משרד המשפטים הרוסי דורש לסגור את פעילות הסוכנות היהודית

חרדים 10
|
כ"ב תמוז התשפ"ב / 21.07.2022 15:24
בעקבות פנייה רשמית שהגיעה ממשרד המשפטים הרוסי: בית משפט במוסקבה יקיים בעוד שבוע דיון בדרישה לסגור את העמותה המקומית של ‘הסוכנות היהודית’ – “בשל הפרות החוק של הפדרציה הרוסית” • שר התפוצות נחמן שי: “הניסיון להעניש את הסוכנות היהודית הוא פאתטי ומעליב”

משרד המשפטים הרוסי דרש היום (חמישי) לפתוח בהליכים לפירוק השלוחה הרוסית של הסוכנות היהודית.

מקדם שוויון תעסוקתי מגדרי? אתה יכול לקבל מענק! • הנה כל הפרטים

מהפכת שירות בתחבורה ציבורית: למה מעכשיו משתלם לנסוע יותר?

לפי דיווח ב-RIA, בית המשפט ‘בסמאני’ במוסקבה יקיים דיון בעקבות תביעה רשמית שהגישה המחלקה הראשית של משרד המשפטים הרוסי, בדרישה לסגור את העמותה המקומית ‘הסוכנות היהודית’  ולהסירה מרשימת הארגונים הבלתי ממשלתיים הרשומים ברוסיה –  “בשל הפרות החוק של הפדרציה הרוסית”.

הדיון בעניין זה נקבע ל-28 ביולי.

שר התפוצות נחמן שי מתח ביקורת על רוסיה: ”יהודי רוסיה לא יהיו בני ערובה של המלחמה באוקראינה. הניסיון להעניש את הסוכנות היהודית בשל עמדתה של ישראל לגבי המלחמה הוא פאתטי ומעליב. את יהודי רוסיה לא ניתן יהיה לנתק מהקשר ההיסטורי והרגשי למדינת ישראל”.

יאיר לפיד קיים היום הערכת מצב בנושא עם גורמי משרד החוץ והמל”ל.

בהערכת המצב הוחלט להוציא בשבוע הבא משלחת משותפת למשרד רה”מ, משרד החוץ, משרד המשפטים ומשרד הקליטה, כדי להבטיח את המשך הפעילות של הסוכנות היהודית ברוסיה.

כבר לפני יותר משבועיים ביקש משרד המשפטים הרוסי מהסוכנות היהודית לחדול כל פעולה שלה בשטח המדינה.

לפי דיווח של העיתונאי צביקה קליין ב’ג’רוזלם פוסט’, פקידי ממשל רוסים שיגרו אז מסמך רשמי למשרדי הסוכנות היהודית במוסקבה, המורה להם להפסיק את כל פעולותיהם במדינה.

הסוכנות היהודית לא אישרה אז רשמית את הצעד הדיפלומטי והמשפטי הדרמטי, אך בכירים בארגון הודו כי המכתב התקבל וכי הצעדים הבאים מצד הסוכנות טרם נקבעו.

מהסוכנות היהודית נמסר אז: “במסגרת עבודת המשלחת של הסוכנות היהודית ברוסיה אנו נדרשים מדי פעם להתאמות כאלה ואחרות, על פי דרישת הרשויות. המגעים עם הרשויות מתקיימים באופן רציף, מתוך מגמה להמשיך את פעילותנו בהתאם לכללים שנקבעים על ידי הגורמים המוסמכים, וגם כעת מתקיים דו שיח מסוג זה”.

אחת המטרות המרכזיות של הסוכנות היהודית היא לקדם ולטפל בעלייה מרחבי העולם. אם הסוכנות היהודית לא תוכל להיות פעילה ברוסיה, זו תהיה הפעם הראשונה ב-30 השנים האחרונות שהיא תיחשב כגורם עוין על ידי השלטונות – ויהיו לכך השלכות רבות.

קליין דווח, כי אלפי יהודים תושבי רוסיה כבר סיימו את תהליך ההרשמה לעלייה לארץ, אלא שהם מחכים לטיסות עלייה – וטיסות שכאלה כמעט ואינן קיימות.

הסנקציות על רוסיה גרמו לרוב חברות התעופה הבינלאומיות להפסיק לטוס למדינה ולכן העולים לעתיד ‘תקועים’ ברוסיה.

מקורות בכירים בקהילה היהודית ברוסיה אמרו ל’פוסט’: “אנשים מהקהילה היהודית מרגישים את מסך הברזל הולך ויורד בימים אלה ממש והם חוששים שהם לא יוכלו להימלט מהמדינה”.