NSO: המשטרה לא חדרה לטלפונים ללא צו, אך התגלו ליקויים

ועדת הבדיקה לפרשת תוכנות הריגול: "לא נמצאה אינדיקציה לכך שמשטרת ישראל ביצעה חדירה בלא צו שיפוטי לטלפונים הניידים של אלה אשר שמותיהם פורסמו בתקשורת, באמצעות תוכנת פגסוס של חברת NSO" • המשטרה: הטענות התבררו כשגויות אך לצערנו הן גרמו לנזק גדול
חיים טוויל
ד' אב התשפ"ב / 01.08.2022 17:18

ועדת הבדיקה לפרשת תוכנות הריגול פרסמה היום (שני) את מסקנותיה הסופיות.

הבדיקה הטכנולוגית שביצעה הוועדה, בראשות המשנה ליועמ”שית עמית מררי, העלתה כי לא נמצאו אינדיקציות כי המשטרה הפעילה את תוכנת פגסוס או בתוכנה אחרת, ללא צו שיפוטי, וחדרה לניידים של אלו ששמותיהם פורסמו בתחקיר העיתון ‘כלכליסט’.

לגבי שלושה מהאנשים שפורסמו ברשימה של ‘כלכליסט’ ניתן צו להאזנת סתר בין מחשבים, לגבי שניים מהם אכן בוצע ניסיון הדבקה ורק אחד מהם צלח.

עם זאת, הצוות קבע כי נפל פגם בעבודה הכללית של המשטרה בהפעלת הכלי להאזנות סתר.

על פי דוח הבדיקה, מקבלי ההחלטות במשטרה לא ייחסו את מלוא המשמעות המתבקשת להיקף היכולת הפוטנציאלי של המערכת, שמשמשת להאזנה לתקשורת בין מחשבים.

כמו כן, בגלל שהמערכות לא הותאמו טכנולוגית לסמכויות המשטרה, התקבלו חומרים אסורים מטלפונים ניידים.

ראש הצוות אמרה, כי מהבירור לא עלה שהמידע הופק בפועל או שנעשה בו שימוש, אבל עצם העובדה שהחומר בכלל נקלט במערכות המשטרה – זאת כבר חריגה מסמכות.

ממשטרת ישראל נמסר לאחר פרסום המסקנות:  “מהדו”ח עולה באופן ברור כי בניגוד לפרסומי השווא, השימוש ביכולות הטכנולוגיות של משטרת ישראל, היה אך ורק לצורך מניעה ופיענוח של עבירות פשע חמורות, ובכפוף לצווי בית משפט וכי לא נעשתה כל פעילות מכוונת בניגוד לחוק”.

עוד הוסיפו במשטרה: “מה שהיו לטענות קשות כלפי התנהלות המשטרה, התבררו כשגויות אך לצערנו הן גרמו לנזק גדול באמון הציבור במשטרה ואנו מחויבים לפעול בכדי להשיבו”.

במשטרה אמרו עוד: “הפערים שעולים בדו”ח יקבלו התייחסות מלאה על ידי צוות שהורה המפכ”ל להקים בראשות סגן ראש אח”מ, בכדי ליישם את המלצות הדו”ח, ובכדי לבצע את ההתאמות הנדרשות להחזרת השימוש ביכולות הטכנולוגיות למאבק בפשיעה כפי שמסקנות הדו”ח מתירות – החזרת היכולות הטכנולוגיות למשטרת ישראל.

“אנו רואים בכך הוכחה לכך שמשטרת ישראל פעלה ביושרה, בהתאם לנהלים ולפיקוח קפדני כשלנגד עינינו המאבק בפשיעה ובעבריינים ושמירה על ביטחונו של הציבור”.

לפי דיווח בחדשות 12, במשטרה מצפים כעת מהיועצת המשפטית לממשלה לאפשר להחזיר את השימוש בכלי בהקדם.

בכיר במשטרה אומר: “החפרפרת צריכה להסתכל בראי ולחשוב טוב טוב”. עם זאת, נראה שבמשטרה לא יודעים מי העביר את המידע.

בחמש השנים האחרונות נעשה שימוש בתוכנה בכ-500 תיקים, ומתוכם היו חריגות. בסך הכל ניהלה המשטרה יותר מחצי מיליון תיקי פשע בשנים אלו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות