“נורא, איפה שמענו שמרביצים כך?”: גדולי ישראל במחאות חריפות

האלימות של החסידים מגור: הרבי מויז'ניץ מחה בסעודה שלישית, האדמו"ר מפשעווארסק סיפר איך גינו אלימות בגור, הרבי מקרלין-סטולין בדברי מחאה חריפים, הגאון רבי מרדכי שיינברגר צעק על הרבנים ששותקים - וראש ישיבת לייקווד תקף את מובילי האלימות • כל הפרטים והציטוטים
יוסף גרינבוים
א' סיון התשפ"ב / 31.05.2022 16:03

בכל החוגים מגנים את האלימות של החסידים מגור: אדמו”רים וראשי ישיבות, מכל רחבי תבל, השמיעו במהלך הימים האחרונים דברי מחאה על מסע האלימות הנפשע כלפי בני קהילתו של ראש הישיבה מגור, הגר”ש אלתר –  שהתרחשו בשבת לפני שבוע בכל המוקדים בהם התפתחה קהילת ‘פני מנחם’.

הראשון להשמיע דברי מחאה היה האדמו”ר מויז’ניץ שאמר במהלך סעודה שלישית בבית המדרש הגדול שבקריית ויז’ניץ בבני ברק, כי הוא רוצה להבהיר: “כאשר אחד מדבר עליי – אסור להרים ידיים. לא שמענו כך מעולם”.

האדמו”ר מויז’ניץ סיפר כי היה מקרה אצל זקנו בעל ה’תורת חיים’ זצ”ל, בו חסיד מחה על כבודו והכניסו אותו למאסר. כאשר בא החסיד להזכיר לפני הרבי על מצוקתו ענה לו רבו: “הם הכניסו אותך במאסר לחודש – אני הייתי מכניס אותך ל-3 חודשים. אין כזה מושג להרביץ כי דיברו על הרבי”.

לאחר שיחתו לפני אלפי החסידים, במשך שעה ארוכה, פתח האדמו”ר בניגון נלהב על המילים: “אמר רבי שמעון בן חלפתא: לא מצא הקדוש ברוך הוא כלי מחזיק ברכה לישראל אלא השלום”.

“הרמת יד על יהודי, איך אפשר לצרף אותך למניין?”

מספר שעות לאחר מכן, עם צאת השבת בבלגיה, השמיע האדמו”ר מפשעווארסק דברי מחאה חריפים, במהלך סעודת מלווה מלכה בבית המדרש של החסידות בשכונה החרדית באנטוורפן.

האדמו”ר מפשעווארסק, גדול אדמו”רי אירופה, סיפר על זקנו שחסה בצילו של הרבי משינאווא זצ”ל. לרבי משינאווא היה גבאי מבוגר ששימש את הרבי במשך כיובל שנים. “היו בבית המדרש שני ילדים מאוד שובבים שמיררו את חיי הגבאי. מה שהוא אמר, הם עשו הפוך”, סיפר האדמו”ר. “יום אחד, הגבאי הצליח לתפוס את אחד מהם והחטיף לו שתי סטירות. לכאורה הגיע לילד את הסטירות הללו – אבל הרבי משינאווא הזדעזע והושיב בית דין שידון בעונשו של הגבאי שהכה את הילד”.

הרבי סיפר שבית הדין גזר על הגבאי שלושה קנסות: א. השעייתו ממשרת הגבאי למשך מספר חודשים. ב. שלילת האפשרות לקבל עלייה לתורה עד שמחת תורה. ג. שיכנס לבית המדרש, ידפוק על הבמה ויפייס את הילד.

האדמו”ר הוסיף סיפור נוסף שהתרחש בחסידות גור עוד בפולין: “בעל ‘החידושי הרי”ם’ מגור ככל הנראה מיהר מאוד וביקש מהגבאי לארגן מניין מצומצם לתפילה. רגע לפני התפילה, אחד החסידים ניסה להידחף לחדר התפילה. הגבאי הכה אותו ודחף אותו מחוץ לחדר”. הרבי סיפר, כי למרות שהגבאי רצה בסך הכול למלא את בקשת רבו – בעל ‘החידושי הרי”ם’ כעס עליו מאוד.

“רבי, יש מניין”, הכריז הגבאי, אבל ננזף מיד: “הרמת יד על יהודי, איך אפשר לצרף אותך למניין?”.

הגבאי נאלץ לקרוא ליהודי המוכה ולפייס אותו, ורק אז הסכים הרבי לצרף את הגבאי למניין.

יצוין, כי האדמו”ר שהה בשבת בעיירת נופש, ואל מסיבת המלווה מלכה הורשו להיכנס מנין בלבד. אחד מהם היה חסיד גור, חבוש בספודיק. האדמו”ר נוהג בכל מלווה לספר סיפורים מבעלי היארצייט של אותו שבוע.

לפתע הסתובב אל החסיד גור, שעמד לצידו, ואמר לו: “אמנם השבוע זה לא ייארצייט של בעל ‘החידושי הרי”ם והרבי השינאווא,  אבל יש מהם שני סיפורים ש”צריכים להגיע לשימוש” – וסיפר את שני הסיפורים הללו נגד אלימות, כשפניו מוסבות כל הזמן אל אותו חסיד.

לבסוף, בכדי לפייסו שלא התכוון אליו אישית, כיבד אותו בזימון.

“להכות יהודי אסור, אין שום היתר כזה ולא יעזרו שום תירוצים”

האדמו”ר מקרלין סטולין אמר הבוקר, בשיחת ראש חודש לחסידים לאחר התפילה: “לא רציתי לדבר על הנושא הזה. אבל כולם יודעים מה קרה לפני כשבוע וחצי. קרה משהו נורא. קשה להאמין שיכול לקרות דברים כאלה בזמננו. הכו יהודים ברחובות. היה חילול ה’ בשבת. לא יודע איך זה קורה בזמנים שלנו אחרי כל כך הרבה צרות שעם ישראל עבר במהלך ההיסטוריה. איפה שמענו שמתנהגים כך?” תהה האדמו”ר.

הרבי הוסיף למחות: “יש שולחן ערוך, יש דברים שמותר לעשות ויש דברים שאסור לעשות. להכות יהודי אסור, אין שום היתר כזה ולא יעזרו שום תירוצים. כל ילד יהודי יודע מה היה אצל משה רבנו ע”ה כששאל ‘למה תכה רעך’.  מה שאסור – אסור, אין התחכמויות. אילו פנים יש לנו ברחוב אם בחוגים שלנו מתרחשים דברים כאלה?

“זה לא יכול להיות שמכים – הרי משתדלים שיכבדו אותנו, ושאחרים ישמרו התורה והשבת, וכשמגיע איזה נארישקייט (שטות) מתטפשים כל כך פתאום ואז מרביצים. זה כזה חילול ה'”,

האדמו”ר הוסיף: “אין לנו דעה גדולה בעניינים האלה, אבל כדאי שאנשים ישמעו בצורה יפה כי אסור לעשות דברים כאלה ואולי תהיה לדברים השפעה עליהם. צריכים להתנהג כ’ערליכע אידן’ ואם לא – אז הכול ‘גארנישט (כלום)'”.

“הרבנים ששותקים לא יוכלו להגיד ‘ידינו לא שפכו את הדם'”

גם המקובל האדמו”ר רבי מרדכי שיינברגר, רבם של חסידי אשלג ביישוב אור הגנוז, השמיע במוצאי שבת האחרון דברי מחאה חריפים על האירועים האלימים.

אחד החסידים סיפר כי הרב תהה: “איך זה ישפיע על כלל ישראל?” וצעק ממש נגד האלימות. “הרבי אמר כי מדובר במקרה איום ונורא וכי כל הרבנים שלא מוחים, לא יוכלו לומר ‘ידינו לא שפכו את הדם הזה'”.

גם בארה”ב נשמעו דברי מחאה. הגאון רבי ירוחם אולשין, ראש ישיבת ‘בית מדרש גבוה’ בלייקווד שבניו ג’רזי, השמיע דברי מחאה במהלך שיעור חומש-רש”י שמסר לתלמידיו לאחר התפילה בשבת בבוקר.

ראש הישיבה התבטא בחריפות על אלה שהרימו ידיים על יהודים אחרים ועל אלה שהובילו לכך.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אדמורים ורבנים שמוחאים הם אנשי אמת וראוים להערצה ולהערכה
    31/05/2022 16:33
    מחכה לגאולה
  1. חסידי גור מחכים לשמוע את המחאות מהציבור הכללי. שמשהו יזעזע את המערכת ..ואת עומד בראשם , רוב הציבור כ”כ כועס!!! אבל אסור להם לדבר, הורסים להם את החינוך של הילדים מלהיטים את הנשים וזה בקל קלות דעת, השלום בית חוגג.סיפר לי חסיד גור בכאב אני מתבייש להיות חסיד גור.- גור של היום זה לא גור המפוארת שהיתה עד סיום הנהגה של אדמור הפני מנחם זצקל

  2. עיקר חסר מהספר
    01/06/2022 21:21
    ליקוודער
  3. למה משמיטים את עיקר דבריו של מורינו ורבינו רבי ירוחם אולשין,
    אמר: ‘מי שמבטל את עמלות התורה סופו שמגיע לכדי הרמת יד’….

  4. גור
    01/06/2022 21:53
    אני
  5. הוא יכול ללכת לשאוליסטים יקבלו אותו בשמחה

  6. שאול
    21/06/2022 11:41
    א קליינער איד
  7. ב״ה. אחרי ״בל תוסיף״ (וכתוצאה ממנו) בא ״בל תגרע״. אפשר להוסיף דרגות דבקות ברבנים וכו׳ אבל לדעת שזה לא עיקר הדין המחייב כל יהודי. רק כך מותר להוסיף. וכשיש הוספה ושזה ״עשיתי את דבר ה׳ ״ יצאה בת קול ״אל תצדק הרבה״, ובהמשך (וכתוצאה מכך) הריגת עיר הכהנים ויצאה בת קול ״אל תרשע הרבה״. כל המרחם על האכזרים סופו להתאכזר על הרחמנים ועיין היטב בדרשה האחרונה מהרבי ה״פני מנחם״. בחסידות עוררו להתפלל ״אל יעזבנו״ וגם ״ואל יטשנו״ כנגד בל תוסיף ובל תגרע.