מאבק חרדי: עסקנים באירופה נגד ניצול בחורי ישיבה להברחת גת

למרות כל הסיכונים והמעצרים: לאחרונה צוברת הברחת הגת לאירופה תאוצה, כאשר 15 עד 20 צעירים וצעירות חרדים ממריאים בכל שבוע ליעדים שונים • רבנים ועסקנים חרדים באירופה יוצאים כעת למלחמה חזיתית, במטרה לחסל את התופעה • מהחמרת הענישה ועד סנכרון בכל נמלי אירופה
חיים טוויל
י"ט תמוז התשפ"ב / 17.07.2022 23:44

תופעת ניצול הנוער החרדי להברחת גת: למרות התערבות חלקית של גורמי אכיפה בישראל על מנת למנוע את התופעה, יותר ויותר צעירים וצעירות חרדים מישראל, חלקם קטינים, מצטרפים תמורת טיול לחו”ל או תשלום של אלפי שקלים, לניסיונות ההברחה של עלי גת למדינות באירופה.

מתחקיר חרדים 10 עולה, כי לאחרונה צוברת התופעה תאוצה: תלמידי ישיבה ותלמידות סמינר נשלחים על ידי סוחרים, המנהלים את מערכת ההברחה, עם מזוודות מלאות בגת למדינות באירופה, שם הוא נחשב לסם ומהווה עבירה חמורה, כאשר חלקם נתפסים, נכלאים ועומדים לדין במדינות זרות.

לפי המידע העולה מהתחקיר, מדובר ב-15 עד 20 צעירים חרדים הטסים בכל שבוע ליעדים שונים בעולם, כאשר לאחרונה נוספו אל היעדים השגרתיים במדינות אירופה – גם שבדיה ונורבגיה.

כל מבריח נושא עימו 40 ק”ג – המחולקים בשני ‘טרולים’.

התאוצה בהתגייסות הצעירים החרדיים, למרות כל הסיכונים ועל אף שעד היום נעצרו כבר מאות צעירים, נובעת מהסרת כל הגבלות הקורונה – וגם בגלל שהדרישה לסם הגת בתקופת הקיץ גבוהה יותר מאשר בשאר עונות השנה. ובשל העובדה, כי הצעירות החרדיות נמצאות בחודשים אלה בחופשת קיץ.

המדינה אליה מוברחות הכמויות הגדולות ביותר של גת היא אנגליה. זאת גם לאור העובדה כי מי שנתפס בממלכה ואינו תושב או אזרח בריטי, אינו עומד לדין – אלא מגורש מיד חזרה לישראל ונאסר עליו להיכנס לבריטניה למשך 10 שנים.

התייחסות מקלה זו כלפי המבריחים שנתפסים כנראה שתיפסק, מאחר שרבנים ועסקנים חרדים באירופה, הנלחמים בתופעה, פועלים עתה להחמיר את הענישה.

עסקנים אלה, תושבי חו”ל, התוודעו אישית ומקרוב לתופעה, לאחר שמשפחות של צעירים וצעירות שנעצרו, כמו גם רבנים, פונים אליהם מדי פעם ומשוועים לעזרה.

“אנחנו מתכוונים לחסל את התופעה, תוך מעבר משלב של הגשת עזרה וסיוע לעצורים, לפעולה במישורים שונים, כולל עם גורמים שונים בארצות באירופה, על מנת  לעצור את ההברחות האלה בכל מחיר”,  אומרים העסקנים העומדים מאחורי הפעילות למניעת ההברחות והמעצרים הבאים בעקבותיהם. “אנחנו עושים מצווה ומונעים סבל מצעירים וצעירות הנעצרים וסובלים יחד עם משפחותיהם”, הם מדגישים.

יצוין, כי שלא כמו בעבר, משפחות של תלמידי ישיבה ותלמידות סמינר אשר פותו בעורמה ובשקרים לצאת עם מזוודות מלאות בעלי גת לחו”ל, החלו להתלונן במשטרת ישראל נגד המשלחים של ילדיהם.

לפי שעה ידוע על שתי תלונות אשר הוגשו למשטרת ישראל, ואשר כבר הועברו להחלטת הפרקליטות באם להגיש כתב אישום.

כתב חרדים 10 מציין, כי המשלח הגדול ביותר בשוק, תושב מודיעין עילית, סובל לאחרונה ככל הנראה מנזקים משמעותיים, מאחר שהסחורה אשר הוא משחרר בבוקר ממשרד החקלאות והמכס בנתב”ג (דבר הנמצא כעת בחקירה, כיצד הדבר מתבצע בצורה לא חוקית) ומשגר בערבים עם הצעירים החרדיים הממריאים מנתב”ג – נתפסה במקרים רבים למחרת באנגליה.

נגד מפעיל מבריחים זה הוגשו שתי התלונות למשטרת ישראל, התיק נמצא כאמור בימים אלה בדיון בפרקליטות, האם להגיש כתב אישום, כאשר הפרקליטות בודקת האם נעברו על ידו עבירות פליליות של הטעיה, רמיה, הולכת שולל והוצאת דבר במרמה. כפי הנראה, קרוב לוודאי שההחלטה תהיה חיובית.

במספר שדות תעופה בעולם גברה המודעות של מפקחי הסמים, המכס והממונים על הביטחון – ויותר מבריחים נתפסים ‘על חם’ עם הנחיתה ביעד. כך, למשל, בחודש האחרון נתפסו לא מעט צעירים מבריחים באנגליה.

לחרדים 10 נודע, כי גורם מודיעיני מאחת ממדינות המזרח התיכון, החל להעביר שמות של מי שנתפסו במדינה אחת לשאר מעברי הגבול ונמלי התעופה במדינות אירופה. כמו גם ליורופול (Europol).

ממידע שהגיע מגורם רשמי בחו”ל עולה, כי גם כמות ההברחות לצרפת, לצד כמויות הסחורה המוברחת, גדלו באופן משמעותי בימים אלו.

גורם רשמי בצרפת המעורה בנושא אומר, כי הואיל ובמשך שנים היו הברחות רבות לצרפת, גורמי האכיפה במדינה החלו להטיל עונשי מאסר משמעותיים.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בושה וחרפה לחינוך החרדי
    18/07/2022 10:48
    צבי
  1. לא מצליח להבין מדוע דווקא הנוער החרדי עושה את זה.
    זה מה שמלמדים בישיבות ?
    פרי ביאושים, של מערכת חינוכית שמעודדת לא ללכת לעבוד.

  2. מממשיכים בעוז ותעצומות
    19/07/2022 09:03
    גל לוי
  3. לא נירתע
    לא מרימים ידיים
    ממשיכים בכל הכח עם עזות דקדושה
    חייב לממן את הוילה בקרית מלאכי