“ביזוי עדה קדושה, מתנשא”: רבני תימן במחאה נגד הגר”א יוסף

יוסף גרינבוים
|
ז' אב התשפ"ב / 04.08.2022 14:42
18 מגדולי רבני עדת תימן חתמו על מכתב מחאה חריף נגד הרב אברהם יוסף, לאחר שאמר: “תימנים חסרי דעת” – משום שהם ממשיכים לדבוק במנהגי אבותיהם ואוכלים בשר בתשעת הימים • הרבנים: “דברי בלע שנשמעו בפני רבים, הלא הוא אברהם לא אוהבי, המתנשא לאמר אני אמלוך, אני אחנך” • אחד הרבנים: “כבר 130 שנים שהספרדים מנסים לכפות את עצמם עלינו ולהכתיב לנו, מתי הם יבינו שאנו לא ספרדים, אנחנו תימנים!”

מכתב חסר תקדים בחריפותו, עליו חתומים גדולי רבני עדת תימן, פורסם היום (חמישי)  כנגד הגאון רבי אברהם יוסף,  אחרי שכינה את התימנים כ”חסרי דעת” – וזאת רק משום שהם ממשיכים לדבוק במנהגי אבותיהם המיוסדים על הראשונים, הגאונים והרמב”ם.

רוצים לשלם במזומן? כל מה אתם צריכים לדעת על ההגבלות החדשות

בתוכניתו ברדיו קול חי, התבטא הגר”י יוסף במילים חריפות, כאשר הסביר וביאר את המקור למנהג שלא לאכול בשר ועוף בתשעת הימים: “אין מי שיפרוץ גדר, אין מי שיזוז מהמנהג, ויאמר אנחנו לא נהגנו”.

על מנהגם של יהודי תימן לאכול בשר בתשעת הימים התבטא: “לצערי יש בארץ קבוצות של תימנים חסרי דעת”.

הרב אברהם יוסף הדגיש כי הוא מכנה חלק מהתימנים ‘חסרי דעת’, כי “הם לא מוכנים לקבל את דעת הכלל, הם מוכנים לעשות הכל לשמר את מנהגי אבותיהם. ובאמת אם היה בדעתם לחזור לתימן – בבקשה שיאכלו בשר. אני לא מכיר תימני אחד שרוצה לחזור לתימן. הם באו לארץ במטרה להישאר בארץ. אם כך איזה סיבה יש להקל ראש בעניין אבלות על תשעה באב. וכי תשעה באב שייך לכל העדות חוץ מהתימנים? מה הם לא בכלל ישראל? חלילה. לכן צריך ללמד אותם מוסר השכל להיות חלק מעם ישראל, להיות מהמתאבלים על ירושלים ולא לאכול בשר בתשעת הימים כמו כלל ישראל”.

דבריו עוררו, כצפוי,  סערה בקהילות תימן אשר ממילא אינם מרוצים מיחסם של הספרדים כלפיהם – ומחאת רבני העדה התימנית לא אחרה מלהגיע.

במכתב מחאה חריף, עליו חתומים 18 מגדולי רבני העדה, הם מוחים על הזלזול והפגיעה: “ארץ רעשה אף שמים נטפו מפני דברי בלע שנשמעו בפני רבים, של ביזוי עדה קדושה שלימה מישראל, עדת תימן המעטירה, מפי אחד מבני יוסף הלא הוא אברהם לא אוהבי, המתנשא לאמר אני אמלוך, אני אחנך, בכנותו את הנוהגים לפי מסורת תימן ודין התלמוד והגאונים וכו’ ‘כחסרי דעת’.

לצפיה בגודל מלא – לחצו על התמונה

“ולא נוכל לראות כבלע את הקודש לבזות עדה קדושה, מי נתן למשיסה גדולי קדמונינו, אשר על פיהם יחנו ועל פיהם יסעו כלל עדתינו עדת קודש תימן המפוארה במהלך הדורות, ולמרות שמהנכון היה שלא להגיב מבחינת אל תען וכו’, מ”מ אם לא נמחה מחאה נמרצת יאמרו מדשתקי ניחא להו לרבנן ופן נלכד ח”ו לא עת לחשות.

“אנו קוראים לו לחזור ולהתנצל בפומבי על דבריו המתנשאים שיצאו מפיו בבלי דעת, דעת קנית מה חסרת. ובפרט בימים אלו ימי בין המצרים, בשעה שאנו אבלים על חרבן הבית שנחרב בעוון שנאת חנם!

“וכתבנו כל זאת מתוך דמע ומכאוב, על דרכו של הרב אברהם יוסף המביאה לידי קנאות ומחלוקת, ותקותינו שהדברים אשר כתבנו יחוללו שינוי לטובה, ואם החכמים יבינו זאת והיה זה שכרנו”.

אחד מגדולי הרבנים הוסיף: “כבר 130 שנים שהספרדים מנסים לכפות את עצמם עלינו ולהכתיב לנו, מתי הם יבינו שאנחנו לא ספרדים, אנחנו תימנים!”.