריץ’ סיכם את הנושא: “בני גנץ יכול להיות איש טוב ואני יכול לשתף איתו פעולה, אבל יש כמה סוגיות ליבה שהחברה הישראלית חלוקה בהן ואת זה לא עושים בממשלה עם גנץ. אני אעשה הכול כדי שהימין ינצח, שיהיה לנו יותר מ־61 מנדטים ונוכל להיות בממשלת ימין מלאה. אין שום השוואה בין רע”מ והמשותפת לבין בני גנץ שהוא איש שמאל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות