ג’ו ביידן ליונית לוי: ביבי ואני מכירים כמעט 40 שנה, אני אעבוד איתו

נשיא ארה"ב מתחייב בריאיון טלוויזיוני לחדשות 12 - ראשון לתקשורת הזרה: "איראן לא תהיה גרעינית במשמרת שלי" • "אוכל לעבוד עם כל ראש ממשלה ישראלי שייבחר" • "יש לי יחסים עם הקהילה היהודית מאז שהייתי בן 20"
חרדים 10
ט"ו תמוז התשפ"ב / 14.07.2022 01:00

נשיא ארה”ב ג’ו ביידן העניק ריאיון ליונית לוי בחדשות 12, בו התחייב שאיראן לא תהיה גרעינית במשמרת שלו, הסביר למה הסכם עם איראן נחוץ – למרות ההתנגדות הישראלית, והבהיר איך ייראה העתיד בין ישראל לסעודיה.

בריאיון התייחס ביידן לאפשרות שיתמודד שוב ראש בראש עם דונלד טראמפ ב-2024, תקף את הקולות האנטי-ישראליים במפלגה הדמוקרטית ואמר: “אוכל לעבוד עם כל ראש ממשלה ישראלי שייבחר”.

“זה קצת כמו לחזור הביתה”, אמר ביידן על הביקור הנוכחי בישראל. ”אני יודע שזה נשמע מוזר, אבל ככה זה. גדלתי אצל אבא נוצרי אדוק, כמו שחבריי היהודים מכנים אותו. הוא היה חוזר לארוחת ערב לפני שהיה סוגר את העסק ואז היינו מדברים. הוא נהג לדבר על כמה נורא מה שקרה ליהודים באירופה ולמה לא הפצצנו את מסילות הרכבת ולמה לא… למחנות הריכוז וכולי. יש לי גם יחסים עם הקהילה היהודית במדינה שלי, יחסים קרובים מאוד, מאז שהייתי בן 20″.

ביידן נשאל מדוע הוא נחוש להגיע להסכם עם איראן – והסביר: “מפני שהדבר היחיד שגרוע יותר מאיראן של היום זה איראן עם נשק גרעיני, ואם נוכל לחזור להסכם ו’להחזיק אותם קצר’… לדעתי הנשיא הקודם טעה בענק כשעזב את ההסכם, איראן קרובה יותר כעת לפיתוח נשק גרעיני משהייתה בעבר.

”אין קשר לשאלה אם ‘כוח קודס’ ימשיך לפעול או לא באזור. אנחנו יכולים לפעול נגדם ועדיין להגיע להסכם שירסן את תוכנית הגרעין. אני עדיין חושב שזה הגיוני. ניגשנו לשולחן המשא ומתן, ניסחנו הסכם, הצענו אותו וכעת זה תלוי באיראן”. ביידן הדגיש כי ”אסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני”.

הנשיא האמריקני אמר כי נורמליזציה בין ישראל לסעודיה יכולה לקחת עוד הרבה זמן. “אבל העמקת היחסים במובן של קבלה הדדית, במובן של עבודה משותפת על כל מיני דברים, זה הגיוני בעיניי”.

ביידן נשאל אם מערכת היחסים שלו עם נתניהו תהיה טעונה, במידה וזה האחרון ייבחר שוב לראשות הממשלה.

”ישראל היא מדינה דמוקרטית. אנחנו מחויבים למדינה, לא למנהיג ספציפי”, השיב ביידן. ”כמו שישראל היא בעלת ברית שלנו ולא מחויבת לנשיא מסוים, היא מחויבת למדינה, לארה”ב. ביבי ואני מכירים כבר כמעט 40 שנה. ואנחנו יודעים על מה אנחנו מסכימים, על מה אנחנו לא מסכימים, אנחנו לא מסתירים את זה. אבל אני עובד מול מדינה דמוקרטית שנמצאת בתהליך של בחירת מנהיג, מי שלא יהיה, שאני אעבוד איתו”.

לשאלה האם בכוונתו להתמודד לקדנציה נוספת ב-2024 ענה הנשיא ביידן: “אין דרך לחזות מה יקרה. עוד לא עברתי אפילו חצי מהקדנציה שלי. יש עוד הרבה מרחב להחליט מה עומד לקרות. אבל אני מקווה שהמפלגה הרפובליקנית תחזור לעמדה נורמלית, ולא תישאר מפלגת ה’MAGA’ שהיא הפכה להיות במובנים רבים.

“אני אסכם ואגיד שהתמודדתי בפעם האחרונה משלוש סיבות. באמת לא התכוונתי לרוץ, עד שראיתי את האנשים יוצאים לצעוד בווירג’יניה, בשארלוטסוויל, ונושאים לפידים ודגלים נאציים, שרים את אותו רעל אנטישמי ששרו בשנות ה-30 בגרמניה. משפחתי ואני ישבנו יחד, והם חשבו שאני צריך לרוץ בבחירות.

“לקחתי צ’אנס ואמרתי, ‘אני ארוץ משלוש סיבות’. אף אחד בקמפיין שלי עוד לא הסכים… מספר אחת – להשיב את הנשמה של אמריקה, ולחזור למי שאנחנו כאומה, באופן שאנחנו מדברים אחד עם השני, באופן שאנחנו מתייחסים זה לזה. הסיבה השנייה הייתה לבנות מחדש את עמוד השדרה של המדינה, את מעמד הביניים. כשמעמד הביניים מצליח כולם מצליחים. למעמד העניים יש אופק להתקדם, והעשירים נשארים עשירים… והסיבה השלישית היא לאחד את המדינה. טרם השלמתי את החלק השלישי, זה מה שאני מנסה לעשות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות