“הרב גולדשמידט ברח מרוסיה והחל לשפוך זבל על הקהילה היהודית”

נשיא איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה תוקף בראיון שהעניק ל'ישראל היום' את ההצהרות של הרב פנחס גולדשמידט, אחרי שעזב את רוסיה • "אנשים בקהילה מאוד כעסו על ההתנהגות שלו. מה שגולדשמידט עשה גורם לאנטישמיות"
חרדים 10
י"ז אב התשפ"ב / 14.08.2022 01:14

הרב אלכסנדר בורודה, נשיא איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה, תקף בראיון שהעניק לאלדד בק ב’ישראל היום’, את הרב פנחס גולדשמידט, רבה של מוסקבה, שעזב את רוסיה ועבר לגור בישראל.

הרב גולדשמיט טען כי עזב את רוסיה בצעד מחאה נגד המלחמה באוקראינה, וכי הקהילה היהודית ברוסיה מוחזקת כבת ערובה.

בראיון ראשון לכלי תקשורת ישראלי, אמר נשיא האיגוד: “הדברים שאמר הרב גולדשמידט על הקהילה היהודית ברוסיה ועל מצב הקהילה היו דברים מפתיעים. מה שגולדשמידט אמר בראיונות בישראל לא נכון.

“הוא רוצה להראות לכולם שהוא עזב את רוסיה בגלל שלחצו עליו. הוא לא הרב היחיד ברוסיה. אין רב אחר שאומר שלחצו עליו ויש הרבה רבנים ברוסיה, לא פחות חשובים ממנו. בבקשה, שיגיד מי לחץ עליו. בראיונות האחרונים שלו הוא קצת חזר מהדברים הללו”.

הרב ברדה הוסיף: “יש שני סוגי רבנים: כאלו שמגיעים לרוסיה, מתחברים לקהילה שלהם, הופכים לחלק ממנה ומרגישים אחריות כלפיה; וכאלה שבאים רק בגלל שקיבלו חוזה עבודה ולא אכפת להם מהקהילה. גולדשמידט מסתכל על הקהילה שנשארה ברוסיה כאל אנשים קיצוניים ולא חשובים. הוא לא דואג להם. הוא עזב את הקהילה. אנשים בקהילה מאוד כעסו על ההתנהגות שלו. הוא השתמש בקהילה כשלב בדרך לתחנה חדשה בחיים שלו.

“הוא טוען שמי שנשאר ברוסיה תומך במלחמה והוא היחיד שמתנגד למלחמה ולכן עזב. זה לא נכון ולא מכבד את היהודים. הוא מסתכל על היהודים ברוסיה כאל תתי-אדם. זה היחס שלו למקום שבו שהה 33 שנה וליהודים הפשוטים ברוסיה ובמוסקבה. כשבוחנים מה הוא עשה, מה הוא בנה, מה היה בתוך הקהילה שלו, יש הרבה סיפורים שלא ראויים ולא מעידים על כך שהוא פעל לטובת היהודים במוסקבה וברוסיה ולטובת הקהילה שלו”.

מה מצבה העכשווי של הקהילה היהודית ברוסיה?

“אחרי ה-24 בפברואר כולם היו בהלם. לא הייתי אז במוסקבה וכולם חיכו לי כדי להבין מה לעשות. חזרתי, דיברתי עם כולם והם נרגעו. אמרתי שהיו תקופות קשות יותר, צריך להיות ביחד, להתפלל יותר, ללכת יותר לבית הכנסת. יש הרבה שנסעו לישראל, קיבלו אזרחות וחזרו, שכן עלייה לישראל זה דבר מאוד קשה לאנשים שכבר הסתדרו בחיים שלהם ברוסיה.

“אנשים לקחו אזרחות ישראלית כי זה מאפשר להם היום להגיע למקומות מסוימים, הם גם מרגישים קשורים לישראל כיהודים, אבל הרבה חזרו לרוסיה.

“המצב הכלכלי קשה אבל הקהילה חזקה. יותר אנשים מגיעים למרכזי הקהילות ולבתי הכנסת. הם מחפשים תשובות לשאלות. כל מצב קשה מחזק את הקשר ליהדות. אנחנו מרגישים את זה. אני נותן דרשות בשבת ויותר אנשים מגיעים להקשיב. בעבר דיברו יותר על המצב בעולם, היום מדברים על פרשת השבוע, על ההיסטוריה היהודית, כדי להבין מה עברנו ואיך התחזקנו. נעבור גם את התקופה הזו”.

יש התחזקות של האנטישמיות? הוא נשאל בראיון.

“מה שגולדשמידט עשה גורם לאנטישמיות – רב שברח מרוסיה והתחיל לשפוך זבל על הקהילה היהודית, זה עשה רושם לא טוב. עם זאת, לא לוחצים עלינו בכל הקשר שהוא. היחסים בין רוסיה וישראל הם טובים. מה שקרה עם הסוכנות היהודית מאוד נוגע לנו, אני מקווה שהכל יסתדר, כי זה מצב לא טוב. הסוכנות היא אלמנט מאוד חשוב לקשר בין ישראל לרוסיה”.

 איך אתה מסביר את הבעיות שעושים לסוכנות?

“ממה שאני יודע ואני לא קשור לעניין, הבעיות לא התחילו עכשיו אלא כנראה לפני שנה. הסוכנות לא ביצעה נהלים חדשים והייתה צריכה לשלם קנס. כל ארגון שפועל במדינה מסוימת צריך לפעול לפי חוקי אותה מדינה. הסוכנות אינה יוצאת מהכלל. גם איגוד הקהילות היהודיות נוהג לפי הכללים, ואם הם משתנים אנחנו פועלים בהתאם. אני מקווה שהכל יסתדר והסוכנות תסדיר את המסמכים הנדרשים ותמשיך לפעול ברוסיה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    גולדשמיט
    15/08/2022 15:15
    יהודי
  1. איך הגלגל מסתובב, כשביקשו את גולדשמיט לפני כמה שנים להתערב למען קהילה שלמה בקייב שבלייך זרק אותם לרחוב הוא לא רצה להתערב עכשיו הוא נזרק מרוסיה!