אחרי שנה של הפסקה: “חברת ישראייר רוצה לחזור לפעול בשבת”

חרדים 10
|
ג' סיון התשפ"ב / 02.06.2022 14:24
‘ישראייר’ פירסמה מצגת לשוק ההון לקראת הנפקה, ממנה עולה: החברה שבבעלות אנשי העסקים רמי לוי ושלום חיים, חרדי, בוחנת “רכישת רישיון הפעלה אירופי שיאפשר טיסות בשבת” • לאחר הרכישה לפני שנה וחצי אמר רמי לוי: “מי שירצה לטוס בשבת יוכל לעשות את זה בחברה אחרת”

חברת ‘ישראייר’ פרסמה מצגת לשוק ההון, ממנה עולה כי החברה מתכננת לגייס 7 מיליון דולר בהנפקה לציבור שתיערך בשבועות הקרובים.

החברה, שמנוהלת על ידי אורי סירקיס, צופה שבעקבות גיוס ההון היא תקבל הלוואה ללא ריבית מהאוצר לשלוש שנים של 11 מיליון דולר, עם אופציה להאריך את תקופת ההלוואה בשנתיים נוספות, וזאת בהתאם להחלטת ממשלה.

אלא שבמצגת עולים עוד מספר נתונים מעניינים על התכניות העתידיות של החברה.

ישראייר הפסיקה את פעילותה בשבת לפני יותר משנה, לאחר רכישתה על ידי רמי לוי, ב-160 מיליון שקל. בינואר 2021 השלימו רמי לוי ושלום חיים את עסקת הרכישה של ישראייר מידי נושי אי די בי ולאחרונה בי ג’י איי, המחזיקה ב-100% ממניות ישראייר, שינתה את שמה לישראייר גרופ.

חברת שי אוד,ם שבבעלות משותפת של ‘רמי לוי שיווק השיקמה’ ואיש העסקים החרדי שלום חיים, מחזיקה ב-66.4% מהבעלות, ולוי מחזיק במניות נוספות מטעמו (שרשת שיווק השקמה סירבה לאשר להעברה אליה). מחזיקי אג”ח ט’ של אי די בי מחזיקים ב-25% ממניות החברה על פי ההסכם שנחתם עם העברת השליטה בחברה, הציבור מחזיק בכ-7% והושע גרינפלד מחזיק בכ-1.5% ממניות החברה.

בראיון שהעניק שלום חיים ל’גלובס’ לאחר השלמת העסקה, הוא התייחס לחזון להפסקת הטיסות בשבת ואמר: “באני מאמין האישי שלי, אני יהודי דתי, שומר שבת, וכל העסקים שלי סגורים בשבת. אנחנו מכבדים את שומרי השבת, וזאת לא גחמה פרטית שלי, זה הדנ”א של היהדות.

“בצד העסקי, אנחנו בשלבים של בחינה. נבחן את המשמעויות הכלכליות של האפשרות לצמצם את הפעילות בשבת. אנחנו רוצים להגיע למצב שבו יש יום מנוחה בשבוע גם לטייסים. יש הרבה עסקים שלא עובדים בשבת, וזה יכול לכלול גם את התעופה.

“הדיון בנושא השבת היה בעיקר בתקשורת, כנגזרת מתפיסת עולמם של בעלי המניות, אבל עוד לא העמקנו בזה. אנחנו מבינים במסחר, אבל עדיין פחות בתעופה. בתוך 2-3 חודשים נהיה חכמים יותר גם במובן הזה”.

גם איש העסקים רמי לוי אמר לאחר הרכישה ל’דה מרקר’: “מי שירצה לטוס בשבת יוכל לעשות את זה בחברה אחרת”.

ואכן, ארבעה חודשים לאחר שנרכשה ‘ישראייר’ הפסיקה לטוס בשבת.

אלא שכעת,  אתר ‘חדשות תעופה’ מדווח תחת הכותרת “ישראייר רוצה לחזור לפעול בשבת”, כי כחלק מהמצגת שפורסמה למשקיעים, מודיעה החברה על כוונתה לרכוש רישיון מפעיל אירופאי שייאפשר לה לדבריה “ניצול טוב יותר של המטוסים בסופי שבוע”.

מדובר, ככל הנראה, בניסיון של החברה להחזיר את מטוסי האיירבוס שברשותה לפעילות בסופי שבוע, תחת רישיון טיסה אירופאי.

עוד מציינת החברה, כי הרישיון האירופאי יאפשר לה התפתחות עתידית בתוך אירופה כאשר לא ברור האם מדובר ברצון של החברה להפעיל טיסות פנים ברחבי אירופה.

גם אתר ‘דה מרקר’ דיווח כי “ישראייר בוחנת רכישת רישיון הפעלה אירופי שיאפשר טיסות בשבת”.

לפי הדיווח ביומון הכלכלי, “מנוע צמיחה נוסף צפוי להיות רכישת רישיון הפעלה אירופי על ידי החברה. רישיון כזה יפטור את ישראייר ממגבלות האבטחה המוטלות על חברות התעופה הישראליות, שסובלות בימים אלה ממחסור באנשי אבטחה. רישיון הפעלה אירופי גם יאפשר לישראייר לטוס בשבת, ויהיה יתרון בהפעלת טיסות שיוצאות בבוקר וחוזרות לישראל בלילה, למשל לטיסות של משלחות בני הנוער לפולין”.

במסגרת המצגת מנסה מדגישה החברה את המיצוב החדשה שלה כחברת תיירות ולא כחברת תעופה, בדגש על יעדים המרוחקים בטווח של עד ארבע שעות טיסה מנמל התעופה בן גוריון.

‘ישראייר’ שולחת עקיצה במצגת שלה לחברת ‘אל על’, שסובלת בימים אלה משיבושים בטיסות נוכח המחלוקת עם טייסיה, כשהיא מציינת שמזה 10 שנים ברציפות הפעילות התעופתית שלה הייתה “ללא השבתת טיסה אחת, שביתות איטלקיות, וסירובים לביצוע משימות”.