האולטימטום של סער – והמגעים של אלקין על ממשלה חלופית

שר המשפטים איים בפירוק הקואליציה אם 'חוק יו"ש' לא יעבור בשבוע הבא בכנסת • עידית סילמן עדיין לא הודיעה מה עמדתה, אבל אם רע"ם תתמוך הסוף בחוק, האופוזיציה תלחץ עליה להתנגד ולהפיל • אלקין מקיים בימים האחרונים מגעים עם הליכוד על אפשרות של ממשלה חלופית
חרדים 10
ב' סיון התשפ"ב / 01.06.2022 00:53

שר המשפטים גדעון סער איים, בריאיון לרשת ב’, כי הקואליציה תתפרק – אם בשבוע הבא לא יעבור החוק שיחיל את החוק הישראלי הפלילי על תושבי יו”ש.

“השבוע הבא יהיה מבחן אם הקואליציה רוצה להתקיים או לא רוצה להתקיים. ההצבעה הזאת תראה את זה”, אמר סער .

בחדשות 12 דווח, כי בקואליציה יש ציפייה מרע”ם ומחברי כנסת ממרצ כמו ג’ידא רינאוי זועבי, גבי לסקי ומוסי רז, להצביע בעד החוק שמהדק את הקשר בין ישראל ליהודה ושומרון. אולם, לא מדובר בדרישה מובנת מאליה בימים כתיקונם, ולא כל שכן כאשר כולם מחממים את המנועים לקראת בחירות.

באופוזיציה שוקלים באופן חריג לבקש מח”כ עידית סילמן להצביע נגד החוק.

אם בקואליציה יצליחו להביא את כל 60 חבריה לתמוך בחוק, הם יצטרכו שסילמן תצביע בעד או שתימנע, כדי שהחוק יעבור. במקרה שהיא תצביע נגד, החוק ייפול.

באופוזיציה ממעטים להשתמש ב’נשק של סילמן’, כי הם מבינים שהם מסכנים אותה בכך שאולי תוכרז כ”פורשת” על ידי ימינה. אך מכיוון שהם רואים בהצבעה הזו כקריטית לעתידה של הממשלה, הם שוקלים לעשות זאת.

עם זאת, אם סילמן תצביע נגד, היא  תסתכן בכך שאולי היא תוכרז כ”פורשת” על ידי ימינה.

סילמן עצמה עוד לא אמרה כיצד היא מתכוונת לפעול. כתוצאה מכך, חברי רע”ם יתקשו מאוד להודיע שהם כן יתמכו.

לפי עמית סגל, הפרשן הפוליטי הבכיר של חדשות 12, הנטייה הטבעית היא לראות את האיום של סער כמו עוד איום באוויר או ספין – אך לא היא. מדובר בהצבעה הדרמטית ביותר שהתקיימה בקואליציה הזו.

שכן, מדובר באירוע שישפיע מידית על חייו של כמעט כל ישראלי ולא יאפשר את אכיפת החוק הפלילי ביהודה ושומרון: לדוגמה, אם החוק לא יעבור, החל מ-1 ביולי למשטרה לא תהיה סמכות לעצור אזרח ישראלי שביצע עבירה וברח ליו”ש.

כמו כן, לוח הזמנים להעברת החוק מאוד קצר. החוק פוקע אומנם בעוד כחודש, ב-1 ביולי, אבל עד אז הוא צריך לעבור בשלוש קריאות בכנסת. לכן השבוע הבא הוא פחות או יותר הדד-ליין להעברתו.

לפי הדיווח בחדשות 12, בתקווה חדשה מאוד היו רוצים שהדבר יסתדר ושהממשלה תמשיך לפעול, אך הם בוחנים גם אפשרויות אחרות: השר זאב אלקין מקיים בימים האחרונים מגעים עם הליכוד לבדוק אפשרות של הקמת ממשלה חלופית.

לא ידוע אם המגעים הללו באישור של סער, ובלשכת אלקין מכחישים את קיומם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות