משפחות חרדיות ותלמידי ישיבה הקימו מאחז. מה מניע אותם?

מאחז 'דרך אמונה', על שם ספרו של מרן הגר"ח קניבסקי  זצ"ל, הוקם ביום ראשון בגוש עציון על ידי 15 משפחות חרדיות וכ-100 תלמידי ישיבה • אחד היוזמים, תלמיד ישיבת פוניבז', מגולל בשיחה עם חרדים 10 את ההחלטה להקים 'מאחז' חרדי ראשון - ומה הם יעשו ברגע שיגיעו לפנות אותם
ישראל יוספי
כ' אב התשפ"ב / 16.08.2022 22:10

מאחז חרדי ראשון? ביום ראשון בחצות הוקם המאחז ‘דרך אמונה’, סמוך לישוב החרדי מיצד שבמזרח גוש עציון. המאחז נקרא על שם ספרו של מרן הגר”ח קניבסקי  זצ”ל.

קניתם דירה: מה הפיצויים שמגיעים לכם בשל איחור במסירת הדירה?

המאחז הוקם על ידי משפחות אברכים ובחורי ישיבות, שהתנדבו להקים את המבנים.

עד כה הוקמו כ-15 מבנים ובית כנסת מאולתר, לצד ישיבת ‘בין הזמנים’ לבני הישיבה שהתיישבו במקום. לדברי המארגנים, המאחז צפוי להתרחב בימים הקרובים. “פתחנו בית מדרש. יש אברכים, שלומדים כאן עם הילדים שלהם. גם הבחורים שמגיעים לכאן”.

כ-15 משפחות חרדיות  כבר עלו לנקודת התיישבות החדשה.

מדובר בפעם הראשונה בה משפחות חרדיות עולות לנקודת התיישבות, ומשתתפות בפעילות בלתי חוקית.

חיים גולדברג, תושב בני ברק בן 23, תלמיד ישיבת פוניבז’, מגולל בשיחה עם חרדים 10 את ההחלטה להקים ‘מאחז’ חרדי ראשון בגוש עציון – ומה יעשו ברגע שיגיעו לפנות אותם.

“ההחלטה להקים כאן יישוב התקבלה  לפני חודש וחצי. כמה אברכים רצו להקים יישוב על טהרת הקודש, הם עשו כינוס בגבעת שאול בירושלים, בהשתתפות הרב נתן רוטמן מרבני ישיבת וולפסון והרב רפאל קוק.

“התייעצנו גם עם עוד גדולי ישראל, בהם חברי מועצת גדולי וחכמי התורה. ביום ראשון בלילה עלו לגבעה מאה בחורי ישיבה, והקימו מבנים. יש כאן 15 משפחות קבועות, חוץ מהמאה בחורים.

מה שאלתם את גדולי התורה לפני הקמת ‘המאחז’?

“שאנחנו רוצים להקים מאחז שלא על פי החוק ביהודה ושומרון, וגדולי ישראל אמרו: אנחנו תומכים בזה”.

מי הם אותם  גדולי ישראל?

“הם ביקשו שלא נספר”.

מאיזה ישיבות מגיעים הבחורים?

“מכל עולם הישיבות – פוניבז’, חברון, וולפסון, קפלן, מגוון עצום של ישיבות. יש גם בחורים מישיבות חסידות וספרדיות. גם אברכים יש חסידים, ספרדים וליטאים”.

איך משפחות יכולות לחיות במבנים ארעים?

“לחשמל יש גנרטור, למים יש דודים, מדי פעם ממלאים אותם”.

האם אתם באמת מעוניינים להקים יישוב כי בכל מקרה יפנו אתכם. זאת פרובוקציה?

“לא, לא. אחרי פינוי עולים בחזרה. אנחנו רוצים להקים יישוב. הם מפנים – אנחנו חוזרים”.

בסוף אתם ‘חרדים’, מה העניין להקים יישוב בשומרון? נהייתם ציוניים?

“אנחנו עושים את זה לפי התורה – ‘וירשתם אותה וישבתם בה’. יישוב ארץ ישראל וכיבוש ארץ ישראל, כרגע אם אני מסתכל על הגבעות מסביב יש פה על כל גבעה מבנה פלסטיני, מבנה שהם בנו על גבעה. ברגע שהם בנו מבנה על גבעה, אתה כובש את כל הגבעה.

“יש כאן יישוב סמוך בשם ‘מיצד’. היישוב הזה היה אמור להתרחב בעוד שכונה. מה שעשו הפלסטינים על אותה גבעה שהיישוב היה אמור לבנות? זה היה אדמות מדינה והפלסטינים בנו מבנים על אותם גבעות.

“המדינה אמרה – מה שהפלסטינים עשו קודש קודשים, אנחנו לא נוגעים בהם. ממלא מיצד לא התרחב. אנחנו שואלים – מה זה הדבר הזה? כל הגבעות, עשר גבעות מסביב כל גבעה מבנה של פלסטיני ככה רצף של גבעות. אלינו ישר מגיעים ומאיימים לפנות.

“זאת הגבעה כמעט הבודדת שהם לא השתלטו. אנחנו רוצים להרחיב את היישוב, במקום השכונה שהייתה אמורה להתרחב”.

מה לחרדים ולמאחזים ביהודה ושומרון?

“אני אף פעם לא השתתפתי במאחזים ביהודה ושומרון, זה המאחז הראשון שאני משתתף. תמיד בער בקרבי שהציבור החרדי יקים מאחז, בגלל שקראתי על ההשתלטות הפלסטינית ביהודה ושומרון, אמרתי מצוות יישוב ארץ ישראל שקולה ככל התורה כולה”.

זו לא התגרות?

“הלכתית אין שום איסור להתגרות בפלסטינים, אלא אם תאמר שזה מוביל לפיגועים. אבל  המציאות בשטח מוכיחה בדיוק הפוך. שאתה נותן לערבים מתנות עולה להם המוטיבציה ואז הם עושים פיגועים. כשהעיפו אותם והסבירו להם את המקום שלהם היו פחות פיגועים.

“בצבא גילו את זה אתמול בשעות הערב. מיד הגיעו כוחות, זרקו עלינו פצצות תאורה, העלו מסוקים, רחפנים. כבר הבוקר הגיעו המנהל אזרחי, אמרו שאנחנו הולכים להתפנות בכל רגע. אבל כרגע בונים ועוד ועוד. לקחו כבר את הגנרטור. לא יודע מה יהיה היום בלילה.

“אנחנו נתפנה לא תהיה אלימות. יכול להיות שהם יפרקו את המבנים, תלוי איך הצבא התנהל. אנחנו מתפנים ולאחר מכן חוזרים למקום”,

מאיפה הממון?

“שעשנו את הכנס לפני חודש וחצי בהשתתפות רבנים אז הכריזו על קמפיין אספת כספים”.

תמונות: יהונתן זינדל, פלאש90
הדפס כתבה

5 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מאחזז
    16/08/2022 23:46
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. מסטולללל…

  2. דרך
    16/08/2022 23:52
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. זה בדיוק כמו לפתוח מכון לעידוד מגדלי ירקות על פי התר מכירה על שם החזון איש / דרך אמונה, לארגן כנסים לחקליים שילכו ע”פ התר מכירה לע”נ רב חיים…

  4. כל הכבוד
    17/08/2022 01:58
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. כל הכבוד

  6. שכויח
    17/08/2022 10:01
    משה
  7. ישר כח עצום
    אשריכם ואשרי חלקכם

  8. יש טלפון?
    18/08/2022 00:41
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  9. איך אפשר להצטרף, חולם על זה כבר שנים!