סכסוך הירושה במשפחת קניבסקי: הגר”י סילמן השיג הסכם פשרה

הסכסוך על כתביו וחפציו של מרן הגר"ח זצ"ל, ירושה שמוערכת בעשרות מיליונים, בא לסיומו • הדיין הגר"י סילמן, הציג הסכם פשרה, המקובל על כל הצדדים במשפחה • איך הוביל איש העסקים רובי שראן את השלום המיוחל, מה יקבלו שני האחים, והאם גם בנותיו של מרן זצ"ל יקבלו מחפציו
שרי רוט
י"ב אב התשפ"ב / 09.08.2022 01:49

זה היה, ככל הנראה, אחד מסכסוכי הירושה היותר קצרים. השבוע הוא הסתיים, על פי המידע שהגיע לידי חרדים 10, בהסכם פשרה ששם קץ לסכסוך.

מהפכת שירות בתחבורה ציבורית: למה מעכשיו משתלם לנסוע יותר?

לכאורה, לא הותיר אחריו מרן הגר”ח קניבסקי זצ”ל רכוש. גם הדירה הישנה ברחוב רשב”ם בה התגורר ב’דמי מפתח’ היא בבעלות ‘כולל חזון איש’. יתכן, שכך גם מרן סבר, מחוסר הבנה בממון, מצד מי שהיה שקוע כל חייו בלימוד התורה ולא הכיר צורת מטבע.

אבל באופן מעשי, כל מקל, כיסא, ספר וכתב-יד שהותיר אחריו – מהווה רכוש השווה מיליונים, שלא מעטים יקפצו כדי לשלם הון בעדו.

ולמי כל זה, בעצם, שייך?

זמן קצר לאחר הסתלקותו של מרן הגר”ח זצ”ל בשושן פורים, הונחה, כפי שנחשף ב’גלובס’, הצעה מעניינת. על פי ההצעה, אליעזר (לואי) שיינר, איש עסקים חרדי מניו יורק,  ירכוש כתב יד מקורי של הגר”ח זצ”ל בתמורה ל…שבעה מיליון דולר. מדובר, כך על פי הפרסום, בפירוש לתלמוד הירושלמי, בכתב ידו המקורי.

כעת דמיינו לעצמכם כמה כתבים כאלו יש, כמה ספרים – ובכמה כסף מדובר.  על פי הערכות, הירושה כולה מוערכת בעשרות מיליוני דולרים.

על פי אחת הגרסאות, מרן זצ”ל אמר בחייו כי רכושו יתחלק לפי דין תורה. מה שאומר – בנות לא יורשות, הבכור יורש כפול (לעיתים בדין תורה פוסקים כמו בדין המדינה – חלוקה שווה, אבל אז השאלה היא מה עם הבנות).

אולם, האמת היא שמרן זצ”ל הותיר צוואה כתובה, אותה כתב שלוש פעמים. בפעם הראשונה לפני כ-13 שנה. המכתב האחרון נכתב לפני כ-7-8 שנים. לפי הנאמר בה, בנו הרב שאול קנייבסקי (המכונה ‘שוקי’, אביו של יענקי קניבסקי) יקבל את הכתבים והספרים – למעט הספרים שהוציא-לאור, אותם חילק שווה בשווה בין הבנים.

ומדוע באמת העניק הגר”ח זצ”ל דווקא לבן הרב שאול את הכתבים והספרים?

גורם המקורב אל בית הגר”ח אומר לחרדים 10: “הרב שאול למד איתו, והוא סמך עליו שיעשה בהם את התועלת הגדולה. הוא גם הוציא לאור בחייו הרבה ספרים מהמכתבים שלו, כמו  סדרת ‘דעת נוטה’ ועוד”.

כשברשותו המכתב של אביו זצ”ל, הרב שאול ניהל משא ומתן על ההצעה שהוצעה לו למכירת כתב היד, מבלי שאחיו ידעו על כך – עד שהדבר התגלה להם.

הגילוי הוביל לסכסוך עם יתר האחים, שככל הנראה לא ידעו על המכתב שכתב מרן זצ”ל.

מדובר באח המבוגר, הרב אברהם ישעיהו קניבסקי, שגם הוא גר די בסמיכות לביתו של מרן זצ”ל (רשב”ם פינת נחמיה) ובנו, אריה קניבסקי, ששהה שעות ארוכות בכל יום בבית מרן, כשהוא מסייע לו בקבלת הקהל. הבן הנוסף הוא הרב שלמה קניבסקי, ראש ישיבת ‘קרית מלך’.

הגר”ח זצ”ל ולצדו בנו הרב שאול. מאחוריהם: הנכדים אריה ויענקי קניבסקי. צילום: Arie Leib Abrams/Flash90

השנים הוציאו צו מניעה שמנע את מכירת הכתבים, והאחים פנו לגישור אצל אייל הנדל”ן רובי שראן, מי שהיה ידוע בקרבתו למרן זצ”ל.

שראן, בהסכמת האחים, הביא את הסכסוך בפני הדיין הגר”י סילמן, שהציג השבוע הסכם פשרה, המקובל על כל הצדדים.

לפי ההסכם, מוותר הרב שאול קניבסקי למען השלום על חפצים וספרים לטובת אחיו, ובכך כל הצדדים מחליטים לשים קץ לסכסוך – שלא הוסיף, כמובן, כבוד לזכרו של מרן  זצ”ל.

לפי הגורם המקורב אל בית הגר”ח, שראן גם יפצה, למען השלום, את האחים בכסף. לדבריו, רוב החפצים בהם השתמש מרן זצ”ל – הסטנדר, גביע קידוש, השולחן ועוד – יקבלו האחים.

לדברי המקורב, “הייתה עבודה קשה, היה הרבה ‘כאב ראש’, אבל זה נגמר בסוף. בני המשפחה לא רצו שיקרה מה שקורה במקומות אחרים. גם לאחיות, שלא חשבו שיקבלו, מתכנן הרב שאול להעניק חפצים שיהיה להן מזכרת”.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הגרי סילמן, איש אמת וצדיק יסוד עולם
    09/08/2022 13:43
    חיים
  1. מסירות נפשו ואחריותו לציבור היא בבחינת חד בדרא

  2. הגרי סילמן, איש אמת וצדיק יסוד עולם
    09/08/2022 14:52
    שמוליק
  3. גדול הדיינים בדורנו ששם נפשו ומכריע בדברים רגישים ללא שום משוא פנים.

  4. מס
    14/08/2022 05:27
    שולגי
  5. אם מכניסים כסף מחוץ לעיזבון להסכם, ההסכם חייב במס. לידיעת רשות המיסים

  6. צוואה תקינה
    14/08/2022 07:37
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  7. כדי שצוואה תהיה תקיפה-
    א.המוריש צריך להיות צלול
    ב.היא צריכה להתבצע ללא השפעה ולחץ של מי מהיורשים