“הכתה בי באלה”: שוטרים התעללו במתפללים בציון ה’אור החיים’

חרדים שעלו להתפלל בקבר 'אור החיים' בהר הזיתים ביום ההילולה מתלוננים: "שוטרים תפסו אנשים בכח, משכו אותם מהחולצה והחליפה, החטיפו אגרופים ובעיטות והדפו באלות, ללא התנגדות מצד המתפללים" • המשטרה לחרדים 10: "מאות משתתפים הפרו את הסדר, וגרמו נזק לתשתיות"
חיים טוויל
ט"ז תמוז התשפ"ב / 14.07.2022 23:08

היום (חמישי) ציינו רבבות יהודים את יום ההילולה של ‘אור החיים’ הקדוש, הטמון בהר הזיתים בירושלים.

ההילולה נחגגת בשנים האחרונות בהשתתפות רבבות, כאשר אנשים מכל החוגים עולים למקום להתפלל ולשפוך שיח.

בשל הסיכון להגיע אל הקבר הממוקם במזרח ירושלים, אנשים רבים בוחרים להגיע אל המקום רק ביום ההילולה, במהלכו המקום מואר ומאובטח.

חרף זאת, מתפללים שהגיעו למקום טוענים כי נתקלו באלימות משטרתית גלויה.

למחלקת פניות הציבור של ארגון ‘בצלמו’ הגיעו תלונות רבות, מיהודים שהתפללו אמש בקבר ‘אור החיים’ – על אלימות שוטרים.

לטענתם, שוטרים שכיבו מצלמות הסתובבו עם אלות שלופות מול מתפללים, ואף היכו מתפללים, כאשר חלקם לא ענדו תגי זיהוי ועוד.

כך למשל מספר מ’ ש’: “הגעתי למקום בערב במטרה להתפלל, לפתע חטפתי מכה חזקה ברגל. להפתעתי, שוטרת צעירה פשוט הכתה בי באלה שלה, בלי להגיד כלום ובלי לבקש ממני כלום. בכוונתי להגיש תלונה במח”ש בהקדם”.

אריה ארליך, עורך מגזין ‘משפחה’: “באתי להתפלל בקבר האור החיים הקדוש. דקה לאחר כניסתי למתחם הגיע עדר שוטרים וללא אומר ודברים תפסו אנשים בכח, משכו אותם מהחולצה והחליפה, החטיפו אגרופים ובעיטות והדפו באלות תוך הפעלת כח לא מידתי, ללא התנגדות מצד המתפללים. גם אני חטפתי מכות. המפקד בשטח הודה לי: ‘אני אמרתי להפעיל כח'”.

שי גליק, מנכ”ל בצלמו: “מדובר בתמונות קשות במיוחד. יהודים באים להתפלל ומוכים. שוטרים באלות מול מתפללים. שוטרי מג”ב דורכים וקופצים ומבזים קברים ועוד.

“אנחנו קוראים לוועדה לביטחון פנים להתכנס מיידית לדיון דחוף בעניין ולמצות את הדין עם השוטרים האלימים”.

ח”כ יעקב טסלר אמר בתגובה על אלימות המשטרה: “בלתי נתפס שאזרחים תמימים נדרשים לחטוף מכות, להיסחב בבוטות ובהשפלה, ללא סיבה ראויה. בכוונתי לדרוש תשובות ממפקד המחוז”.

יו”ר עוצמה יהודית, ח”כ איתמר בן גביר, אמר  בתגובה לאלימות הקשה של שוטרי מג”ב: “אסור לעבור בשתיקה על מקרי האלימות של המשטרה בהילולת אור החיים.
הזדעזעתי, אנשים שהגיעו בסך הכל להתפלל, לא צריכים לספוג אלימות בפראות וחוסר התחשבות, ללא סיבה. שוטרים אינם מעל החוק, ומי שמפעיל כח ללא אישור – אין מקומו במשטרת ישראל”.

ח״כ משה אבוטבול מש״ס פנה בפניה  דחופה לשר עמר בר לב ולמפכ״ל המשטרה בעקבות האלימות הברוטאלית של השוטרים: “הובאו בפני עדויות וסרטונים על אלימות שוטרים אמש בהילולת האור החיים הקדוש זיע״א כלפי מתפללים ואף הכו באלה את יועצי הפרלמנטרי שנכח במקום. אנשים באו להתפלל וחטפו אלות, מכות ודחיפות משוטרים.

“ניתן לראות שהשוטרים מסתובבים עם אלות בידיים ומחפשים למי לתת מכות. שוטרת מג״ב הכתה באלה וללא סיבה את יועצי הפרלמנטרי שעמד והתפלל! החוצפה שהשוטרים, שהיו בחלקם אף ללא תגי זיהוי, עוד העזו להגיד לאנשים שהם לא מפחדים, כי אין לכם מה לעשות נגדנו… ‘אנחנו נחטיף ונעשה מה שבא לנו ואף אחד לא יעשה לנו כלום’. כנראה שזה רוח המפקד”.

ח״כ אבוטבול הוסיף: “הטענות שאנשים התפרעו היא שקר מכיוון שאנשים באו להתפלל באמצע הלילה, לא להתעמת. הביאו כמות מסיבית של שוטרים ‘לעשות סדר’ ומשעמום הם חיפשו ועשו בלגן. כאשר הציבור רואה אנשים חוטפים מכות סתם, באיזשהו שלב האירוע מתפוצץ ומתחילה השתוללות, אך ניתן לראות במפורש שהשוטרים גרמו לכך ויזמו את העימותים להנאתם”.

ח״כ אבוטבול הדגיש: “לא ייתכן שבמדינה יהודית דמוקרטית יהודים יבואו להתפלל בקבר של צדיק ויחטפו מכות כצאן לטבח. ההרגשה בציבור החרדי בפרט אחרי אירועי מירון שאלימות שוטרים נגד חרדים היא דבר לגיטימי ומקובל. הדרג הפיקודי במקום נתן לשוטרים יד חופשית להרביץ למי שרוצים”.

אבוטבול הוסיף: “לא למותר לציין את הזלזול והפגיעה ברגשות ציבור המתפללים כאשר השוטרים רצו על מצבות קבורה, דרכו, ירקו, הרביצו – תוך פגיעה בקברים. אם אלו היו מתפללים ערבים או קברי נוצרים / ערבים לפתע כל יפי הנפש היו מקימים קול זעקה.

“יש שיטענו שמכתב זה לא יועיל כלום כרגיל, אך כנציג ציבור עלי למחות על התנהלות קלוקלת זו ולהבטיחכם נאמנה. שלא נשב בשקט ובחיבוק ידיים יותר ואנו נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו, ובפרט לאחר הבחירות ובהקמת ממשלת ימין נדאג שהאשמים ישלמו ויתנו את הדין. לתגובתכם ולטיפולכם המיידי”.

ממשטרת ישראל נמסר לחרדים 10: “מאז אתמול (רביעי), המשטרה פועלת לאפשר לאלפים רבים להשתתף בהילולת אור החיים המתקיימת בימים אלו בהר הזיתים.

“לצערנו, הלילה מאות מהמשתתפים שהגיעו למקום הפרו את הסדר, גרמו נזק לתשתיות ולמפגעים בטיחותיים, לא נשמעו להוראות השוטרים ואף חלקם השליכו חפצים לעבר השוטרים – וכתוצאה מכך נפצעו שוטר ואזרח.

“המשטרה נאלצה להדוף את אלו שהפרו את הסדר במקום ולהשיב את הסדר על כנו בכדי לאפשר את המשך ההילולה בבטחה.

“אנו קוראים לציבור הגדול שמגיע למקום להישמע להוראות השוטרים, להימנע מדחיפות, ונדליזם והפרות סדר מכל סוג שהם. מי שיפעל בניגוד לחוק יטופל בהתאם. נמשיך לפעול במקום גם לאורך היום לקיום הילולת אור החיים בבטחה ובביטחון”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    עצוב.
    17/07/2022 01:47
    חיים
  1. זה פשוט אכזריות.

    בושה של משטרה!

  2. בריונים במדים
    17/07/2022 09:55
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. הבריונים בשחור או בכחול תמיד יחפשו את המיעוטים ואת החלשים. כך בתקופת הקורונה נתנו דוחות לזקנים וילדים חרדים ערבים ואתיופים… כך גם בכביש תראו את מי עוצרים המנוולים? בדרך כלל את החרדים… לא האמנתי עד שבדקתי את זה זה מדהים.

    החכים החרדים מרוצים כי הם חושבים שזה מה שייתן להם קולות. אבל הם לא מתכוונים לטפל בזה כי זה ה=מגרפת הקולות שלהם.

    מקווה שבן גביר אכן יטפל באותם פושעים