נפתלי בנט: “ממשלת ימין על מלא היא אסון בעיניי”

על ההתלבטות להתמודד בבחירות הקרובות: "אני אשאל את עצמי בימים הקרובים אם זה טוב למדינה • על איילת שקד: "היא גם מבינה שנפל הפור" • על רע"ם: "מישהו כמו מנסור צריך להיות בקואליציה, אבל מוטב שלא נסתמך עליו"
חרדים 10
כ"ז סיון התשפ"ב / 25.06.2022 22:55

ביום שלישי הקרוב צפוי נפתלי בנט, לשמחת מיליוני אנשי ימין, לסיים את תפקידו במשרד ראש הממשלה – ובמקומו ייכנס לתפקיד יאיר לפיד. לקראת סיום תפקידו, קיבל בנט, כצפוי,  ראיונות מלטפים בערוצי הטלוויזיה.

בראיון לחדשות 13 אמר בנט כי הוא לא פוסל את נתניהו, סמוטריץ’ ובן גביר, אבל מתנגד להקמת ממשלת ימין “על מלא”.

“ממשלת ימין על מלא במובן הנוכחי היא בעיניי אסון כי אין את האיזונים. האם אני חושב שביבי, בצלאל ובן גביר שבקונסטלציה אחרת יכולים להיות בסדר אבל ממשלה שבויה בידי הקצה זה איום ונורא, גם בצד השני. אני לא פוסל אף אחד ואף אחד לא פסול, אבל צריך מבנה ממשלתי מרכזי ואז אפשר להביא מבן גביר ועד מנסור עבאס”, טען.

בריאיון לתמר איש שלום, אמר עוד: “מנסור עבאס היה מבחינתי מסווג כתומך מחבלים, אבל הוא בדיוק להפך. מישהו כמו מנסור צריך להיות בקואליציה, אבל מוטב שלא נסתמך עליו”.

‏על התחקיר של אילה חסון על הבית ברעננה, טען: “לא ידעתי, אם הייתי מעלה על דעתי שיבנו מבצר סביב הבית שלי, הייתי לוקח שק שינה ונכנס לבלפור”.

בריאיון הערב ל’חדשות סוף השבוע’ בקשת 12 סיפר בנט כי לא החליט עדיין לגבי עתידו.

הנה חלקים מהראיון:

שנה ושבוע בתפקיד זה כישלון? הוא נשאל. 

“זה קצר מדי. הייתי שמח אם הממשלה הזו הייתה מחזיקה 4 שנים, לצערי זה לא קרה אבל הממשלה הזו הצליחה. זו הייתה קדנציה גדושה – כמו קדנציה מלאה”.

מה התחושה שלך הבוקר, החמצה? שאלה אותו דנה ויס. 

“קצת עצוב. אני לא מתוסכל ולא כועס על אף אחד. כשנכנסתי אמרו כמה ימים. אחר כך אמרו ‘אין סיכוי לא יהיה תקציב’ – העברנו תקציב. אחרי זה אמרו עוד כמה חודשים. האמת שנה זה הישג ענק”.

יכול להיות שהרמת ידיים מוקדם מדי?

“לא. אני הפכתי כל אבן, פגשתי את ניר אורבך איזה עשר פעמים, חזרתי מאבו דאבי ומהמטוס נסעתי להשפיע על אלו שמשפיעים על זועבי ומיכאל ביטון. הייתי שמח אם הממשלה הזו הייתה מחזיקה 4 שנים, לצערי זה לא קרה”.

לדבריו, הוא “מוותר על הכיסא כדי שלא יהיה פה תוהו ובוהו במדינת ישראל, וכי נתתי מילה ליאיר לפיד – הוא עמד בכל מה שהבטיח לי, הוא עמד לצידי ומגיע לו, יש כזה דבר להיות ג’נטלמן ולעמוד במילה”.

איך אתה בוחר את האנשים סביבך?

“חברי הסיעה עברו את הכתישה הקשה אי פעם, אני לא מכיר הרבה אנשים שהיו עומדים בזה. נורא קל מבחוץ לצקצק, אבל כשמחרימים את הילדים שלך בבני עקיבא או בבית כנסת ומקללים אותך שבעה ימים בשבוע זה קשה”.

אתה ואיילת שקד, השותפה שלך לדרך הפוליטית, כבר לא? לא הגיע לה יותר מאשר שיחה של רבע שעה לפני שאתה מספר ללפיד על ההחלטה?

“אנחנו מאוד כן. איילת ואני חברים קרובים מזה 15 שנה ושותפים לדרך. איילת הייתה שותפה בשבועות האחרונים לכיווני החשיבה. גם היא וגם אני נלחמנו כמו אריות עד הרגע שכבר אי אפשר. היא גם מבינה שנפל הפור”.

אבל היא עוד מנסה לבוא לממשלה חלופית.

“אני מבין. זאת לא העמדה שלי, אני נתתי את המילה שלי ליאיר לפיד. ממשלה שתהיה שבויה בידי בן גביר וסמוטריץ’ זה לא דבר טוב לישראל. הם לא פסולים אבל אסור להיות שבויים. אגב, גם הפוך – אני מאוד מעריך את מנסור עבאס אבל לא צריך להיות תלוי בו. השנה הוכיחה שלא טוב להיות תלוי בקצוות – אנחנו צריכים את האמצע”.

אם היית צריך לבחור – היית יושב עם מנסור עבאס או עם איתמר בן גביר?

“אני רוצה מבן גביר ועד עבאס. אולי זה דמיוני אבל כל תרבות הפסילות צריכה לרדת מהשולחן. אני לא פוסל אף אחד”.

כולל נתניהו?

“אם זה נתניהו דגם 2015, שניהל מדינה בצורה מרוסנת ובלי להשתולל לקצוות, בסדר גמור. אם זה נתניהו שהולך למקומות מאוד רעים אז לא. אני לא רוצה את הקצוות, אני ימני, אבל כרגע מה שישראל צריכה זה ממשלה שפשוט באה לעבוד – כמו עכשיו”.

ויס שאלה גם על בזבזנות האוכל בבית בנט על חשבון הציבור.

 איך אפשר להסביר סכום של 11 וחצי אלף שקלים להזמנות טייק אווי בחודש?

“קודם כל, ביטלתי את הדבר הזה. דבר שני, המחוקק קבע ובצדק שצריך לפנות את תשומת הלב של ראש הממשלה כדי שיוכל להתעסק בניהול המדינה. אני לא יודע מה החישובים שעשו, לא צריך עכשיו לומר לי איך זה נראה מבחינת דוגמה ומבחינת נראות. ברגע שהבנתי עצרתי את זה”.

התחושה הייתה שגילת רעייתך והילדים לא היו איתך, לא הבינו את גודל האירוע.

“לא. פשוט השתנו להם החיים מקצה לקצה. קיללו אותי ואת ילדיי. בקבוצת הוואטסאפ של הכיתה כתבו להם ‘אבא שלך בוגד’, ‘אבא שלך נוכל’ – דברים שלא היו במדינת ישראל. הילדים גם חטפו, נשברו כל הכללים בשנה החולפת”.

טעות שלא הלכת לבלפור?

“לו ידעתי שלפה זה יתגלגל הייתי אומר לשב”כ ‘לא מעניין אותי’. הייתי נכנס. אם ראש ממשלה אחר היה שואל אותי, הייתי אומר לו ‘כנס, כנס פיזית ותקבע עובדות בשטח’, בוודאי”.

היינו ביחד במועצה האזורית אשכול, באת להיפרד מהתושבים. יכולת לעשות ביקור כזה היום בבית אל, בעפרה או בקריית ארבע?

“קשה מאוד. רבים שם עברו שנה שבה הם הרגישו חרדה, כעס ופגיעה. הם הרגישו שלקחו להם את המדינה – זה לא נכון. אנחנו חיזקנו את הביטחון, קיימנו מצעד דגלים, המשכנו לבנות בהתיישבות אפילו יותר משהיה קודם – אבל זו התחושה שלהם”.

לנצח הם יראו בך מישהו שהונה אותם, שהבטיח להם עד הרגע האחרון באולפנים שהוא לא ישב עם רע”מ, שלא יעביר את השלטון ללפיד – והנה עשית את זה.

בנט ממשיך להתעקש שלא לראות את המציאות ועונה: “במבחן הזמן ייקח שבועות, חודשים, אבל יסתכלו על השנה הזאת כשנה מאוד מוצלחת, כתור זהב”.

אתה מוכן להיות מספר 2? להתחבר למפלגות? או שאתה נשאר בימינה כמספר 1?

“הכול יהיה בסדר. אשאל את עצמי בימים הקרובים אם זה טוב למדינה, אם זה חיוני, אם יש לי תפקיד. אם התשובה היא כן, אז כן. אם לא, אז לא קרה כלום. יש הרבה שאומרים ‘היית ראש ממשלה טוב, תמשיך, איכשהו תמשיך’ – אבל בבית פחות”.

אתה עוד תשוב?

“אני ארצה לשוב. אני חושב שהייתי ראש ממשלה שניסה לעשות טוב לעם שלו ולארץ שלו. אני חושב שהצלחתי והקדוש ברוך הוא ועם ישראל ייקבעו”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    צדיק.
    26/06/2022 11:14
    צצ
  1. העם שלנו לא מסוגל לזהות כאלה.