בפורד זימר לבנה כבר נסעת? • מסע בעולמם של חובבי ‘רכבי אספנות’

מידי שבוע, בימי  שישי, נפגשים חובבי רכבי אספנות בפארק 'כרמים' סמוך לירושלים, כדי לראות מקרוב את המכוניות שכה מרתקות אותם • 'חרדים 10' הצטרף לאיתמר צדוק, בחור ישיבה חרדי, כדי להבין במה כרוך התחביב
ישראל יוספי
כ"ב אב התשפ"ב / 19.08.2022 15:12

כמעט מידי שבוע, בימי  שישי, מתקיים מפגש של חובבי רכבי אספנות בפארק ‘כרמים’, הממוקם סמוך לירושלים.

חובבי הרכבים העתיקים מגיעים מאזורים שונים בארץ: מחיפה, תל אביב וירושלים.

הצטרפנו אל איתמר צדוק, בחור ישיבה חרדי, החבר ב’מועדון החמש’, אשר הוקם באמצע שנות ה-80. יצאנו אל פארק ‘כרמים’, כדי להבין מה מיוחד ברכבים הללו, שכה מרתקים את חברי המועדון.

ב’מועדון החמש’ ישנם כיום כאלף מנויים, המחזיקים במאות ‘רכבי אספנות’. מטרת המעדון היא לאגד את בעלי רכבי ‘האספנות’ לטובת מפגשים וחברויות, לצד מסעות משותפים בארץ ובחו”ל סביב התחביב. כמו כן מפרסם המועדון את “האבטומוביל” – ביטאון העוסק ברכבי אספנות.

בישראל מוגדר רכב אספנות ככלי רכב שחלפו למעלה מ-30 שנים משנת ייצורו. אגב, רכב אספנות אינו רשאי לנוע בדרכים בין השעות 7 עד 9 בבוקר בימי חול.

אז מה מצאנו שם?

‘פורד זימר’ יוצרה בשנות ה-80. רכב עם עיצוב צעקני שמושך את העיניים. הרכב הוא מחווה לרכבים שיצרו בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20.

‘אוטו לחם’: דואג פגרו, יוצר בשנת 1950.  לאחר מלחמת העצמאות, המדינה רכשה מספר יחידות מהדגם הזה, כדי שישמשו לחלוקת לחם מהמאפיות ‘ברמן’ ו’אנג’ל’ לתושבי ארץ ישראל.

‘קאדילק קופ דה ויל’ יוצרה משנת 1963 עם מנוע עצום בתצורת W8 בנפח 6,400 סמ”ק. אורך הרכב הוא כשבעה מטרים.

‘פורד מוסטנג’ יוצרה בשנת 1973. ‘מוסטנג’ מכונה בתור ”מכונית שרירים אמריקאית”, עם 5 מקומות ישיבה. לרכב יש מנוע W8 בנפח 5,700 סמ”ק.

‘פורשה’ 911 יוצרה בשנת 1980. רכב שמאוד מבוקש אצל האספנים. מכונית ספורט שמבוססת על החיפושית, את הפורשה התחילו לייצר בתחילת שנות ה-60. \לרכב זה יש מנוע 3000 עם מגדש טורבו, המכונית הראשונה בעולם עם מגדש טורבו.

‘קאדילק קופ דה ויל’ משנת 1966. לרכב יש מנוע וי 8 בנפח 7,000 סמ”ק, הייחודיות היוצאת דופן במראה שלה הוא שהוסיפו לה מתלי אוויר וככה אפשר לכוון את הגובה של הרכב עד למטה ממש.

רכב נדיר: ‘רנו’ מיצור שנת 1989 של תשעה עותקים.  שמונה עותקים נמכרו לאוליגרך ועותק אחד הצליח להגיע לישראל בשנת 1989.

פיגו’ 203 משנת 1953. דגם זה יוצר בשנים 1948 ועד 1960 והוצג לראשונה בפריז. זאת הייתה המכונית החדשה הראשונה של פיגו’ שנוצרה לאחר מלחמת העולם השנייה.

איתמר, מה מיוחד ברכבים האלה שאין ברכב רגיל? 

“יש הרבה נוסטלגיה, הרבה רגש. תחביב שאתה מחובר אליו. אני קורא למכוניות שעל הכביש ‘אפורות’, כי כולן  אותו דבר. אדם שיהיה ברכב, הוא לא יבדיל אם זה מרצדס או BMW או אם אלה מכוניות מזאדה או טיוטה. הכל אפור, משעמם. במכוניות אספנות יש חיות. אתה חי את הרכב.

“יש חוויה מאוד גדולה לנהוג בכזאת מכונית, או לשפץ או לשפר אותה, כל אחד לוקח את זה לצד שלו. מחירי מכוניות האספנות נע בין עשרות אלפי שקלים למיליונים תלוי בדגם ובהיסטורית הרכב.

אספנות זה בעיקר תחביב לאנשים מבוגרים. מה לבחור חרדי צעיר ולרכבי אספנות?

“הרוב המוחלט הם מבוגרים. זה תחביב בעיקר למבוגרים, אנשים מבוססים שיש להם מכוניות אחרות ליום יום. זה תחביב בפנאי. יש גם צעירים, יש חרדי שיש לו טסלה ויש לו חיפושית. חרדי שנמצא שם, זה אדם שהולך אחרי האהבה – שזה רכבי אספנות”.

איך, בעצם, הגעת לעולם הזה של רכבי אספנות?

“תמיד אהבתי מכוניות, אספנות ודברים ישנים. עוד מגיל קטן.”

כמה זמן אתה מקדיש לזה?

אני מקדיש לזה המון זמן. רכב אספנות שעושים לו שיפוץ/שיחזור, אז כל תקופה שמים אותו במוסך מיוחד, בהתאם לשיפוץ, לתקופה של כמה ימים או כמה שבועות בהתאם לסוג השיפוץ – אם זה מראה חיצוני, אם זה חידוש פנימי או אוברול מכני”.

איזה רכב היית קונה לו היה באפשרותך?

“המכוניות שאני הכי מתחבר אליהם זה דודג’ צ’אלנג’ר או פורד מוסטנג מסוף שנות השישים, שמכונים ‘מכוניות שרירים אמריקאיות’, שמאופיינים בדרך כלל במנוע W8. פורשה 911 זו מכונית הדגל של פורשה. זה רכב מאוד אייקוני ומבוקש. הוא מאופיין במנוע אחורי 6 צילינדר. או קאדילק קופ דה ויל.

מה הרכב שהכי היית רוצה לשבת בתוכו?

“תלוי באיזו סיטואציה. אם זה בכביש סיבובים – עדיף מכונית ספורט.  אם זה כביש ישר – עדיף יוקרה”.

בתמונות: פורד זימר, אוטו לחם, קאדילק קופ דה ויל, פורד מוסטנג, קדילאק קופ דוויל שנת 1966, פורשה 911, רנו, פיג׳ו. צילום: רינו מועדון החמישה

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות