5 חודשים לאחר שעזב את מוסקבה: הרב פנחס גולדשמידט הודח

הרב פנחס גולדשמידט נאלץ לפני חמישה חודשים לעזוב את רוסיה עקב התנגדותו למלחמה • כחודש לאחר שנבחר שוב לרב הראשי - הדיחה אותו הקהילה היהודית • בקהילה מכחישים את ההדחה וטוענים: "החוזה הסתיים" • הרב גולדשמיט: "הבנתי שהישארותי בתפקיד תסכן את הקהילה"
חרדים 10
ח' תמוז התשפ"ב / 07.07.2022 18:55

חודש לאחר שכהונתו הוארכה ב-7 שנים: קהילת בית הכנסת המרכזי במוסקבה הדיחה את הרב פנחס גולדשמידט, שעזב את בירת רוסיה לפני כחמישה חודשים, לאחר שסירב לצאת בהצהרה פומבית התומכת במלחמה הרוסית באוקראינה. כך דווח הערב (חמישי) איתמר אייכנר  באתר ynet.

בתחילה נימק הרב גולדשמיט את עזיבתו בכך שהוא צריך לסעוד את אביו החולה, המאושפז בישראל, אולם כפי שנחשף לראשונה ב-ynet לפני חודש, הסיבה האמיתית לעזיבה הייתה לחצים שהופעלו עליו להביע תמיכה במלחמה.

הרב גולדשמיט, שכיהן ב-33 השנים האחרונות כ”רבה הראשי של מוסקבה”, הודח לאחר שרק לפני כחודש נבחר על ידי אסיפת חברי קהילת בית הכנסת המרכזי במוסקבה לכהונה נוספת של 7 שנים.

כלתו, אביטל צ’יז’יק-גולדשמידט, אישרה את הפרסום ב-ynet וצייצה: “הופעלו לחצים על הרב גולדשמידט ורעייתו על ידי השלטונות, לתמוך פומבית במבצע המיוחד באוקראינה, אך הם סירבו לעשות זאת”.

מזכירת העיתונות של הקהילה היהודית במוסקבה, אולגה יסאולובה, הכחישה כי הרב הודח, וטענה כי עזב את תפקידו לאחר סיום החוזה שלו.

גם אלכסנדר קרגין, מנהל התוכניות של בית הכנסת המרכזי של מוסקבה, אמר בריאיון לרדיו ‘מוסקבה מדברת’ כי החוזה של הרב גולדשמידט פג. “אין סאבטקסט פוליטי לסיפור”, אמר, “אבל יש חברים בקהילה, כולל אני, שלא הסכימו עם ההצהרות הפוליטיות שהשמיע. מחלוקת כזו הושמעה. אבל החוזה שלו לא הופסק בהקשר זה. החוזה פג ופקע לפני זמן מה”.

לפי הדיווח ב-ynet, בקהילה במוסקבה אמרו כי סוגיית היורש של גולדשמידט אינה נידונה כעת בקהילה. רב בית הכנסת של הקהילה במוסקבה כרגע הוא הרב דוד יושובייב – מי שמונה על ידי הרב גולדשמידט כמחליפו.

בהודעה ששיגר הרב גולדשמיט לרבני אירופה ולראשי הקהילה לאחר פירסום הידיעה – הוא כתב כי פרש מהתפקיד והחליט לעזוב.

“לאחר נפילת ברית המועצות, עשינו כמיטב יכולתנו בכדי לנווט ולבנות את הקהילה,  החל מהשנים המאתגרות של התוהו ובוהו של עידן הנשיא ילצין עד עתה בעידן הנוכחי כאשר השלטון האוטוריטרי ההולך ומתהדק מיום ליום.

“כשהמלחמה הנוראה של החודשים האחרונים באוקראינה החלה להתגלגל, התקשינו לראות כל כך הרבה סבל אנושי ולשבת בחוסר מעש. הקמנו קרן בינלאומית לסיוע לפליטים ויצאתי למדינות אליהם נמלטו קהילות שלמות על טפייהן ומוסדותיהם. ככל שהזמן התקדם, ולמרות שנבחרתי מחדש לתפקיד הרב הראשי בחודש שעבר, הבנתי שהישארותי בתפקיד תסכן את הקהילה היהודית במוסקבה.

“עצוב ככל שאהיה מהנסיבות, ברור לי שהחלטתי לעזוב כעת היא לטובת עתיד הקהילה וכנשיא ‘ועידת רבני אירופה’, אמשיך לשרת כמיטב יכולתי את רבני והקהילות היהודיות באירופה, כולל את הקהילה היהודית במוסקבה. שה’ יברך וישמור על קהילת יהודי מוסקבה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות