ביבי נזף, עבאס התבלבל, ובליכוד התעקשו שהחוק של גמליאל ייפול

'חוק השקיות' של ח"כ גילה גמליאל נפלה בהצבעה על חודו של קול • אלא שאז עבאס טען כי התבלבל והתכוון להצביע בעד • ח"כי הליכוד נלחמו נגד אישור ההצעה, בלחץ הסיעות החרדיות, והישיבה הופסקה להתייעצות משפטית שקבעה: החוק נפל • מקלב: "חוק שכולו יח"צ על חשבון הציבור"
אריה ריבקינד
כ"ד אייר התשפ"ב / 25.05.2022 19:27

מליאת הכנסת אישרה הערב (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק לצמצום השימוש בשקיות חד-פעמיות של חבר הכנסת יוראי להב הרצנו וקבוצת חברי כנסת.

אתם לקראת לידה? קבלו: הרצאות מקצועיות, טיפים ומתנות מפנקות

23 חברי כנסת תמכו מול 22 שהתנגדו. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע לאיזו וועדה להעביר אותה.

להצעה הוצמדה הצעה של ח”כ גילה גמליאל ולאחר הצבעה אלקטרונית נרשם שוויון 22.

אלא שאז ח”כ מנסור עבאס טען כי התבלבל בהצבעה והתכוון להצביע בעד, ויו”ר הישיבה, ח”כ צביקה האוזר, החליט לצרף את הצבעתו – ובכך החוק עבר ברוב של 23 תומכים מול 22 מתנגדים.

אלא שלאחר מחאות מצד חברי כנסת מהליכוד, שנלחמו נגד החוק של חברתם למפלגה בלחץ הסיעות החרדיות, ולאחר בדיקת הייעוץ המשפטי של הכנסת, הוחלט כי התוצאה תישאר על שוויון 22 –  כך החוק של ח”כ גמליאל לא עבר.

הצעה נוספת שהוצמדה, של ח”כ מיכל רוזין, עברה גם היא ברוב של 23 תומכים מול 22 מתנגדים.

ההצעה מבקשת לחייב את כלל העוסקים הקמעונאיים בגביית תשלום עבור שקיות נשיאה חד פעמיות, כאשר התשלום שיגבה על ידי עוסקים שאינם קמעונאים גדולים יהפוך לחלק מההכנסות הרגילות של אותם עוסקים.

בנוסף, מוצע להעלות את סכום ההיטל המרבי המוטל על השימוש בשקיות, שמותר לשר להגנת הסביבה לקבוע לפי הוראות החוק, מ-60 אגרות לשקל אחד.

כמו כן, מוצע לקבוע כי מטרות כספי ההיטל לפי החוק יכללו גם ניקיון של פסולת שקיות חד פעמיות בכלל רחבי הארץ, לרבות בשטחים פתוחים ובשטחים עירוניים.

כיום, החוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד פעמיות מחייב גביית תשלום בסך 10 אגורות עבור כל שקית חד פעמית שנמסרת בחנויות המוגדרות כ’קמעונאי גדול’, בעוד שעסקים בינוניים וקטנים אינם מוכרחים לגבות תשלום זה.

על פי הצעת החוק של ח”כ להב-הרצנו מיש עתיד, תורחב החובה לגבות 10 אגורות עבור שקית נשיאה חד-פעמית גם בעסקים בינוניים וקטנים.

לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה נמצא כי גביית התשלום עבור השקיות האמורות הינו מנגנון אפקטיבי לצמצום השימוש בהן, כאשר  משנת 2016, בה נכנס החוק לתוקף, נרשמה ירידה של כ-80% בשימוש בשקיות נשיאה חד פעמיות. כמו כן, חלה הפחתה של בין 78% (ב-2017) ל-72% (ב-2020) בכמות השקיות שנרכשה על ידי קמעונאים.

ח”כ אורי מקלב הגיב על אישור חוק השקיות בטרומית: “המשרד להגנת הסביבה לוקח מאנשים פיקדון על הבקבוקים ולא נותנים את האפשרות להחזיר, מאות מיליונים מחולקים למקורבים ולא לציבור הרחב. זהו חוק שכולו יחסי ציבור על חשבון הציבור”.

ח״כ משה אבוטבול מש״ס הגיב: “יוקר המחיה – ממשלת השנאה והפגיעה במוחלשים העבירה בטרומית חוק שתשלמו יותר (!) על שקיות חד פעמיות – על מנת לסחוט את הקשישים, החלשים ואת כל עם ישראל.

‏”אבל ככה זה כשממשלת השמאל של לפיד ובנט האכזרים עם שר האוצר ליברמס צריכים לממן תשלומי סחיטה לזועבי ודמי חסות למנסור עבאס. תתחילו לארוז!”

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג: “מברכת על חוק השקיות של חברי הכנסת מיכל רוזין ויוראי להב, שעבר היום בקריאה טרומית. מטרת חוק השקיות היתה ונשארה להביא לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד פעמיות, כדי להפחית את כמות הפסולת הנוצרת בעקבות השימוש בהן ואת ההשפעות הסביבתיות השליליות של פסולת זו”.

עוד קודם ההצבעה נרשמה דרמה באופוזיציה: ח”כ בנימין נתניהו רתח על ח”כ גילה גמליאל מהליכוד, שהתעקשה להצמיד את חוק השקיות שלה לחוק השקיות של ח”כ יוראי להב מהקואליציה.

“זה פורם לנו את האופוזיציה”, תועד ח”כ נתניהו כשהוא אומר בשיחה עם כמה מחברי מפלגתו. “בשביל מה אנחנו צריכים את החוק הזה? בגלל זה לא נצליח להפיל את הקואליציה”.

בעקבות התעקשותה של גמליאל, התקיימה שיחה קשה בין ראשי סיעות החרדים לבין נתניהו, במהלכה הם הבהירו כי מפלגות החרדיות יראו בהצבעה בעד החוק או במתן חופש הצבעה לחברי הליכוד,  פירוק של הבלוק והיתר לעשות דין לעצמם ולהחליט כיצד יצביעו בכל נושא.

בעקבות כך נתניהו הנחה ח”כי הליכוד להתנגד ל’חוק השקיות’, למרות סיכומים שהיו עם הקואליציה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות