נתניהו בוועדת החקירה: לא ידעתי שיש בעיה בטיחותית

בנימין נתניהו, ששימש בתפקיד ראש הממשלה בזמן האסון, העיד בפני ועדת החקירה הממלכתית ל'אסון מירון' במשך שלוש שעות • "באירועים המוניים יש צפיפות. אבל מדי שנה זה התכנס, הגיעו מאות אלפים ולמרות הצפיפות לא הייתה לי ידיעה על בעיה בטיחותית" • עדכונים שוטפים
חרדים 10
כ"ב תמוז התשפ"ב / 21.07.2022 09:54

….
IFRAME

 

 

יו”ר האופוזיציה בנימין נתניהו מעיד היום (חמישי) בפני ועדת החקירה המלכתית ל’אסון מירון’, בראשות הנשיאה בדימוס של בית המשפט המחוזי בתל אביב דבורה ברלינר.

נתניהו סיפר כי לא הכיר את בעיית הבטיחות באתר הרשב”י במירון: “אירועים המוניים יש בהם צפיפות, אבל מדי שנה זה התכנס למשך למעלה מעשור בתקופת כהונתי וגם לפני. אף על פי שהייתה צפיפות וידעתי שיש 400 אלף בני אדם לא ידעתי שהייתה בעיה בטיחותית”.

הוא הוסיף: “אין מעורבות מצדי משום שיש הרבה מאוד אירועים גדולים שמתרחשים כל הזמן. יש התכנסויות המוניות כל שנה ואירועים בטיחותיים שמתרחשים כל הזמן. הדברים הללו בדרך כלל לא גורמים למעורבות של ראש הממשלה, אלא אם כן מובאת בפניו שאלה בטיחותית או בריאותית מיוחדת, אז ראש הממשלה מתערב”.

עדכונים שוטפים מתוך כאן חדשות:

13:10 | תם הדיון

13:05 | שלמה ינאי: האם כמי שעד בראש המדינה 12 שנים אתה רואה עצמך אחראי ציבורית או מוסרית לאסון הזה?

נתניהו: אני לוקח אחריות על מה שעמד לפניי וזה האסון האפידמיולוגי, ואת זה מנעתי. בדיעבד אפשר לומר שקרה אסון שאני מצר עליו, אבל אילו הייתי יודע שהדברים האלה לא קוימו אז הייתי מטפל בזה. אתה לא יכול לקבל אחריות על מה שאתה לא יודע.

12:49 | שלמה ינאי: בשנה השנייה של הקורונה התהליכים כבר מסודרים, למה לא כינסת את קבינט הקורונה כפי שעשיתם בכל האתגרים הנוספים בהקשר הקורונה וקיבלתם החלטה מסודרת?

נתניהו: כינוס קבינט הקורונה – לא ראש הממשלה אומר לכנס, זה מגיע כבקשה ממשרדי הממשלה לראש המל”ל ואז הממשלה מחליטה וזה יורד לתקנות. הדרישה הזו לא באה מאף משרד ממשלתי ואף יועמ”ש לא ביקש את כינוס הקבינט. אני התעניינתי בשאלה המהותית לא הפרוצדורלית, התהליך הפרוצדורלי של קבינט לא קבינט תקנות לא תקנות לא נדרשתי לו אבל הייתי נדרש אילו היו יוזמים זאת.

11:50 | נתניהו: לא פעלתי לפי לחצים, החרדים רצו שזה יהיה פתוח. זה לא הנחה אותי. זה לא על סמך לחצים, זה על סמך הנחיות של משרד הבריאות. מה שעניין אותי זאת השורה התחתונה של משרד הבטחון. והם היו בעד. ההסכמה העקרונית על המתווה התקבלה ויוצאים לדרך.

ברלינר: אין קשר בין המתווה שתמכת בו לבין הדרישה של המפלגות?

נתניהו: אין קשר. גורמי המקצוע המליצו את המתווה והוא הקובע בעיני.

ברלינר: האם השאלה של הצפיפות לא עלתה?

נתניהו: הנושא של הצפיפות הטריד אותנו במשך חודשים בגלל הקורונה וכן, הם צדקו, לא הייתה בעיה אפדימיולוגית. בדיעבד התברר שזאת הייתה החלטה נכונה.

אם יש צורך לתקן תקנות, מדוע לא שמעתי יועצים משפטיים? הייתה הסכמה עקרונית על המתווה. לגבי הצד המשפטי, בד”כ זה בא כתוצאה מפניה של שר, זה מגיע לראש המל”ל, משם לקבינט, ומשם למשרדים של יועצים משפטיים, ואז זה מגיע אלי לחתימה.

ברלינר: למה אתם לא הפעלתם את המערכת הזאת?

נתניהו: הדרג המדיני לא שיתף פעולה? זה לא נכון. לא הייתה בקשה. לא דרג מדיני ולא זבובים.

11:39 | השופטת ברלינר: נאמר לך שיש מגבלות שמחייבות – הרי היה חוק שמחייב ואוסר התקהלות של למעלה ממאה איש. הדיון הזה לא מבטל את התקנות שמחייב במרחבי מדינת ישראל. מצד אחד דרעי אמר לנו כאן שרצה שתהיינה תקנות אבל זה נסחב וב-20 לחודש העלו אותך לשיחה, הוא לא ידע להגיד לנו מה עמדתך הייתה ביחס לתקנות.

נתניהו: אני לא זוכר את זה, לא עסקתי בתקנות עסקתי בהחלטה המהותית.

ברלינר: יש מצב חוקי ששורר בכל שטחי מדינת ישראל, אלא אם יש תקנות שמחריגות שבכל מדינת ישראל ינהגו כך וכך אבל במירון לא יחולו.

נתניהו: לא יכול להגיד לך משפטית כי לא עסקתי בזה, אם היה צורך לתקן תקנות ולעשות שינוי שומה על היועמ”שים שיפעלו.

ברלינר: אבל לא צריך לוודא שיש תקנות?

נתניהו: בשביל זה יש יועמ”שים, בוא נניח שהיו מתקנים, מה היה קורה? בדיוק אותו דבר היו מאפשרים ל-200 אלף איש לעלות. גם אם היו מתקינים תקנות אותו דבר בדיוק היה קורה, גם אפדימיולגית וגם בטיחותית, השאלה היא למשפטנים.

11:10 | נתניהו: ברור שלכם כוועדה כל דבר הוא תמרור אבל לא כך הדבר, ההתרעות שמגיעות לא באות בצבר – אלא לכל היותר בטיפה פה ושם. אני יודע שאלמלא הקורונה לא הייתי נדרש לדברים האלה.

11:00 | השופטת ברלינר: לא נוצרה אצלך תמונה לאורך השנים של מקום מסוכן?

נתניהו: לא, כי רוב ההתרעות האלה לא הגיעו אליי אבל הן טופלו בידי הגורמים השונים. לו היו אומרים לי שהולך לקרות אסון נורא הייתי מטפל כפי שאמרו לי באירוע האפידמיולוגי.

10:48 | מפכ”ל המשטרה רוני אלשיך התריע מפני הסכנה והפנה מכתב למשרד ראש הממשלה, זה הובא לידיעתך? לא זוכר דבר כזה. זו אחת מאלפי התכתבויות שלא מגיעות לראש הממשלה. המכתב חשוב אבל הוא הגיע למנכ”ל אחראי שענה כפי שענה. אם הוא החליט לענות בצורה הזו זו החלטה שלו.

10:41 | השופטת ברלינר: מירי רגב כתבה לך ב-2014 כיו”ר ועדת הפנים וביקשה שיודיעו מי אחראי על מתחם קבר הרשב”י. היא כתבה את המכתב בידיעת המצב לאשורו אחרי שכל הגורמים שאמורים להיות אחראים התפרקו מאחריות.

נתניהו: מינינו גורם אחראי, אף אחד לא שחרר אותו מאחריות.

10:36 | “המכתב מופנה עם העתק אליך”: השופטת ברלינר מפנה לנתניהו מכתב שכתב ח”כ דוד צור, יו”ר ועדת המשנה של ועדת הפנים לשעבר ולפיו נעשתה פניה לאוצר בכדי למנוע אסון המוני. נתניהו: לא מכיר את המכתב.

10:32 | אם היו אומרים לי היום שצריך לקיים ישיבת ממשלה ולקבל החלטות אחרות מאלה שקיבלנו – אז בוודאי שהייתי מקבל

10:30 | למה המל”ל לא נכנס לתמונה? הוא נכנס לאחר מעשה. הוא נכנס לאחר אסון שמתרחש. באסון הכרמל המל”ל נכנס, אני נכנסתי בתוך האסון. השאלה לפני – זו אחריות של הגורם המתכלל. החוכמה בדיעבד היא החוכמה הגדולה ביותר והיא אוניברסלית.

10:25 | ברגע זה יש מאותו ואלפי שאלות בטיחותיות בשטח בישראל. אי אפשר ולא נדרשים לכל אחד מהם. אנשי המקצוע מטפלים בזה. מירון שייך לחלק מהדברים האלה.

10:21 | לא עסקתי בסכנת הבטיחות. ראש ממשלה לא נכנס לזה. עסקתי במנגנון שיקבע מה צריך לעסוק בהר. אני ראש הממשלה היחיד שטיפל בזה בכלל, כי הביאו אליי את דוחות המבקר. הממשלות היחידות שעשו משהו בנוגע להר אלו הממשלות שבראשותי.

10:11 | לא ידעתי שיש בעיה בטיחותית קריטית. באירועים המוניים יש צפיפות. אבל מדי שנה זה התכנס, הגיעו מאות אלפים ולמרות הצפיפות לא הייתה לי ידיעה על בעיה בטיחותית.

10:06 | טיפלתי בנושא מירון בהחלטה שהובאה לממשלה ב-2011 להקים חברה שתוכל לבצע שיפורים בהר. התקנות פקעו כעבור חמש שנים והיה צורך להביא לסידור חדש. הביאו את הדבר לממשלה – העברתי את החלטת הממשלה כדי שיהיה גורם אחראי. הגורם במקרה הזה הוא משרד הדתות שהסמכות עברה אליו. אני בכלל לא נכנסתי לתמונה. הסיבה שנכנסתי לתמונת מירון היא רק אפידמיולוגית בגלל הקורונה. לאורך השנים לא הייתה לי מעורבות בנושא מירון למעט שני הנושאים הללו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות