פנייה ליועץ המשפטי: מינויו של הגר”ש אליטוב לרב זמני לירושלים לא חוקי

נציגות בתי הכנסת הציוניים בירושלים פנתה היום במכתב ליועמ"ש לממשלה בדרישה לבטל את מינויו של הגר"ש אליטוב לרבה הזמני של ירושלים • לטענתם, ההחלטה "נגועה בשיקולים זרים ופגמים מהותיים המעלים חשד, כבד של חוסר תום לב וחריגה מהוראות הדין" • דורשים: לבטל לאלתר את המינוי • הרבנות: נתמנה רק לנותן כשרות בשל העומס שיש בחידוש 1,100 תעודות כשרות לקראת השנה החדשה
נחמן וייס
ח' אלול התשע"ד / 03.09.2014 18:55

פרסום ראשון: נציגות בתי הכנסת הציוניים בירושלים, שלחה מכתב דחוף ליועץ המשפטי לממשלה, נגד מינויו הזמני של הגר”ש אליטוב לממלא מקום רבני העיר ירושלים.

ביום שני, החליטה מועצת הרבנות הראשית, למנות לרב זמני של ירושלים את הגר”ש אליטוב, כממלא מקום רבני העיר בתחום הכשרות, דבר שנעשה עד היום, מאז פטירת רבני ירושלים, על ידי הרב הראשי לישראל.

במכתב, שנשלח על ידי עו”ד אילן קמינצקי, ומיועד ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין וליועץ המשפטי לרבנות הראשית עו”ד הראל גולדברג, נטען כי המינוי החפוז, לוקה בחוסר תום לב ונעשה שלא כחוק.

קמינצקי טוען, כי במשך 11 שנה מאז פטירתו של הגר”ש משאש, נמנעה מועצת הרבנות להשתמש בסמכותה, בכדי למנות רב זמני לירושלים, וזאת בשל המורכבות של העיר, כך שאנשי מחלקת הכשרות במועצה הדתית היו אחראים בפועל על מערך הכשרות, והרב הראשי לישראל היה חותם על תעודות הכשרות.

גם, בשנת השמיטה הקודמת תשס”ח, למרות העומס הגדול, לא נתמנה רב זמני, וזאת בניגוד לטענת מועצת הרבנות, כי מינוי של הרב אליטוב נעשה בגלל שנת השמיטה הקרובה.

“וראו זה פלא”, כותב קמינצקי, “בחלוף יום אחד בלבד מקביעת התאריך, מימשה מועצת הרבנות הראשית את סמכותה, סמכות שכאמור לא ראתה לנכון לממש מזה אחת עשרה שנה, ומינתה ממלא מקום לרבני העיר בתחום הכשרות, וזאת על אף שבעוד זמן קצר אמורים להיבחר שני רבני עיר במינוי קבע.

“דומה שהחלטה זו על פניה, בדרך קבלתה ובמיוחד עיתויה, נגועה בשיקולים זרים ופגמים מהותיים המעלים חשד, כבד של חוסר תום לב וחריגה מהוראות הדין”.

“כנראה” טוען קמינצקי, “שהמטרה האמתית נעוצה ברצונם של גורמים שונים לנסות ולהמשיך לעכב את ההליכים למינוי רבני העיר ירושלים”.

קמינצקי מפרט על הבעיתיות במינוי זמני בתוך הליך בחירות, ומביא בהקשר הזה את הנחיות היועמ”ש ופסקי בג”ץ במקרים דומים. כמו כן הוא מעלה טענה על כך שמועצת הרבנות בחרה דווקא ברב אליטוב, הנמנה על חבריה, ללא הסבר.

“התנהלות זו” ממשיך קמינצקי,  “מובילה למסקנה כי אותם גורמים שפעלו כל העת על מנת לעכב את הליכי הבחירות לרבני העיר ירושלים ממשיכים בדרך זו, ובין היתר מנסים לדאוג לכך שגם אם יתקיים הליך הבחירות, כאשר ייכנסו הרבנים הראשיים החדשים לתפקידם בעוד כחודשיים, הם יתקלו כבר במעשה עשוי ובמציאות קיימת בנושאים שונים שבסמכותם”.

הוא תוהה האם המינוי נעשה על דעת היועמ”ש לממשלה או לרבנות הראשית? ומהי התשתית העובדתית עליה נסמכו חברי המועצה שקבעו כי יש “צרוך דחוף” במינוי ממלא מקום?

“בנסיבות אלו”, דורשים בתי הכנסת הציונים, “נבקש כי תורו למועצת הרבנות הראשית לבטל לאלתר את החלטתה למנות ממלא מקום לרבני העיר בהיותה נוגדת את הנחיות היועמ”ש, פסיקת בית המשפט העליון בעניין מינויים בתקופת בחירות, ומעלה חשד כבד של שיקולים זרים וחוסר תום לב”.

גורמים המתמצאים בנושא, מעריכים בשיחה עם חרדים10, כי כפי שנרמז במכתב, המינוי בא, בכדי לקבוע עובדות בשטח בנושאי השמיטה, ובפרט בעניין היתר מכירה. כשהחרדים חוששים מבחירתו של המועמד הדתי לאומי, הרב אריה שטרן, ומבקשים לקבוע כעובדה מוגמרת את דעתם בנושא.

אולם, דובר הרבנות זיו מאור, שולל את הטענות מכל וכל. בשיחה עם חרדים10 אומר מאור, כי הרב אליטוב לא נתמנה לרב זמני בירושלים, אלא רק לנותן כשרות, וזאת מכיוון שלקראת ראש השנה יש צורך לחדש את תעודות הכשרות של 1,100 בתי עסק בירושלים, והגר”ד לאו אמר שאינו מוכן להיות חותמת גומי, וצריך לבדוק כל תעודה לגופה, והוא אינו יכול לעמוד בעומס, ולכן ביקש ממועצת הרבנות למנות את הרב אליטוב לחתום במקומו על התעודות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חיתן
    03/09/2014 19:17
    יוסף
  1. הרב אליטוב הוא זה שחיתן שתי בנות תחת החופה, בניגוד לדעתו של הגאון הרב יצחק רלב”ג שליט”א שאסור לחתנם.