ייצוגית נגד ‘אסם’: הסירה הסימון האדום מהאריזה של ‘ויטמנצ’יק’

הצרכן התובע מבקש מאסם לפצות את הציבור ב-2.5 מיליון שקל בגין הטעיה בסירופ ויטמינצ'יק • טוען: החברה הסירה את הסימון האדום, שמעיד על כמות סוכר גבוהה, למרות שלא הפחיתה את הסוכר • ומה התירוץ? שינתה את הוראות ההכנה כך שהיא מורה לצרכנים להוסיף יותר מים
יוני גרין
כ"ח אייר התשפ"ב / 29.05.2022 10:10

חברת אסם הסירה את הסימון האדום מ’ויטמינצ’יק’, אבל לא באמת שינתה את כמות הסוכר שבסירופ. ומה התירוץ? שינוי הנחיות מהילת הסירופ במים, כך שהמשקה המוכן ממנו מכיל פחות סוכר.

עקב כך, הוגשה לאחרונה לבית-המשפט המחוזי ת”א-יפו בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד אסם בגובה 2.5 מיליון שקל – בטענה להטעיה.

התביעה נגד אסם הוגשה באמצעות עו”ד רן שפירא ועו”ד יואב גפני ממשרד עורכי הדין אלמוג-שפירא.

על פי התביעה, התובע, תושב חולון, נהג מדי פעם לרכוש עבור ארבע בנותיו ועבורו את תרכיז המשקה ‘ויטמינצ’יק’, אך חדל ממנהגו, לאחר שלאריזה התווסף הסימון האדום המעיד על “סוכר בכמות גבוהה”.

לאחרונה, כך נטען, בעודו עורך קניות בסופרמרקט, הופתע התובע לגלות את התרכיז באריזה חדשה נטולת הסימון האדום, שעליה אף נכתב: “הוראות הכנה למיהול חדש ומתיקות מופחתת בכל כוס משקה מוכן”.

לדברי עורכי הדין שפירא וגפני, התובע שמח על המציאה והחליט לרכוש שני בקבוקים של הסירופ “החדש”, חרף העובדה שמחירו התייקר בעשרות אחוזים ממחירו באריזתו הישנה.

אלא שהשמחה הייתה מוקדמת מדי.

לדבריהם, כאשר התובע הגיע לביתו והכין את המשקה, הוא נדהם לגלות, כי מדובר בעצם באותה הגברת רק בשינוי האדרת, שכן ב-100 מ”ל משקה באריזתו החדשה יש ערכי סוכר זהים לחלוטין לאלה שבמשקה באריזתו הישנה.

הדבר היחיד שהשתנה, כך נטען, הוא “הוראות ההכנה החדשות”, שפורטו על גבי האריזה החדשה למהילת התרכיז בכמות גדולה יותר של מים. לעדות התובע, את המשקה בתמהילו החדש לא ניתן לשתות, כי הוא אינו טעים כלל.

לטענת עורכי הדין, מדובר בתרמית, בהטעיה צרכנית מקוממת ובלעג לאינטליגנציה של הצרכן, וכי שינוי האריזה נעשה, בין היתר, כדי לטעת בצרכן את התחושה כאילו במדובר במשקה “חדש” המכיל פחות סוכר, אך לא כך הוא.

לדבריהם, השינוי בהמלצת התמהיל נעשה, ככל הנראה, כדי להימנע מהסימון האדום המעיד על “סוכר בכמות גבוהה” ומחייב בתשלום “מס הסוכר”.

“ברור לחלוטין ששינוי ההמלצה לא נעשה מטעמים של טעם או דאגה לציבור, אלא מאינטרס עסקי, שיווקי וכלכלי שלא להציג את המוצר כעתיר סוכר”, טוענים עורכי הדין גפני ושפירא.

בנוסף עורכי הדין טוענים, כי מדובר בהונאה כפולה של הצרכנים: פעם אחת ביצירת התחושה שמדובר במוצר המכיל פחות סוכר, באמצעות המלצת תמהיל לא הגיונית, השונה מההמלצה הקודמת, בלי שנעשה כל שינוי ברכיבי המוצר; פעם שנייה בגביית מחיר שמתאים למוצר עתיר סוכר, בעוד שהמוצר אינו מוצג כעת ככזה, ולכן לא משולם עליו “מס הסוכר”.

לטענתם, המסקנה המתחייבת היא ש’אסם’ מוכרת מוצר זהה למוצר הקודם במחיר שמתאים למוצר עתיר סוכר, אך את הפטור שהיא מקבלת מ”מס הסוכר” היא אינה מחזירה לצרכנים, אלא מגלגלת לכיסה. “אילולא כך היה הדבר, היינו מצפים לקבל את אותו המוצר במחיר הקודם ולא במחיר שעלה בעשרות אחוזים ביחס למחיר הקודם”, טוענים עורכי הדין.

את נזקו האישי מעריך התובע ב-50 שקל, והוא מבקש מאסם לספק מידע לגבי כמה בקבוקים כאלה נמכרו וכן מבקש מבית-המשפט לחייבה לפצות אותו ואת שאר צרכני המוצר.

לאור זאת, מבקשים עוה”ד גפני ושפירא מבית המשפט לקבל את תביעת מרשם, כתובענה ייצוגית. לדבריהם, הנזק הנצבר לקבוצת הצרכנים הנפגעים נאמד בלמעלה מ-2.5 מיליון שקלים. הבקשה הוגשה בימים אלה בבית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו.

מאסם-נסטלה נמסר לאתר ynet: “החברה טרם קיבלה לידיה את התביעה. לאחר שתקבלה, תלמד אותה ותשיב בבית המשפט”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ממש בושה על הגביה במחיר גבוהה
    29/05/2022 11:35
    אני
  1. 20 שח בקבוק קטן של ויטמינציק…

  2. חזירות שלא יודעת שובע
    30/05/2022 07:30
    בשש
  3. עם מיסוי המשקאות הממותקים המחיר של ויטמניצק קפץ בכמעט 100 % כלומר בקבוק של ליטר שהיה עולה 11₪עלה ל20 ובקבוק של 2 ליטר קפץ ל38₪ בתור אחד שזה הדבר היחיד שהינו שותים בבית עם סודה החלטתי שאני לא שותף לחזירות של אסם ואני לא נוגע יותר בוויטמינציק שיחנקו עם זה הפעם אני לא יהיה פראייר

  4. ככה זה יגמר - 150k לכל אחד מהעו"ד, 50₪ לתובע
    30/05/2022 13:29
    שופט בדימוס
  5. תביעות ייצוגיות הפכו לדרך להעשיר עוכרי דין