אריאל: “קרתה תקלה. תוכנית מע”מ 0 תאושר סופית בסוף אוקטובר”

הח"כים החרדים הצליחו למנוע את אישור חוק מע"מ אפס המפלה חרדים בוועדת הכספים, אבל שר השיכון חושב שזו רק "תקלה" - ומבטיח: "מחירי הדירות יירדו ב-2015 הודות לשתי התוכניות - מחיר מטרה ומע"מ אפס" • "המדינה משקיעה 4.5 מיליארד שקל במשבר הדיור, אז אם זה לא מבהיר שהולך להיות שינוי, מה כן?"
יוני גרין
ז' אלול התשע"ד / 02.09.2014 14:12

“התרומה הצנועה של משרד השיכון לתקציב המדינה ב-2015 יכולה לעמוד על 4 מיליארד שקל רק ממיחזור משכנתאות שהעניקה המדינה לזכאים”. כך אמר היום (שלישי) שר השיכון אורי אריאל בוועידה הכלכלית לאומית של ‘כלכליסט’ שהתקיימה במלון דיויד אינטר קונטיננטל בתל אביב.

אריאל, שבינתיים עד היום לא הוכיח עצמו בתפקיד, הפיק גם גימיק: הוא הרים צ’ק גדול לפקודת יאיר לפיד על סכום זה. “זה נראה גימיק, אבל אני אסביר”, אמר. “הבנו שאפשר למחזר משכנתאות שהמדינה נתנה כיוון שאין עמלת פירעון מוקדם ואנחנו רואים שאנחנו יכולים להביא את הציבור לעשות זאת.

יש כ-120 אלף משפחות שלקחו את המשכנתאות הללו בשנים עברו אם רק שליש ימחזרו משכנתאות ויקחו משכנתא מהבנקים במגזר הפרטי בתנאים טובים יותר נוכל להחזיר למדינה כ-4 מיליארד שקל”.

בהתייחסו למחירי הדירות אמר השר אריאל: “מחירי הדירות ייבלמו יירדו ב-2015 משתי סיבות, יש לנו שתי תוכניות – מע”מ אפס ומחיר מטרה ושתיהן יכנסו לתוקף בקרוב.

“הערכה הייתה שתוכנית מע”מ אפס תעבור לפני הקיץ, אבל קרתה תקלה וזה לא קרה – אבל התכנית תעבור בסוף אוקטובר, עם פתיחת מושב החורף הבא עלינו לטובה”.

עוד אמר: “התשתית להורדת מחירי הדירות הם השיווקים וצריך לומר את זה בצורה ברורה. ככל שיהיו שיווקים – המחירים ירדו. והדבר הזה יתרחש אחרי מחסור של שיווק 100 אלף יחידות דיור שהתפרש על פני 10 שנים ואין סיכוי לחסל מחסור כזה ביום אחד. אנחנו עולים בשיווקים 10% כל שנה ובשנים הקרובות נשווק 70 אלף יחידות דיור רק במרכז הארץ ממתחמים כמו צריפין, סירקין, תל השומר, ראש העין. רק שדה דב זה 16 אלף יחידות דיור בלב תל אביב”.

אריאל לא התייחס לנתונים על ירידה בהתחלות הבנייה.

אריאל נימק את הביטחון שהוא מפגין בירידה הצפויה במחירי הדירות, בכספים שמשקיעה המדינה בתוכניות. “העלות של תוכנית מע”מ אפס היא 3 מיליארד שקל, תוכנית נתיב לדירה מיליארד שקל נוספים, ומחיר מטרה היא תוכנית שהעלות שלה 1.5 מיליארד שקל.

“כלומר המדינה משקיעה 4.5 מיליארד שקל במשבר הדיור, אז אם זה לא ברור שהולך להיות שינוי, מה כן? חתמנו על הסכמי גג עם רשויות מקומיות שיקבלו את כל התשתיות – גינות ציבוריות, בתי ספר, בתמורה כך שיתנו כל שנה 2500 היתרי בנייה תוך 90 יום. כל עולם הזמנים שאנחנו מכירים יהיה שונה”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות