הח”כים החרדים תקפו ומתן כהנא ענה: “האחראי היחיד הוא אני”

הח"כים החרדים הטיחו ביקורת בדיון על מחדלי אירועי ל"ג בעומר במירון • מקלב: "אנשים עמדו שעות במחסומים ומה שהם ראו זה ברזלים ושוטרים, הקפות שניות במושב זקנים היו יותר שמחות" • פינדרוס: "מי אחראי שבפועל הגיעו סדרנים ממזרח י-ם ללא הכשרה והיכרות עם הציבור החרדי?''
אריה ריבקינד
ה' תמוז התשפ"ב / 04.07.2022 13:53

דיון מתוח התקיים היום (שני), ביוזמת ח”כ יצחק פינדרוס, בוועדה לביטחון פנים בכנסת וועדת מיזמי תשתיות לאומיים על מחדלי ל”ג בעומר במירון והיערכות גופי הממשלה להילולת הרשב”י.

בדיון השתתפו סגן השר לשירותי דת, ח”כ מתן כהנא, פרויקטור ההילולה צביקי טסלר, נציגי המשטרה, משרד התחבורה, ‘ועדת החמישה’ וגורמים נוספים.

את הדיון פתח סגן השר כהנא שהדגיש כי מטרת הדיון אינה למצוא אחראים – משום שהאחריות הבלעדית היא עליו.

“בשבוע שעבר התקיים תחקיר בראשותי, תחקיר שמטרתו אחת ויחידה איך לוודא ששנה הבאה ההילולה תהיה הרבה הרבה יותר מוצלחת. התחקיר הזה לא עסק ב’לחפש אחראים’ כי לא צריך לחפש אותם, יש רק אחראי אחד למה שהיה השנה – וקוראים לו מתן כהנא. אני האחראי היחיד”, אמר.

הוא הוסיף: “היו לנו שני יעדים השנה: יעד ראשון – אפס הרוגים ופצועים, ביעד הזה לשמחתי עמדנו עמידה מלאה בהצלחה גדולה. יעד שני – לייצר חגיגה שמחה ומוצלחת, בזה נכשלנו. פשוט נכשלנו.

“הלכנו על מתווה מהפכני, שפשוט שינה סדרי עולם באיך מתנהלת הילולה במירון. עשינו את זה בקיבועי זמן קצרים מאוד, כי חיכינו למסקנות הביניים של ועדת החקירה, ואחרי זה יצאנו לדרך בסיטואציה פוליטית מורכבת בזמן קצר ועם פערי תשתיות אדירים. היו במקום משהו כמו 70 מפגעי תשתית שטופלו בזמן הקצר שהיה לנו. היו אתגרים חוקיים וחוקתיים בארגון ההילולה הזו, ואת כל ההתארגנות בנושא עשינו בזמן קצר מאוד”.

לדבריו, “כתבנו כ-100 הערות, 100 הערות שמופנות אלינו, על דברים שאנחנו כאחראים על ההילולה יכולנו לעשות יותר טוב, אני מקווה מאוד שנוכל לתקן אותם בשנה הבאה. אני לא מחפש אף אחראי אחר, אנחנו מסתכלים על עצמנו. יש הרבה דברים שיכולנו לעשות הרבה יותר טוב, גם בתוך המתווה כפי שהוא תוכנן”.

הוא הבהיר: “אחת הנקודות המרכזיות שהביאו לאי ההצלחה בעניין השמחה בהילולה, הייתה ההתנהלות סביב הציון. אומר זאת במילה, ולאחר מכן יורחב פה בדיון, אם אנחנו תכננו שעל ההר יהיו כ-16 אלף איש בו זמנית, בדיעבד מסתבר מנסיבות שונות, חלקן בגללנו, האנשים התרכזו בציון עצמו והעומס שנוצר שם הוא בעצם גזר על ההחלטה כמה אנשים יכולים להיות במתחם ההר.

“זה היה חלק מהכשל, ואני אומר את זה בצורה ברורה – אין לנו עדיין פתרון לנושא הזה לשנה הבאה! זה משהו שאנחנו נצטרך לחשוב עליו טוב, כולנו יחד, כדי לראות איך אנחנו מתנהלים אחרת סביב הציון. חלק מהדברים שנתקן מהדברים שעשינו השנה יתנו מענה לבעיה, אבל זה לא יספיק.

“אני אומר את הדבר הבא – כל המעורבים טוענים שהעקרונות של המתווה שנקבע השנה , זו הדרך הנכונה שיש להמשיך בה בשנה הבאה. אם נדע לתקן את 100 ההערות שהממונה טסלר כתב במסמך שלו, ונדע למצוא מענה להתנהלות בציון עצמו, אני חושב שיש לנו פיצוח בהצלחת האירוע בשנה הבאה”.

כהנא הדגיש: “דבר אחד לפני האחרון, אנחנו נכנסים לאי יציבות פוליטית שתגמר במקרה טוב בסוף ינואר. זה מאוחר מאוד להתחיל להיערך למירון תשפ”ג. לכן אני הגדרתי במשרד לשירותי דת שמירון תשפ”ג מתחיל עכשיו! אנחנו תוך שבוע מתחילים דיון התנעה למירון של השנה הבאה, כי אי אפשר לחכות עד שהשר הבא ישב על הכיסא”.

ח”כ יצחק פינדרוס אמר: “קראתי לפני ההילולה לתת צ’אנס למדינה לנהל את האירוע, כי נכוונו ברותחין. המדינה קיבלה קרדיט, אבל בפועל נכשלה בניהול האירוע. צריך להסדיר את האירוע בחקיקה, כשתקבע שיש גורם בעל סמכות אחד באזור ולא שיו”ר המועצה המקומית או כל מהנדס בטיחות פוגע בקבלת ההחלטות”.

פינדרוס הוסיף: “מסקנות ועדת החקירה קבעו שיוצבו במירון סדרנים מהציבור החרדי שיעברו הכשרה מתאימה, מי אחראי לכך שבפועל הגיעו סדרנים ממזרח ירושלים ללא הכשרה והיכרות עם הציבור החרדי?”

ח”כ אורי מקלב אמר בדיון: “הקפות שניות בבית אבות נראות חיות יותר ממה היה השנה במירון. היה כשל הבנתי של האירוע. זה לא עוד אירוע, זה לא דרכי הגישה והאנשים, אלא אירוע שונה בחלק התרבותי והערכי – תפילה מצד אחד ושמחה מצד שני. לא היתה כל הבנה ולא היה תכנון ולא ביצוע.

“צריך לזכור כי באירוע הזה רוב האנשים שרצו להגיע לא יכלו להגיע ורוב מי שהגיע סבל סבל רב”.

מקלב הוסיף וטען:  “זו לא רק שאלה של שירותים. אלא מתח של אנשים שנוסעים שעות רבות עם ילדים בני שלוש על הידיים. שלוש וחצי שעות המתנה בחניון, שאתה לא יודע מה יהיה הרגע הבא.

“תחשבו על הדברים האישים, בלי שתיה. רבים המתנו במחסומים ומה שהם ראו לנגד עיניהם זה ברזלים ושוטרים.

“אם אירוע כזה נכשל זה צריך להדאיג את כולם. הקפות שניות במושב זקנים היו נראים יותר חי ממה שהיה שם. אמרתי לכם בליל האירוע, תסגרו את מתחם הקבר ושחררו את האנשים. כאשר אין הדלקות – כולם הולכים לקבר. מה עשיתם כדי שלא יהיה לחץ? לא עשיתם כלום.

מה אתם עונים לאנשים ששיתפו פעולה, ביטלו מסורת ארוכת שנים, הביאו לכם את הסמכות, נתנו לכם קרדיט, מה אתם עונים להם? פשוט לא היה לכם סייעתא דשמיא”.

במהלך דיון ביקר ח”כ יואב בן צור מש”ס את ח”כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו וקרא לעברה: “אין לך הבנה מה זו הילולה”

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מודע ועוזב ירוחם
    04/07/2022 13:59
    הטייס
  1. אז קום ולך לע……….