בג”צ ממליץ: מינויי מקורבים בביה”ד הרבני רק בסמכות ועדה חיצונית

בג"ץ דן בעתירה שהוגשה נגד החלטתו של הרב הראשי הגר"ד לאו, למנות את גיסו לאב בית הדין האזורי ירושלים • השופטים הציעו כי שר המשפטים ימנה ועדה מייעצת שתכריע במינויים שיש לנשיא בית הדין קשר אישי אליהם
יוסף גרינבוים
ו' אב התשפ"ב / 03.08.2022 15:30

שופטי בג”צ ממליצים כי ועדה מייעצת שתורכב משני דיינים בדימוס שאין להם קרבה משפחתית, חברתית או אחרת לגורמים במערכת בתי הדין הרבניים וממשפטן בשירות המדינה, היא זו שתכריע במינויים בהם יש לנשיא בית הדין הרבני קשר אישי.

רוצים לשלם במזומן? כל מה אתם צריכים לדעת על ההגבלות החדשות

בג”צ דן היום בעתירתה של עו”ד בתיה כהנא-דרור כנגד ניגוד העניינים במינויים שמבצע, לטענתה, הרב הראשי הגר”ד  לאו.

העתירה הוגשה באוקטובר 2021, בעקבות החלטתו של הרב לאו למנות את גיסו, הרב מרדכי רלב”ג, לאב בית הדין בירושלים.

לפי דיווח ב’ישראל היום’, השופטים עוזי פוגלמן, דפנה ברק ארז ויעל וילנר הציעו למשרדי המשפטים והדתות כי הסמכות למנות לתפקידים במערכת בתי הדין הרבניים, תועבר במקרים של ניגוד עניינים לוועדה מייעצת בת שלושה חברים שייבחרו על ידי שר המשפטים, בהיוועצות עם היועצת המשפטית לממשלה.

השופטים ציינו כי החלטות הוועדה המייעצת יהיו מחייבות ולא ניתן יהיה לסטות מהן, אלא בשל טעמים מיוחדים ויוצאי דופן.

נציגת היועצת המשפטית לממשלה, עו”ד נטע אורן, הציגה את עמדת היועצת המשפטית לפיה: “היועצת סבורה כי ועדה שבה רוב לדיינים בדימוס, אינה נותנת מענה בנסיבות העניין. נבקש להסב את תשומת לב בית המשפט הנכבד לכך שאנו בעיצומה של תקופת בחירת ולכן נוספת מורכבות להטיל על שר המשפטים שכלל אינו משיב בעתירה למנות חברים בוועדה בתקופה זו, בוודאי בעניין רגיש ציבורית, כמו העניין דנן”.

הכרעת בג”צ תינתן במועד מאוחר יותר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות