מינוי הרמטכ”ל יחכה עד הבחירות? היועמ”שית בולמת את בני גנץ

בעוד בני גנץ מנסה להאיץ את הליך המינוי: גלי בהרב מיארה מבקשת משר הביטחון להסביר מדוע איוש משרת הרמטכ"ל היא חיונית דווקא כעת - והאם אין פתרון זמני אחר • גנץ הגיב ליועמ"שית בנאום הבוקר: "מינוי רמטכ"ל הוא צורך אסטרטגי, אתייעץ גם עם נתניהו, שכיהן גם כשר הביטחון"
אריה ריבקינד
כ"ג סיון התשפ"ב / 22.06.2022 09:57

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הבהירה היום (רביעי) כי היא מתנגדת למינוי של רמטכ”ל חדש בעת הנוכחית, למעט במקרה של “צורך חיוני”.

בכך,  היועמ”שית למעשה טורקת את הדלת על המינוי.

“נכנסנו לתקופת בחירות – מינוי רמטכ”ל יכול להיעשות רק במקרה של ‘צורך חיוני'”, נמסר מטעמה.

היועצת המשפטית לממשלה הוסיפה, כי מינוי רמטכ”ל בעת הזו כפוף לכללים הנוגעים לקבלת החלטות בידי הממשלה בתקופת בחירות, וזאת נוכח הודעת בנט ולפיד על הקדמת הבחירות.

“ככלל, בתקופת בחירות יש להימנע ממינויים בכירים שאינם במסגרת הליך תחרותי, אלא אם קיים צורך חיוני באיוש מיידי של המשרה באופן קבוע, ולא ניתן למצוא לכך פתרון סביר והולם אחר בנסיבות העניין. זאת, בהתאם לאמות המידה המפורטות בהנחיות היועמ”ש הקבועות בנושא זה ובעמדות עקרוניות כפי שגובשו אגב פיזור הכנסת בעבר.

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, ד”ר גיל לימון, הבהיר את הדברים על דעת היועצת המשפטית לממשלה, במסגרת מענה שהועבר הבוקר לפניית היועץ המשפטי של מערכת הביטחון.

היועץ המשפטי למערכת הביטחון התבקש לקיים בדחיפות בחינה פרטנית של האפשרות למנות רמטכ”ל בתקופת בחירות, תוך התייחסות לחיוניות בקידום הליך המינוי בעת הזו. לאחר קבלת עמדתו, הדברים ישובו וייבחנו על ידי היועצת המשפטית לממשלה.

שר הביטחון הגיב היום ב’כנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה’ של המכון הישראלי לדמוקרטיה: “המשבר המשילותי שבו אנו נמצאים, ושבגינו נצביע הערב על פיזור הכנסת, מחייב אותנו לצד שימורה של הדמוקרטיה, להבטיח שקיים גם דרג מקצועי חזק ואיתן שיספק רציפות, ויאפשר תכנון ארוך טווח למדינת ישראל. אחד המקרים המובהקים ביותר של הצורך הזה, הוא מינוי רמטכ”ל שהוא צורך חיוני אסטרטגי, ביטחוני וארגוני ראשון במעלה.

“זהו מינוי שיש לו השפעה קריטית על ביטחון המדינה, על בניין הכוח ועל החלטות שנוגעות לחיי אדם, ומינוי כלל הדרג הפיקודי הבכיר.

“לכן, אינני מתכוון לנהל ‘מירוץ נגד הזמן’ בתהליך המינוי – אלא לנהל אותו באופן סדור ומקצועי ובתיאום הדוק עם הגורמים המשפטיים. בין היתר אתייעץ עם כל הגורמים הרלבנטיים, כולל ראש הממשלה לשעבר נתניהו, שכיהן גם כשר הביטחון.

כל זאת בכדי לקבל את ההחלטה הנכונה, בזמן הנכון והסביר למשימה, באופן שלא יפגע בצה”ל. כל התנהלות אחרת – היא ערבוב מסוכן של ביטחון ופוליטיקה. אני קורא לנתניהו ולכלל הגורמים – לא לנסות לחבל בו ולפגוע בביטחון ישראל.״

גנץ מנסה להאיץ את הליך המינוי, בעוד שמפלגות האופוזיציה מנסות לסכל את המינוי באמצעים משפטיים.

נציגי כל מפלגות האופוזיציה פנו אתמול ליועמ”שית וקראו לה “לעצור מיד מחטפים ומינויים בזמן ממשלת מעבר”.

במכתב ליועמ”שית הם מסבירים: “בשים לב לפרסומים שונים לפיהם הממשלה ושריה מתכוונים להפר את הדין ולבצע מינויים במחטף, אנו מבקשים, כי תבהירי בהנחייתך, כי האיסור לבצע מינויים יחל מיד החל מיום מכתבנו זה, הסמוך לתחילת כהונתה של הממשלה הנוכחית כממשלת מעבר, ועד לכינונה של הממשלה החדשה – הממשלה השלושים ושבע”.

שר הביטחון בני גנץ אמר אמש כי על אף ההליכה לבחירות הוא ימשיך לקדם את תהליך מינוי הרמטכ”ל הבא.

על פניית ראשי גוש נתניהו ליועצת המשפטית לממשלה בבקשה לבלום את המינוי, אמר גנץ: “אני מציע להרחיק את הפוליטיקה מהדיון הזה ולהתמקד בו בצורה עניינית”.

לדבריו, “התהליך הזה נועד להבטיח רציפות פיקודית בארגון המורכב ביותר שקיים במדינת ישראל. יש מועמדים מצוינים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות