גל תלונות: ‘כל חרדית עם תינוקת חוטפת דו”ח מפקחי אוטובוסים’

הסיפור של נוסעת שעלתה לאוטובוס עם תינוקות, הייתה בדרכה לשלם וקיבלה דו”ח - הוביל לעשרות תלונות: נשים מתמקמות במושבים טרם שהן מתקפות את ה'רב-קו' - ואז צץ פקח ושולף דו"ח • "הוא היה אטום, לא עניין אותו כלום, חוץ מלרשום לי דו"ח" • ומה אומרים במשרד התחבורה?
ישראל יוספי
ט"ז תמוז התשפ"ב / 15.07.2022 14:01

האם פקחים של ‘קווים’ מתנכלים לאימהות חרדיות מביתר עילית? הסיפור של מינדי קליין, תושבת העיר החרדית שעלתה ביום ראשון בערב על קו 292 של ‘קווים’ מירושלים לביתר עם ארבעת ילדיה, שניים מהם תינוקות קטנים, וספגה דו”ח מפקח רק משום שעדיין לא הספיקה לתקף את ה’רב-קו’ – גרר עדויות חדשות מצד נשים חרדיות כנגד התנהלות הפקחים של החברה.

בעקבות פרסום הכתבה בחרדים 10, התקבלו במערכת לא מעט תלונות על התנהלות פקחי חברת ‘קווים’ בעיר ביתר עילית, המתנכלים לכאורה לנשים העולות לאוטובוס כשהן נושאות בידיהן תינוקות רכים.

לפי התלונות, הנשים מתמקמות במושבי האוטובוס טרם שהן מתקפות את כרטיס ה’רב-קו’, כדי שלא ימצאו את עצמן עומדות כאשר נהג האוטובוס מתחיל בנסיעה המטלטלת – ובכך יסכנו את עצמן ואת ילדיהן, ואז צץ הפקח ושולף דו”ח.

כך למשל קרה לנחמי הירשמן,  תושבת ביתר עלית, שעלתה עם תינוקת בת חצי שנה וספגה קנס מפקח שעלה יחד איתה בתחנה, בתואנה שלא תקיפה את ה’רב-קו’ קודם שהתיישבה.

הירשמן מספרת בשיחה עם חרדים 10:”עליתי לאוטובוס מביתר לירושלים באוטובוס מספר 245, הייתי עם תינוקות על הידיים – קטנטונת בת חצי שנה, לא יכולתי לתקף את ה’רב-קו’ לפני שאני קודם יושבת.

“הבאתי לאחת הנשים שישבה באוטובוס, עוד לפני שהוא עלה, את ה’רב-קו’ שתתקף נסיעה. היא תקיפה, המבקר ראה שהיא מחזירה לי את ה’רב-קו’ והוא נתן לי דו”ח.

“זאת אומרת שגם שלמתי לפני שהוא בדק את הכרטיס, הוא חשב שתקפתי בגלל שהוא עלה, אז הוא נתן לי דו”ח שזה הזוי לחלוטין. ניסיתי להסביר לו, נשים נוספות באוטובוס אמרו לו שרק לפני רגע עליתי ותיקפו עבורי, אבל הפקח עמד על שלו ורשם את הדו”ח. הוא היה אטום, לא עניין אותו כלום, חוץ מלרשום לי דו”ח”.

פנית לחברת ‘קווים’?

“לא. לא היה לי כוח נפשי להתווכח איתם. במשרד התחבורה רואים שאנחנו משלמות את הדו”חות האלה… להם זה מצוין”.

שוחחנו עם פניני, תושבת ביתר  עלית. גם היא מספרת על דפוס התנהגות דומה של פקחי ‘קווים’.

“יש הרבה סיפורים שנשים מקבלות קנסות כי לא תיקפו את ה’רב-קו’, הרבה מאוד נשים. כל אישה חרדית עם תינוקות – יש לה סיפור אחד לפחות.

“גם אני הייתי ביניהן. עליתי לפני מספר שבועות לאוטובוס מספר 293 עם ילד בן שנה עליי. נגשתי לתפוס מקום ולהביא אותו לגברת שתחזיק בו, כדי שאוכל לשלם. בקשתי מהגברת שהייתה לידי שתחזיק אותו עבורי.

“תיקפתי את ה’רב-קו’. הפקח ראה שאני חוזרת, אמר לי ששילמתי מהסיבה שראיתי אותו ורשם לי דו”ח. כמה שניסיתי להסביר – לא עזר”.

חוי מספרת על אירוע נוסף, שהתרחש בשבוע שעבר באוטובוס של חברת ‘קווים עילית’, המשוייכת ל’קווים’: “נסעתי מגבעה A לגבעה B. עליתי לאוטובוס עם המבקר באותו תחנה. אני עם הילד בעגלה, שלמתי במקום.

“עוד לא התיישבתי, כשראיתי את המבקר – כמו תופעה פסיכולוגית שאדם סוגר את הבית ובודק שוב אם הוא נעול, השארתי את העגלה עם מישהי – והלכתי לבדוק אם תיקפתי את ה’רב קו’ וראיתי שכן. הופיע: ‘האם לבצע חיוב נוסף’. כלומר שלמתי מיד שעליתי. המבקר מגיע אליי מגיש לי דו”ח של 100 שקלים.

“אני אומרת לו: שלמתי עוד לפניך, רק בדקתי אם זה עבר. אמר לי: לא. בייש אותי עם כל מיני אמירות מול כולם, והביא לי את הדו”ח. אבל אני שלמתי עם ה’רב-קו’, רק בדקתי, אפילו לא התיישבתי – ובום דו”ח.

“זה ממש מגמתי נגד החרדים. כל הנסיעות הפנימיות מצולמות על ידי חברת ‘קווים’. כמעט כל אם חרדית שנייה חוטפת דו”ח, יש פיקוח מטורף מצד חברת ‘קווים’, ברחוב אחד עולים שלושה פקחים – הדבר הזה הוא תופעה ולא דבר חדש”.

שוחחנו עם כעשרים תושבי ביתר עלית וכולם מספרים על כך שהם בעצמם ספגו  קנס או בן משפחה, באופן לא מוצדק. לצערם, הם התרגלו למציאות בה החברה מוציאה דו”חות לנשים חרדיות.

יצוין, כי על אף שלא פעם הנשים מערערות על הדו”חות, העירעור נדחה והדו”חות לא מתבטלים. לא מעטים טוענים כי אין בידם הזמן או האנרגיה להתנהל מול משרד התחבורה או החברה, כדי לדרוש את ביטול הדו”ח הבלתי מוצדק, לטענתם.

תגובת משרד התחבורה לאתר חרדים 10: “על פי התקנות, הנוסעים בתחבורה הציבורית מחויבים לתקף את התשלום עבור הנסיעה, בעת העלייה לאוטובוס.

“המשרד מבצע בקרה שוטפת על הנסיעות בתחבורה, ובוחן בין היתר את תקינות השילוט, אמצעי הכרטוס, והתנהגות נהג האוטובוס והפקחים המבצעים בקרה באוטובוסים.

“במידה והנוסע נפגע משירות של תחבורה ציבורית ניתן להגיש תלונה לרשות הארצית לתחבורה ציבורית, באתר הרשות או באמצעות מוקד המידע הטלפוני של הרשות (*8787), והיא תטופל במהירות וביעילות.

“הרשות הארצית לתחבורה ציבורית בוחנת כל תלונה המוגשת אליה כנגד עובדי הבקרה והאכיפה, ובמידת הצורך נוקטת סנקציות נדרשות כנגד המפעיל”.

מחברת ‘קווים’ טרם נמסרה תגובה רשמית – וכשזו תתקבל נפרסמה.

גורם המקורב לחברה אומר בשיחה עם חרדים 10: “משרד התחבורה מחייב את החברות להגביר תיקופים. זה בוצע קודם כל באמצעות קמפיין רחב לציבור, לעודד תיקופים, ורק לאחר תקופה החלו להגביר את פעילות הפקחים בכלל חברות התחבורה הציבורית”.

הדפס כתבה

6 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    למדו מפקחי של עיריית בני ברק
    17/07/2022 01:46
    אברמי
  1. כל היום רודפים אחרי הדוחות

  2. למה האוטובסים בביתר בלי כריות אוויר והאוטובוסים נוסעים בפרעות נוראה וכל קפיצה שהאוטובוס נוסעת כל הנוסעים ילדים וזקנים נופלים והנהגים צוחקים בטלפון בערבית עם חברים שלהם בטלפון בזמן הנסיעה
    17/07/2022 04:55
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. למה האוטובסים בביתר בלי כריות אוויר והאוטובוסים נוסעים בפרעות נוראה וכל קפיצה שהאוטובוס נוסעת כל הנוסעים ילדים וזקנים

    למה האוטובסים בביתר בלי כריות אוויר והאוטובוסים נוסעים בפרעות נוראה וכל קפיצה שהאוטובוס נוסעת כל הנוסעים ילדים וזקנים נופלים והנהגים צוחקים בטלפון בערבית עם חברים שלהם בטלפון בזמן הנסיעה

  4. למה הנהגים לא מחכים שהנשים יוכלו לשבת שעולים עם תינוקים
    17/07/2022 04:56
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. למה הנהגים לא מחכים שהנשים יוכלו לשבת שעולים עם תינוקים

  6. איפה ראש העיר מר נחמן רובשטיין או מר זיידה בכל הסיפור
    17/07/2022 04:58
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  7. איפה ראש העיר מר נחמן רובשטיין או מר זיידה בכל הסיפור

  8. לא לתת פרטים
    17/07/2022 08:03
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  9. הם לא מחויבות לתת לו תעודת זהות . ולא את הפרטים שלהם לפקח וכך לא יכול לתת להם קנס

  10. גם במודיעין עילית זה כך
    17/07/2022 16:13
    ב.
  11. האוטובוסים נוסעים בפרעות, במהירות גם בסיבובי הככרות, ואנשים כמעט נופלים או ממש חוטפים מכות. האוטובוסים העירוניים הם גם מתנדנדים ויותר קל לפול בהם. אין כח להתלונן.