הציור של הצייר החסידי ר’ זלמן קליינמן ז”ל נמכר בכחצי מיליון דולר

אין כמעט חרדי שלא מכיר את הציור של הצייר החסידי ר' זלמן קליינמן ז"ל - המכונה: "מחסלביץ' לליובאוויטש" • הציור, המתאר חסידים הנוסעים לרבי על כרכרה עם 'סוס מעופף', נמכר השבוע במכירה פומבית במחיר שיא: 480,000  דולר
נתן פרל
כ"ה אייר התשפ"ב / 26.05.2022 12:21

ציור שמן על בד, שכותרתו ‘פון כאסאלאוויטש קיין לובאוויטש’ (-מחסלביץ’ לליובאוויטש), המתאר קבוצת חסידים נוסעת אל הרבי על ‘סוס מעופף’ וכרכרה, השתרש בדימויים חסידיים – והיה לאחד הציורים המפורסמים בחסידות חב”ד.

אתה יודע לשמור סוד? מפרק סוגיה? אותך אנו מחפשים לתפקיד יוקרתי

הציור הזה, של הצייר החסידי זלמן קליינמן ז”ל זכה השבוע למעמד נוסף: אחד הציורים היותר יקרים שנמכרו מבית יוצר של אמן חסידי.

הציור, הנחשב ליצירה הכי מפורסמת של קליינמן, מתאר קבוצה של עשרה חסידים, הנוסעת מהעיירה חסלביץ’ (חיסלביצ’י, עיירה קרובה לליובאוויטש) בעגלה רתומה לסוס, עפים באוויר, עושים את דרכם אל הרבי בעיירה ליובאוויטש.

רפרודוקציות רבות של ציור זה הודפסו, ועדיין נדפסות.  הוא פורסם גם באינספור ספרים ופרסומים, ומקשט פריטי יודאיקה שונים. הציור נתפס פעמים רבות כמתאר את מסעותיו המופלאים של הבעל שם טוב.

הציור צויר לראשונה על ידי קליינמן, חסיד חב”ד שהתגורר בשכונת קראון הייטס, בשנת תשמ”ג ונרכש ישירות מהאמן על ידי משפחת שטרן מסקרסדייל בניו יורק.

השבועי הם הציעו אותו למכירה פומבית, עם הצעת מחיר התחלתית של 100,000 דולר. הוא נמכר לקונה לא ידוע תמורת   480,000  דולר.

יצוין, כי קליינמן צייר את הציור עוד מספר פעמים.

“זהו רגע היסטורי בעולם האמנות החסידית”, אמר משה פרנק מגלריה לאמנות ‘לויים’ בקראון הייטס, שעקב אחר המכירה, אך לא היה מעורב בה. “יש לזכור”, הוא אומר. “אמן לא מוכר מעולם לא מכר ציור ביותר מ-100,000 דולר במכירה פומבית”.

ציור: זלמן קליינמן

קליינמן, שנפטר בשנת תשנ”ה בגיל 62, יצר ציורים עם תיאורים של חיי החסידות, ויצירותיו מעטרות את בתיהם של רבים מחסידי חב”ד בארה”ב, בישראל ובעולם.

ציוריו משקפים את רוח חסידות חב”ד – התבוננות, לימוד חסידות, התוועדויות, נסיעות לרבי ועוד, וכוללים נושאים של שמחה והומור חסידיים.

בהוראת הרבי מליובאוויטש, קליינמן תיעד עוד בשנות ה-50 את חיי החסידות בכפר חב”ד בראשית ימיו. זקני חסידי כפר חב”ד עדיין יכולים לזהות בחלק מציוריו של קליינמן את הכפר כפי שהיה בתחילת שנות ה50, על בתיו ובקתותיו ורחובותיו הבוציים.

ציוריו של קליינמן עסקו גם בנושאים יהודיים כלליים יותר: קטעים מהגדה של תורה ופסח, הכנסות ספר תורה, קידוש לבנה, יום כיפור ועוד. הוא גם צייר נופים ודיוקנאות.

ציוריו מלאי חיים וצבע, שואבים השראה מחיי היום-יום ומתעדים נאמנה את הסביבה בה חי ופעל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות