נחשף: כמה שוחטים יש? כמה מרוויח שוחט? וכמה בשר צורכים?

הרבנות הראשית מכירה ב-600 שוחטים בלבד • המשכורת לשוחט: כ-22 אלף דולר בחודש •  הרבנות: "לא מתערבים בשכר השוחטים" • מחירי הבקר והעוף בישראל יקרים ב-40% ביחס לממוצע מדינות ה-OECD • ח"כ מלינובסקי: "שוק הבשר בישראל כשר אבל מסריח"
אריה ריבקינד
א' סיון התשפ"ב / 31.05.2022 17:49

ועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים, בראשות ח”כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו, דנה היום (שלישי) על ענף הבשר בישראל.

הוועדה בחנה את עלויות כשרות הבשר והשפעתן על יוקר המחיה בישראל.

לפי הנתונים שהוצגו במהלך הדיון בוועדה, מדינת ישראל צורכת 180 אלף טון בשר בקר בשנה. 60% מצריכת הבשר בישראל מגיעה מיבוא של בשר טרי או קפוא, 25% במשלוחים חיים ו-15% בלבד מצריכת הבשר מגיעה מגידול מקומי.

עלות הבקר והעוף בישראל יקרה ב-40% ביחס לממוצע במדינות ה- OECD.

ח”כ יוליה מלינובסקי אמרה בדיון: “אני חייבת להגיד שהרבה אנשים מתוך התחום הזהירו אותי, שאני הולכת לפתוח תיבת פנדורה, שזה קרטל. אותי זה לא מעניין. מה שמעניין אותי זה לחסוך למדינת ישראל את עלויות הכשרות ולתת כשרות איכותית.

“שוק הבשר בישראל כשר, אבל מסריח. אני פותחת תיבת פנדורה של 30 שנה, אבל הגיע הזמן לעשות את זה. ניהלתי שיחות רבות עם יבואני בשר, שהשמיעו באוזניי הרבה מאוד תלונות על התנהלות הגופים שקשורים בתחום.  בשר זה מוצר צריכה בסיסי ואני רוצה להוזיל את סל מחירי הבשר בישראל.

“כן, היה רצון של חלק מהיבואנים להגיע לדיון, אך על הדרך הם קבלו איומים שאם יגיעו ויפתחו דברים, ייסגרו להם את העסק. תעודת הכשרות שלהם תבוטל. זה מקומם, מתריס, מעורר דאגה ואנשים ממש קיבלו איומים.

“קיימים 31 יבואני בשר בישראל ו-600 שוחטים בלבד. מדובר בשוק ריכוזי, יש קבוצה קטנה ועשירה ששולטת בשוק הבשר ודואגת לכך שעלויות הכשרות יישארו גבוהות.

“כל מה שאני הולכת לחשוף, אני מגובה בעדויות. מתוך הגנת הפרטיות על אותם אנשים, אני לא אחשוף אותם, אבל שתדעו לכם שעל כל דבר שאני אגיד היום, אני בטוחה במאה אחוז”.

סגן השר ח”כ אביר קארה: “מדובר באחד הדיונים הכי חשובים במדינת ישראל. החסמים של שוק הבשר המיובא הם רבים מאוד. בישראל בודקים 100% מהסחורה של יבוא הבשר לישראל. הגורמים המרכזיים שמכבידים מבחינת רגולציה על שוק הבשר הם משרד החקלאות, תאגיד הפיקוח הווטרינרי, משרד הבריאות והרבנות הראשית. ברגע שהרפורמה תעבור, תהיה ירידה דרמטית במספר המשלוחים החיים”.

במשרד האוצר טוענים, כי הכשרות מייקרת את מחיר הבשר ב-5 שקלים לק”ג.

חיים בורובסקי, מאגף התקציבים במשרד האוצר: “להערכתנו הכשרות על הבשר מייקרת את השוק בסדר גודל של 550 מיליון שקלים בשנה. קיים תמריץ בשוק הבשר לייבא עגלים חיים, כדי לבצע את השחיטה כאן בישראל ולחסוך את עלויות השחיטה בחו”ל”.

הרב אברהם בוחבוט, מנהל מחלקת השחיטה ויבוא בשר ברבנות הראשית חשף את מספר השוחטים שמוכרים על ידי הרבנות הראשית: “לפי הרשימות שלנו יש כ- 600 שוחטים שאנחנו מכירים בהם, למיטב ידיעתי הם משתכרים בין 800 דולר ל- 1,100 דולר ליום עבודה, דבר שמביא את השכר החודשי שלהם לעלות של כ- 22 אלף דולר בחודש”.

ברבנות הראשית טוענים, כי הם אינם מתעסקים בשיבוצים של השוחטים ובשכר שהם מקבלים.

ראש אגף הכשרות בפועל ומנהל תחום אכיפה ברבנות הראשית בישראל, הרב רפאל יוחאי: “הרבנות הראשית לא מתערבת בסכומים שמשולמים לשוחטים שנמצאים בחו”ל, העסקה של שוחטים היא בשוק הפרטי והיא לא מפוקחת על ידי הרבנות. רוב הציבור הישראלי סומך על הכשרות של הרבנות הראשית בישראל”.

דרך הסמכת השוחטים נעשית על ידי התמחות באופן פרטי ולאחר מכן בחינה עיונית ובחינה מעשית של הרבנות הראשית.

הרב בוחבוט: “40 שוחטים הוכשרו השנה במדינת ישראל. כמחצית מראשי צוותי השחיטה הם בגיל 60 ומעלה. מטרת בית הספר לשחיטה שרוצים להקים היא להעמיד את הדור הבא של השוחטים בישראל”.

במשרד הכלכלה טוענים, כי למרות העלויות הגבוהות של הכשרות, מחיר הבשר בישראל דווקא נמצא במגמת בירידה.

דני טל, סמנכ”ל יבוא, משרד הכלכלה והתעשייה: “בעבר ק”ג של בשר טחון היה עולה 60 שקלים והיום המחיר הממוצע עומד על 30 שקלים לק”ג. ישנם חסמים בירוקרטיים בשוק הזה, אבל הרגולטורים עושים המון כדי להקל על כניסת הבשר לישראל”.

עו”ד חגית איגרמן, מהמחלקה המשפטית במשרד החקלאות הגיבה לטענות, כי הם מכבידים בבירוקרטיה על יבוא הבשר: “אנחנו מאשרים את התהליכים לפני השחיטה ואחרי השחיטה. כאשר בשר מגיע למדינת היעד שלו נעשות בדיקות נוספות. אנחנו נצמדים להנחיות באירופה על פיקוח הבשר בכל הקשור לצער בעלי חיים ולשמירה על בריאות”.

היו”ר  מלינובסקי: “חייבים להסדיר את תחום הכשרות של הבשר המיובא. בראש סדרי העדיפויות צריך לפתור את הבעיה של משגיח-מושגח ולהגדיל את כמות השוחטים שהרבנות הראשית מכירה בהם. אני מבקשת לקבל את הנהלים שגובשו להסמכת שוחטים בישראל ואת שמות השוחטים שהרבנות הראשית בישראל מכירה בהם”.

הדפס כתבה

6 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הרב הראשי צודק אי אפשר להכשיר שוחטים איסטינט מדובר בכשרות של עם ישראל יש למנות לפי התהליך שהיה עד עכשיו
    01/06/2022 00:36
    שלומי
  1. היבואנים תמיד בוכים הם לא שבעי כסף רוצים תמיד שהיו שוחטים ובודקים הכי מומחים בכדי שיגדילו להם את המכסות וזוהי מטרת הבית הספר הזה וזה האמת וזה מה שגילה הראשלצ וטוב שעצר זאת בזמן ולהתחיל נוהל אחר אחראי יותר ויש מכסה של 600 שוחטים רשומים אז שיפסיקו לבלבל את השכל

  2. צודקת, בואו נקצץ גם בעלות של הוטרינר וכו
    01/06/2022 00:52
    מוטי
  3. לא יתכן שהמחיר הגבוהה ינטל מכל הגורמים, צריך לבטל את הצורך בווטרינר, ואת משרד החקלאות, גם זה מיותר…

  4. 1000 דולר ליום עבודה
    01/06/2022 06:11
    Ton
  5. הרבנות הראשית היא הצרה הגדולה ביותר של העם היהודי הכל זה כסף 💸💸
    איפה הערכים שלכם

  6. מעיין? לכיס של השוחטים יודעים להיכנס? של העו"ד לא ניכנסים, מנהלי חשבון אסור, בנמלים שם אסור, בבנקים במשרות הגבוהות כלום ובבית המשפט המחוזי והעליון בכלל מי מזכיר את זה? רופאי שיניים, פרופסורים, וכו' רק השוחטים הם יוצרים את יוקר המחיה? לא לברמן
    01/06/2022 10:38
    שרון
  7. יש עוד להוסיף כמה השמאל צבוע
    תמיד שואלים, למה אז לא היה רוב לימין עם נתניהו ב4 מערכות בחירות? מכמה היבטים שהיה, 1. חיפשו את נתניהו מהשמאל בפרקליטות, והם מפחדים מהימין, והפרקליטים מהשמאל איימו בסתר על מנדלבליט,על ליברמן, על סער, על גנץ, שאם ימשיכו להיות עם ביבי, אז הם יקבלו כל אחד מהם תביעה על מה שהם עשו, כי יש לכל אחד מהם תיק מוכן, והפרקליטות שומרת את זה כאקדח ברקה שלהם במידה והם לא ישמעו להם, לכן הם עזבו את נתניהו מפחד הפרקליטות, ולא יכלו להרים את הראש, 2. לחבורה הזאת שהיא מאוד משמעותית הם אנשי התקשורת הישראלית השמאלנית, שגם חיפשו להפיל את הימין בכל צורה מפחדים בפרקליטות מנתניהו והימין, כי הם רוצים לראות את השמאל שולט, ובעיקר בנושא של תיקי נתניהו השקריים, לכן הרבה מדעת קהל של הליכוד עזבו את נתניהו והליכוד, כי חשבו שהפרקליטות דוברת אמת דרךהתקשורת, והיום רואים איך המשפט נגד נתניהו מתפורר, והפרקליטות חוטפת מהשופטים מכה אנושה עם הלשון בחוץ, בתיק היוקרתי שלהם תיק 4000,
    והיום כולם רואים את התמונה האמיתית, ויחזרו בגדול לימין, וגם יהיה רוב לימין יותר, למה? ראו את הצביעות של השמאל, והחכי”ם הימנים שעברו לשמאל, וגם מה שקורה עם עם ישראל כשעברו לקואליציה עם עבס, שזה משפיע שהם סוחטים כספים על ידי שרירים שאם לא יתנו את מבוקשם לא יהיו עם הממשלה,
    וזה נמאס להם ולכל עם ישראל, הבחירות מתקרבות צריך לתת מכה אנושה לשמאל הקיצוני בבתי המשפט, בפרקליטות, ב433, במשטרה, בתקשורת, בכל מקום שהם שולטים הם עושים נזקים גדולים לעם היהודי, הם הולכים ליפול, ובגדול..בעזרת השם

  8. באמת "מישראל לא ביתנו" תפקח על כשרות
    01/06/2022 12:11
    אשר
  9. זה סגנון טנטישמי בעליל,שנאמין לאחת שמפלגתה חפצה להחריב את היהדות !!! גם אם יש דברים שצריכים תיקון לתקן.
    4 גופים שלא קשורים לכשרות ,מתערבים ומעכבים וגובים כסף ורק הגוף ה 5, השחיטה, היא הבעיה, זה =שנאת ישראל

  10. היבואנים הם המרווחים הגדולים
    02/06/2022 21:51
    ישראל
  11. אני שוחט קם בארבע חוזר על ארבע עובד שתי משמרות לא מגיע ל 10000₪ בחודש בחול שוחט שעוזב את הבית לחודשיים מרוויח 6000 דולר מאיפה ההזויים האלה הגרילו את המספרים האלה .בהמה בארגנטינה עולה לא יותר מאלף ₪ על האוניה ק”ג בשר ארוז מוכשר לא עולה יותר מעשר ₪ מגיע לארץ מגיע ל100₪ ויותר מי שגורף את הכסף זה היבואנים שמגלגלים מאות מליוני דולרים.שיבדקו טוב טוב איפה הכסף לפני שהם פותחים את הגו’ על השוחטים אין זה אלא שנאת הדת.