סער: “לפיד לא יכול להקים ממשלה, החרדים לא פוסלים את בני גנץ”

שבועיים לאחר האיחוד עם כחול לבן, גדעון סער בונה על תמיכת החרדים: "יש לי שיחות עם גורמים פוליטיים ונציגים של המפלגות החרדיות, ואני אומר לך שהם לא שוללים זאת" • "אם יו"ר האופוזיציה לא יגיע ל-61 מנדטים, מעריך שינסה להגיע להסדר טיעון"
חרדים 10
כ"ג תמוז התשפ"ב / 22.07.2022 11:23

שר המשפטים גדעון סער התראיין לעיתון ‘ישראל היום’ והבהיר כי הוא איש ימין – וכי בכוונתו להמשיך לבטא השקפת עולם זו גם בכנסת הבאה.

מקדם שוויון תעסוקתי מגדרי? אתה יכול לקבל מענק! • הנה כל הפרטים

מהפכת שירות בתחבורה ציבורית: למה מעכשיו משתלם לנסוע יותר?

מדוע ביצעת את האיחוד עם גנץ? הוא נשאל. 

“פוליטיקה זה לדעת לקרוא נכון את המפה ולבצע מהלכים בהתאם. הבחירות האלו הלכו לכיוון בעייתי, ביבי רצה שזה יהיה הוא מול לפיד, ואם זה היה נמשך כך זה היה מקל עליו מאוד. אני הבנתי שנדרש גוש שלישי של המרכז הביטחוני והימין הממלכתי. הגוש בראשות בני גנץ יכול להוביל להקמת ממשלה רחבה ולאחד את העם”.

אם תקימו ממשלה, תסכימו שרע”מ תהיה חלק מה־61 שלכם?

“באופן נדיר, אני מאמץ את דוקטרינת אמסלם, שאומר שרע”מ יכולים להיות בקואליציה אבל לא בתוך ה־61”.

אמרתם שאתם פוסלים קצוות, המשמעות היא בן גביר והמשותפת?

“הרשימה המשותפת לא תהיה חלק מהקואליציה שאנחנו נהיה בה. לגבי בן גביר, יש לו גישה קיצונית. להשעין ממשלה על בעל דעות קיצוניות זו טעות”.

אתם תשבו עם נתניהו?

“לא נסכים להחזיר את נתניהו לראשות הממשלה, לא ראשון ברוטציה, לא שני, לא שלישי ולא בדרך כזאת או אחרת”.

לפי הסקרים, שר הביטחון בני גנץ לא יוכל להקים ממשלה ללא מפלגות מגוש נתניהו. עם זאת, סער מתעקש שאם ליו”ר הליכוד בנימין נתניהו לא יהיו 61 מנדטים, ייפתחו אפשרויות להקמת ממשלת אחדות בראשות גנץ.

החרדים יבואו?

“עכשיו כולם מדקלמים דפי מסרים, גנץ לא פסול בעיני המפלגות החרדיות. יש לי שיחות עם גורמים פוליטיים ונציגים של המפלגות החרדיות, ואני אומר לך שהם לא שוללים זאת”.

הם יעזבו את השותפות עם הליכוד?

“לא יודע אם יעזבו, כי יכול להיות שאם לא יהיו לנתניהו 61 מנדטים, תהיה התפכחות לגביו. אפשרות אחת זה להזיז אותו, אפשרות אחרת היא שנתניהו יחזור למגעים להשגת הסדר טיעון במשפט שלו. אם הוא לא יגיע ל־61, ייפתחו אפשרויות חדשות”.

בעבר קראת לגנץ שמאל בתחפושת.

“על כל אדם אפשר להביא ציטוט שאמר לפני כמה שנים טובות. אחד היתרונות הגדולים בעזיבת הליכוד זה שאתה עוזב את דף המסרים של המפלגה. היה לי שיח של כמה חודשים עם בני גנץ, והגענו למכנה משותף מאוד רחב בתחומי מדיניות”.

גנץ נפגש עם אבו מאזן, הוא בעד היפרדות מהפלשתינים. איך זה מסתדר?

“אם היה לי קושי עם אישים פוליטיים שנפגשים עם אבו מאזן, לא הייתי יכול להיכלל ברשימת הליכוד בראשות נתניהו. הוא גם לחץ את ידו של רב־המרצחים יאסר ערפאת. בפוליטיקה אין אחדות דעים טוטאלית, השאלה היא אם יש מכנה משותף רחב. הציבור מצפה מאיתנו לחפש את המשותף והמחבר ופחות להתקטנן על ניואנסים. הגענו להבנה רחבה ברוב הנושאים, כולל בנושא המדיני ובנושא המשפטים, ההבדלים בינינו הם לא במחלוקות ענק שעומדות כרגע על הפרק. בנושא של הסכסוך עם הפלשתינים יש הבנה והסכמה שאנחנו לא עומדים חלילה לפני הקמת מדינה פלשתינית, אבל גם לא לפני מהלך של החלת ריבונות”.

גם מהצד השמאלי של המפה הפוליטית האיחוד עורר סערה. יו”ר העבודה, מרב מיכאלי, אומרת שגנץ הלך ימינה וציינה כי סער מתנגד לתחבורה ציבורית בשבת.

סער: “אני לא יודע איך היא הגיעה למסקנה הזאת, אני מציע לה לעיין במצע תקווה חדשה. הוא נתן משקל לרשויות המקומיות לעיצוב יום השבת בתחומן. מיכאלי במצוקה. היא שייכת לשמאל העמוק, אין הבדל מהותי בינה לבין מרצ. המאבק העיקרי שלה יהיה מול מרצ או שהם יתאחדו, בסופו של דבר. ההתקפות שלה על גנץ במישרין או עלי בעקיפין נובעות ממניעים פוליטיים”.

האיחוד בין גנץ לסער מאיים בעיקר על ראש הממשלה הנוכחי יאיר לפיד. אם נתניהו לא יקים ממשלה, לפיד רואה את עצמו כמועמד המוביל של הגוש הנגדי.

“כולם מבינים שגנץ נמצא במקום הכי טוב לאחד ממשלה לאומית רחבה”, אומר סער, “הגוש של לפיד, שנמצא שמאלה מהמרכז, לא יוכל להקים ממשלה. לפיד לא נמצא במקום שיכול לאחד. אף שעוד יהיו שינויים, מספיק לקרוא את המספרים. לא יכולה לקום פעם נוספת ממשלה בהרכב דומה לממשלה שמכהנת כיום. לא נכון שיכהן מישהו עם מפלגה קטנה, ולכן יצרנו את האופציה השלישית. התייצבנו עם מספרים דו־ספרתיים, ואני מאמין שעוד נעלה. הציבור צריך להבין כי האלטרנטיבות הן בין ממשלה קיצונית של נתניהו אם הוא ישיג 61, לבין ממשלת אחדות לאומית בראשות גנץ”.

איילת שקד מאיימת לקחת לך קולות ימין ממלכתי בשל החיבור עם גנץ?

“בנושא הזה דעותינו הפוכות. היא רוצה ממשלה בראשות נתניהו ואני שולל זאת. לכן אני לא חושש שהיא תיקח מאיתנו קולות, כי הציבור שתומך בנו הוא באמת ימין ממלכתי, אבל הוא לא רוצה נתניהו”.

תצרפו את מתן כהנא?

“אני מעריך אותו, זאת בעיניי אפשרות שצריך לבחון, קיימתי איתו פגישה אחת. על פי ההסכם, אני ובני צריכים להסכים על כל צירוף של גורם נוסף, ונלבן את זה בינינו”.

אתה עדיין רוצה להיות ראש ממשלה?

“לא ויתרתי על השאיפה הזאת. האגו לא עומד אצלי במקום הראשון. הצגתי את מועמדותי לראשות הממשלה ולא קיבלתי תמיכה מספקת. עשיתי הערכת מצב, ועכשיו השעה היא של גנץ. אני עושה זאת ללא סייג. אני מאמין ומקווה שתגיע השעה שלי”.

בליכוד הגיבו להערכתו של סער על נתניהו: “עסקת טיעון איננה על הפרק גם לא אחרי הבחירות. התיקים התפורים קורסים בבית המשפט. גנץ וגדעון כבר הקימו ממשלה עם לפיד והאחים המוסלמים. הם יעשו זאת שוב כי אין להם דרך אחרת להקים ממשלה.

“הציבור צריך להכריע: ממשלה לאומית יציבה בראשות הליכוד או ממשלת שמאל של לפיד, גנץ והאחים המוסלמים”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    סער בגד בציבור החרדי
    24/07/2022 09:47
    משה
  1. אין מקום לשתף איתו פעולה