אחד מכל 5 עדיין מתלבט • ומה הנתון הדרמטי שיחזק את נתניהו?

מהנתונים עולה: 21% מהערבים שהצביעו בבחירות האחרונות אינם מתכוונים להצביע הפעם • 9% ממצביעי הקואליציה יצביעו לאחת מהאופוזיציה • 75% ממצביעי גוש הימין יצביעו שוב לאותה מפלגה, לעומת 45% בלבד בקואליציה • ומהו הגורם הראשון בהחלטה עבור איזו מפלגה להצביע?
חרדים 10
י"ב אב התשפ"ב / 09.08.2022 17:52

מסקר ‘מדד הקול הישראלי’ שנערך על ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה עולה, כי 21% מהערבים שהצביעו בבחירות האחרונות אינם מתכוונים להצביע בבחירות לכנסת ה-25, לעומת 2% בלבד בקרב היהודים.

קניתם דירה: מה הפיצויים שמגיעים לכם בשל איחור במסירת הדירה?

מהממצאים עולה, כי מצביעי גוש הימין בטוחים באופן משמעותי יותר מגוש השמאל-מרכז כי יצביעו שוב למפלגות אליהן הצביעו בבחירות הקודמות.

בעוד 75% ממי שהצביעו בבחירות הקודמות למפלגות שהרכיבו את האופוזיציה ציינו כי יצביעו שוב לאותה מפלגה ו-9% נוספים יצביעו למפלגה אחרת שנמנתה על ‘גוש נתניהו’ (יהדות התורה – 82%; הליכוד – 76%; ש”ס – 71%; הציונות הדתית – 67%),  בקרב מפלגות הקואליציה 45% מאלו שהצביעו להן ציינו כי יצביעו שוב לאותה המפלגה, ועוד 15% יצביעו למפלגה אחרת שנמנית על גוש זה (מרצ – 52%; ישראל ביתנו – 50%; מפלגת העבודה – 37%; כחול לבן ותקווה חדשה – 33%; ימינה – 17% (הנתונים לגבי ימינה נאספו לפני הקמת מפלגת “הרוח הציונית”)).

היחידה שיוצאת דופן בקואליציה היא מפלגת יש עתיד, כאשר 72% מבוחריה ציינו כי יצביעו לה שוב בבחירות הקרובות.

במעבר בין הגושים, קיימת יציבות בגוש הימין לעומת ניידות במרכז-שמאל: 9% ממצביעי הקואליציה לשעבר ציינו כי יצביעו בבחירות הקרובות לאחת ממפלגות האופוזיציה לשעבר (רובם – מצביעי ימינה. הנתונים נאספו לפני הקמת מפלגת ‘הרוח הציונית’), אך פחות מ-1% ממצביעי מפלגות האופוזיציה מדווחים כי יחצו את הקווים ויצביעו בבחירות הקרובות לאחת ממפלגות הגוש השני.

קיים גם הבדל גדול בין הגושים בשיעור המתלבטים: רבע ממצביעי הגוש שהרכיב את הקואליציה טרם החליטו למי להצביע בבחירות הקרובות, לעומת 12% בלבד ממצביעי הגוש שהרכיב את האופוזיציה.

1 מכל 5 מהנשאלים הערבים (21%) שדיווחו שהצביעו בבחירות הקודמות אמרו כי אינם מתכוונים להצביע הפעם, בעוד בקרב היהודים שהצביעו בבחירות הקודמות רק מיעוט זעיר (2%) ציינו שאינם מתכוונים להצביע בבחירות הקרובות.

המשמעות: חיזוק דרמטי לגוש ‘נתניהו’.

האם  לזהות מנהיג המפלגה יש השפעה על ההצבעה?

39% מהציבור ציינו כי רק או בעיקר זהות המנהיג משפיעה על החלטתם לאיזו מפלגה להצביע, 36% השיבו כי השפעת זהות המנהיג ורשימת המועמדים היא שווה ורק 13% ציינו כי רק או בעיקר רשימת המועמדים היא שמשפיעה עליהם.

בקרב הציבור היהודי, זהות המנהיג מרכזית יותר מבציבור הערבי (43% לעומת 22%).

מה משפיע על ההחלטה לאיזו מפלגה להצביע?

עמדות המפלגה בנושא יוקר המחייה והכלכלה הן כיום הגורם הראשון (44%) בהחלטת הציבור הרחב עבור איזו מפלגה להצביע.

במקום השני בחשיבות זהות העומד בראש המפלגה בשיעורים נמוכים בהרבה (24%).

סדר עדיפויות זה תקף בנוגע לשלושת המחנות הפוליטיים בקרב יהודים, וכן בקרב ערבים. שיעור נמוך בחרו בעמדות המפלגה בנושאי חוץ וביטחון כסיבה המרכזית להחלטתם לאיזו מפלגה להצביע (11%).

פילוח המרואיינים היהודים לפי הגדרה עצמית דתית מעלה כי בקרב החרדים (22%) והדתיים (25%) עמדות המפלגה בנושא כלכלה ויוקר מחיה נמצאות רק במקום השני, כאשר בראשון – עמדות המפלגה בנושא דת ומדינה (חרדים: 52%; דתיים: 33%).

איזו שיטה עדיפה לצורך בחירת המועמדים לכנסת?

לפי הממצאים, השיטה המועדפת היא פריימריז פתוחים (32.5%). במקום השני, נמצאות השיטות של פריימריז בקרב חברי מרכז המפלגה ופריימריז בקרב חברי ועידת המפלגה (25%). תמיכה מועטה בהרבה נמצאה לבחירת מועמדי המפלגה על ידי המנהיג (11%) או על ידי ועדה מסדרת של המפלגה (7%). יש לציין כי שיעור גבוה מאוד, כרבע מהמרואיינים, ציינו שאינם יודעים.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות