מהפכה של ממש במסלולי הקווים הבינעירוניים בירושלים: בשל עומסי התנועה הכבדים והעבודות בציר בר אילן, נסלל ציר מהיר במקטע ירמיהו-שמגר-שפע חיים, לשמש כציר חילופי לתנועת התחבורה הבינעירונית. עם השלמתו יוסטו הקווים הבינעירוניים מרחוב בר אילן לציר שפע חיים וצירים מהירים אחרים, החל מיום שישי י”א סיוון תשפ”ב (10.6.22).
ציר בר אילן הוא הציר העמוס ביותר בצפון ירושלים, רבבות כלי רכב עוברים בו ביום, עם אלפי נסיעות אוטובוסים והוא קורס תחת העומס. בנוסף לכך, מתקיימות בו עבודות לשדרוג התשתיות האורבניות והתחבורתיות בציר ובקרוב צומת בר אילן אף ייחסם חלקית לתנועה. כדי להיערך לכך, נסלל ציר העדפה לתחבורה הציבורית בירמיהו-שמגר-שפע חיים ועם השלמתו יוסטו מבר אילן קווי התחבורה הבינעירוניים.
עד כה הוסטו קווי בנימין, בית שמש והקווים הפרבריים ועתה יוסטו קווים נוספים: קווים אשר להם זיקה משמעותית ויומיומית לאזור, כאשדוד ובני ברק, יוסטו לציר ירמיהו-שמגר- שפע חיים. קווים אשר להם זיקה שאינה יומיומית ומשמעותית לאזור, יוסטו להר חוצבים, ומשם דרך כביש בגין לתחנות בגשר המיתרים והיציאה מהעיר.
בנוסף, עובו מוקדי היציאה לשישי ומוצ”ש מהר חוצבים בקווים עתירי ביקוש, ונוספו קווים חדשים ישירים מהר חוצבים. בעתיד יוסטו גם קווי מודיעין עילית, אלעד וביתר עילית מציר בר אילן.
מסלולי קווי אגד 402, 409 לבני ברק יהפכו את כיוונם. המסלול יתחיל באזור ירמיהו (הצבי) לנתיב המהיר החדש בירמיהו-שמגר-שפע חיים ומשם לבני ברק. בנוסף יפעל קו 416 חדש, ישיר מהכניסה לירושלים לבני ברק במסלול קו 402. קו 414 יקוצר, יצא מהר חוצבים וישמש מוקד יציאה לשישי ומוצ”ש בשני הכיוונים: מהר חוצבים לכביש 9 ולבני ברק, בו המסלול זהה לקו 402. בנוסף, קו 412 יוארך בשכונת נווה יעקב לרחוב רביץ בשני הכיוונים. גם הקווים 450 ו-451 לאשדוד והקווים 554, 555, 556 לערד וקריית גת, יצאו מירמיהו לנתיב המהיר שמגר-שפע חיים ומשם ליציאה מהעיר. בנוסף: יופעל קו 459 חדש בשישי ומוצ”ש לאשדוד, היישר מהר חוצבים, משם דרך כביש בגין לתחנה ביציאה מהעיר. באשדוד הוא ייסע במסלול קו 450.
המסלול המהיר מתחיל בהר חוצבים ומשם דרך כביש בגין לתחנה בגשר המיתרים, ותחנה נוספת ביציאה מהעיר. מסלול זה נועד לשירות הבין-עירוני שהביקושים לו הם מכלל שכונות ירושלים והשימוש העיקרי בו אינו יומיומי.
הקווים הבאים, יוסטו מהמסלול הקיים בירושלים למסלול המהיר והם לא יעברו עוד לא בבר אילן ולא באזורים אחרים בירושלים: 426 לפ”ת, 546 לקוממיות, 498 לתפרח, 494 ו- 499 לאופקים, 492 ו- 496 לנתיבות, 458 לדימונה, 441 לגדרה, 972, 976 לחיפה, 996 לרכסים, 997 ו- 999 לקריית אתא, 982 ו- 992 לצפת. קו 407 לנתניה וקו 993 לצפת – יצאו מהר חוצבים לתחנת היציאה מהעיר. קו 983 לחצור יצא מהר חוצבים ישירות דרך כביש 9 – ללא תחנות ירושלמיות נוספות.
ציר שפע חיים ומוקדי הר חוצבים והיציאה מהעיר, צמודים לצירים בהם עוברים קווים עירוניים רבים המגיעים ליעדים שבוטלו בעקבות השינוי, ויעדים רבים נוספים – כולל קו 54, וכן קווי 64,65,67,68,69 (באזור ירמיהו), קווי 71,72 באזור הר חוצבים ועוד. כך למשל, נוסע בקו 494 מאופקים, ירד בתחנה בהר חוצבים, ומשם יוכל להמשיך לרחוב בר אילן בקווים 64, 67 הפועלים בתדירות משולבת גבוהה.
“עד היום, הנוסעים נאלצו לשהות עד 45 דקות באוטובוס הבינעירוני, רק כדי לצאת מהעיר והשירות היה בלתי אמין בשל עומסי התנועה, היום השירות יהיה מהיר בהרבה”, אומרים במשרד התחבורה.
התכנית החדשה מאפשרת מסלולים מקוצרים, יציאה ישירה לעורקים בין-עירוניים, שירות יעיל גם במועדי של ביקוש גבוה וניתוק התלות של השירות מתנאי העומס בבר אילן.
למידע נוסף ניתן לפנות למוקד כל קו: 8787* ומוקדי המפעילים. כך גם תתקיים חלוקת עלוני מידע בתחנות האוטובוס.