מבקר המדינה: קנסות לימינה וסער, מש”ס נשלל מימון בגלל דו”ח שלילי

כמעט כל המפלגות נמצאות בחובות מהבחירות הקודמות • מפלגת תקווה חדשה חצתה את תקרת ההוצאות לבחירות הקודמות בכ-80%, וכעונש - יקוצצו לה 250 אלף שקלים ממימון המפלגות • ומה המבקר קנס את אגודת ישראל ב-100 אלף שקלים?
חרדים 10
י"ג תמוז התשפ"ב / 12.07.2022 14:33

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (שלישי) דו”ח על החובות של המפלגות ממערכות הבחירות הקודמות – בדגש על הבחירות לכנסת ה-24, וקבע כי יש להחזיר כספי ציבור לקופת המדינה.

לפי הדו”ח, הגירעונות הנצברים של 12 סיעות הסתכמו בכ-128 מיליון ש”ח.

לפי הדו”ח, כמעט כל המפלגות נמצאות בחובות בשל הבחירות הקודמות: בראש הרשימה ניתן למצוא את תקווה חדשה, עם חוב של כמעט 14 מיליון שקלים, יש עתיד עם 12 מיליון שקלים, ש”ס עם תשעה מיליון, ימינה עם שישה מיליון, הציונות הדתית עם ארבעה מיליון, מרצ עם שלושה מיליון, והליכוד עם חוב של 2.5 מיליון שקלים.

מי שלא נמצאות בחובות בשל הבחירות הקודמות הן עוצמה יהודית ודגל התורה.

המצב הזה נוצר כיוון שהמפלגות מקבלות הלוואות לבחירות מהכנסת, ולאחר מכן מחזירות את החובות מכספים שהן מקבלות במהלך כהונת הכנסת, לפי כל מנדט.

לפעמים הסיעות חושבות שהן יקבלו מספר מסוים של מנדטים שיסייעו להן להחזיר את החוב, אך כשהן לא מקבלות את הכמות שחשבו שיקבלו – החובות לא מוחזרים.

“הסיעות עושות שימוש חוזר ונשנה בכספי המימון הממלכתי השוטף לצורך כיסוי גירעונות שמקורם במערכות בחירות קודמות. בכך, נפגעת יכולתן של סיעות להשתמש בכספי המימון הממלכתי השוטף למטרה שלשמה יועדו לפי החוק. על הסיעות לפעול לצמצום הגירעונות ולכיסוי חובותיהן”, כתב אנגלמן.

לגבי שלוש מהסיעות שהדוח בעניינן יצא שלילי, קבע מבקר המדינה כי תישלל מהן יתרת המימון בסכומים המפורטים לגבי כל סיעה להלן, בסכום כולל של 300,000 ש”ח:

ימינה – בשל חריגה מתקרת ההוצאות בשיעור של כ-8% – נקנסה ב-50,000 ש”ח.

ש”ס – בשל הוצאות שלא לפי הוראות חוק הבחירות (דרכי תעמולה)  – אזהרה (נשלל מימון מהסיעה בשל נושא זה בדוח הקודם).

תקווה חדשה – בשל חריגה מתקרת ההוצאות בשיעור של כ-80% – ונקנסה 250,000 ש”ח.

מבקר המדינה קנס גם את מרב מיכאלי, בשל חריגה מתקרת הוצאה בפריימריז לראשות מפלגת העבודה שנערכו לפני הבחירות לכנסת ה-24. מיכאלי חרגה ב-18% מתקרת ההוצאה, בסך של 91 אלף שקלים, והיא נקנסה על ידי המבקר ב-7,000 שקלים.

נוסף על כך, המבקר העיר גם לאגודת ישראל ולליכוד על אי-סדרים מול רשות המסים, וקנס את אגודת ישראל ב-100 אלף שקלים ואת הליכוד ב-250 אלף שקלים.

הקנס ניתן מאחר ולסיעת אגודת ישראל נותר בתום התקופה השוטפת חוב לרשות המיסים בסך של כ-2.4 מיליון ש”ח בגין מס מיוחד שנוכה בגין שתי מערכות בחירות שהתקיימו בשנת 2019. במועד ביצוע הביקורת, הסיעה לא דיווחה לרשות המיסים על העסקת פעילים ועובדים במסגרת מערכות הבחירות האמורות ולא שילמה את המס שנוכה במקור משכרם כמתחייב מחוק המיסוי ומתקנות המיסוי, וזאת אף שהיה עליה להסדיר את הדיווח והתשלום האמורים כשנתיים לפני כן.

המבקר ציין עוד, כי יש סיעות שחדלו מלהתקיים במועד הבחירות לכנסת ה-24, ולא החזירו את היתרה: מפלגת כולנו החזיקה ביתרה של 5.8 מיליון שקלים, תל”ם ב-4.6 מיליון, התנועה של ציפי לבני ב-1.3 מיליון, הבית היהודי ב-3.2 מיליון, והתנועה הירוקה של סתיו שפיר והעצמאות של אהוד ברק חייבות יחד 7.2 מיליון שקלים.

המבקר ציין כי הרשימה המשותפת לא מסרה למשרד מבקר המדינה את חשבונותיה ואת הדו”ח הכספי לתקופת הבחירות לכנסת ה-24. בעקבות כך ובתוקף סמכותו, אין לשלם למשותפת את המימון הממלכתי שהיא זכאית לו לצורך מימון הוצאותיה.

בתחילת יוני 2022 מסרה המשותפת למשרד מבקר המדינה את דוחותיה הכספיים, ואמרה כי סיבת העיכוב במסירתם היא עומס שנוצר עקב ריבוי מערכות הבחירות ואילוצי מגיפת הקורונה.

מבקר המדינה הודיע על כך ליו”ר הכנסת והמליץ, בתוקף סמכותו, כי יישלל מכל אחת משלוש הסיעות המרכיבות את המשותפת 5% מהתשלום שלא שולם להן בשל אי-מסירת דוחותיהן למשרד במועד.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות