תקדימי: בית משפט זיכה נהגת מפסילת רישיון בזכות עברה הנקי

החלטה תקדימית: בית המשפט לתעבורה במחוז תל אביב, התחשב בעבר הנקי של הנאשמת - ונמנע מלגזור עליה פסילת רישיון  • המטרה: להעביר מסר לנהגים כי עבר נקי משתלם ונלקח בחשבון • עו"ד אילון אורון: "זהו תקדים מבורך"
יוני גרין
כ"ג אייר התשפ"ב / 24.05.2022 15:16

השופט עופר נהרי, שופט בית המשפט לתעבורה במחוז תל אביב,  הדהים בהחלטה תקדימית את עמדת התביעה, כאשר התחשב בעבר הנקי של נאשמת – ונמנע מלגזור עליה פסילת רישיון.

אתם לקראת לידה? קבלו: הרצאות מקצועיות, טיפים ומתנות מפנקות

סיפור המקרה: מדובר בתאונה שהתרחשה בשל אי ציות של הנאשמת לכיוון הנסיעה ברמזור, אי ציות לתמרור ונהיגה בקלות ראש.

כתוצאה מהתאונה שהתרחשה באותו יום, נחבלה הנאשמת קשות. בנוסף גם נהג שהיה מעורב בתאונה ונוסעת שהייתה ברכבו נזקקו לטיפול רפואי.

השופט עופר נהרי החליט, בניגוד לעמדת התביעה שביקשה להעניש את הנאשמת פעמיים –  וזאת לאחר שכבר נענשה משנפצעה בתאונה, ונימק את החלטתו בנאום מרשים:

“העונש ההולם כאשר מדובר בתאונת דרכים שתוצאתה חבלה של ממש וכאשר ההרשעה היא בעבירות המדוברות, אזי פסילת המינימום היא תחילת הדרך וכשמה כן היא. למרות כל אלה, וכידוע, הענישה היא גם לעולם אינדיבידואלית. במקרה זה ניצבת בפני נאשמת שנוהגת כבר למעלה מ-4 עשורים עם עבר נקי לחלוטין”.

השופט הוסיף וציין:  “אני מוצא צדק באמירה שנהג אשר הקפיד במשך עשרות שנים לשמור קלה כבחמורה על החוק בכבישים ונקלע לטעות חד פעמית ורגעית שאיננה מאפיינת את נהיגתו ואת יחסו לחוק בדרך כלל, יכול לצפות לפרוע את אותו שטר של הקפדה יתרה על החוק במשך כל כך הרבה שנים עת הוא מגיע לתת את הדין על אירוע חריג בנוף נהיגתו ואשר בו כאמור טעה.

“מסר שכזה אשר מתחשב בנהג שכזה הוא מסר אשר יש בו כדי לעודד נהגים אכן להקפיד לשמור על החוק ולהראות לנהגים אחרים, אשר למרבה הצער מנגד ביהמ”ש עשוי להחמיר עמם עת מסתבר כי עברם מכביד, כי הקפדה על עבר נקי ובמילים אחרות שמירה על החוק ובטחון הציבור בכבישים, משתלמת מכל מובן שהוא וגם כאשר באים לתת את הדין”.

עו”ד אילון אורון. צילום: מירון ביטון

השופט הדגיש: “כשם שביהמ”ש מעביר מסר שנועד להרתיע ביתר שאת כלפי נהג בעל עבר מכביד, כך לטעמי ראוי מנגד להעביר מסר מעודד לנהג אשר מקפיד כל כך הרבה שנים שלא לבצע אף עבירה וטעה חד פעמית. אני סבור כי במקרה ספציפי זה ניתן להצדיק אמירה שניתן להשיג את מטרת הענישה במקרה זה כלפי נהגת זו גם מבלי לפגוע בפועל ברישיונה ולהסתפק בפסילה על תנאי וקנס מרתיעים (2000 ש”ח).

“ככל שאני חורג ממתחם העונש ההולם, הרי שאני עושה כן מהסיבות האמורות”.

עו”ד אילון אורון, המייצג את הנאשמת, בירך על ההחלטה: “זהו תקדים מבורך. גזר דין מנומק עם מסר חשוב לציבור – מי שנוהג כחוק ושומר על גיליון ההרשעות שלו נקי – בבוא יום פקודה, בית המשפט יצא מגדרו, יתחשב בו וימנע מלפסול את רשיונו, למרות העונש הקבוע בחוק”.

עו”ד אילון אורון הוא יו”ר ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין, ומחבר האנציקלופדיה לתעבורה.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שיקול דעת מוטעה
    25/05/2022 14:05
    ארז
  1. שיקול דעת מוטעה של השופט
    גיליון נקי לא מוכיח שהנהג לא עובר על החוק .או שלא נתפס או שכל פעם מוותרים לו כי כמו השופט רואים גיליון נקי.
    עורן הדין וודאי מרוצה כי הצליח וירשום באתר שלו עוד הצלחה
    אבל הרי אין לו שום אחריות למאות ההרוגים בשנה

  2. יהודה סויסה
    26/05/2022 12:50
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. למה טועה שופט מעולה ונימוק נכון כשם שהטביעה משתמשת בעבר של נהגים עם עברות קודמות כך יש להתייחס לנהגים עם עבר נקי שיברכו שופטים כאלה כל הכבוד יש צדק