גנץ נכנע, האופוזיציה תמכה בחוק וכולם הכריזו: ‘ניצחנו!’

הדרמה הלילית במליאה: לאחר שבני גנץ נכנע והביא פשרה - מימון 75% ב'ממדים ללימודים', החליטה האופוזיציה לתמוך • אלא שאז 'המשותפת' הפכה את ההצבעה לאי אמון • האופוזיציה נעדרה - והחוק עבר בתוצאה 55 בעד ו-6 נגד • "הקואליציה הוכיחה שהיא לא יכולה להעביר חוקים"
אריה ריבקינד
כ"ג אייר התשפ"ב / 24.05.2022 08:17

הכנסת אישרה הלילה (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק ‘ממדים ללימודים’, לאחר שהאופוזיציה קיבלה את הצעת הפשרה שהציע שר הביטחון בני גנץ.

ההצעה עברה בקריאה שלישית ברוב של 55 תומכים מול 6 מתנגדים. שאר 61 חברי כנסת מהאופוזיציה והקואליציה לא השתתפו בהצבעה בקריאה שלישית, שאותה הפכה הרשימה המשותפת להצבעת אי אמון.

חברי מפלגת רע”מ, וחברות הכנסת עידית סילמן מימינה וג’ידא רינאוי זועבי ממרצ – נעדרו מההצבעה על אי אמון בקריאה השלישית כדי לא להצביע נגד הממשלה.

מוקדם יותר, רגע לפני ההצבעה על החוק, כשגנץ הבין כי אין לו רוב להעביר את החוק כפי שרצתה הקואליציה – רק 66% מימון, הוא נכנע והציע להעלות את המלגה ל-75% מימון – וביקש מהאופוזיציה לקבל את ההצעה.

בתום התייעצות החליטו בליכוד לקבל את הפשרה.

‏מהליכוד נמסר: “זה  ניצחון לליכוד: המאבק שלנו הביא להעלאת המלגות ללוחמי צה״ל. ההחלטה התקבלה באישור כל ראשי בלוק הימין. הליכוד יעלה חוק ל100% מלגה ללוחמים”.

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו נימק את ההחלטה לאפשר לחוק לעבור ותקף את הממשלה: “אחרי שהממשלה הזאת הוכיחה שהיא תלויה ברע”מ ובמשותפת, רק אז הגיע בני גנץ, הודה בכישלון והסכים להסתייגות הליכוד להעלאת המלגות. זאת ההוכחה שצדקנו מההתחלה שללוחמים שלנו מגיע יותר. בלוק הימין והליכוד הסכימו להעביר את ההסתייגות שלנו ובהזדמנות הראשונה לתת 100% ללוחמים”.

למרות שמשכו את מרבית ההסתייגויות ולא התנגדו לחוק, באופוזיציה הביכו את הקואליציה והעלו להצבעה גם חוק למימון של 100% משכר לימוד הלוחמים. בקואליציה התנגדו לחוק, כאשר בעת הקראת כל שם באופוזיציה צעקו “בושה” –  וההצעה נפלה.

ראש הממשלה נפתלי בנט כתב בחשבון הטוויטר שלו, לאחר אישור החוק: “עשינו את זה! חוק ממדים ללימודים עבר בקריאה שנייה ושלישית וייכנס לתוקף מיידי. 16,500 לוחמי צה”ל ייקבלו באופן מיידי מילגות. אנחנו אוהבים אתכם לוחמים יקרים”.

שר החוץ יאיר לפיד הכריז: “‏הצלחנו! הלוחמים ניצחו! חוק ״ממדים ללימודים״ עבר בכנסת. הכסף יגיע ללוחמים שלנו כבר בסמסטר הקרוב. לוחמי צה״ל – זה בשבילכם!”

ח”כ יעקב אשר אמר על אישור חוק ממדים ללימודים: “לסיכומו של יום – שני מבוגרים אחראים (גנץ ונתניהו) שחתרו להסכמות, ושני טרמפיסטים (לפיד ובנט) שעמדו לידם במליאה וצעקו ‘ניצחנו’…”

ח”כ עמיחי שיקלי: “‏בשוך הרעש והצלצולים ולאחר ששקע האבק למדנו דבר אחד, קואליציית הפרוטקשן של זועבי, לפיד גנץ ומנסור לא מסוגלת לקדם חקיקה ציונית אלמנטרית. לעם ישראל מגיעה ממשלה שתומכת מקיר לקיר בחיילי צה״ל ובלוחמיו”.

ח”כ שמחה רוטמן צייץ: “‏יש לי ביקורת מכאן ועד מחרתיים על בני גנץ. גם באופן כללי, וגם באירוע ‘ממדים ללימודים’ כמו באירוע חוק האזרחות, הסירוב העיקש לקיים מו”מ בתום לב עם האופוזיציה, והנסיונות הפתטיים לרבע את המעגל ולהביא תומכי טרור לתמוך בלוחמים, כמעט והביא להפלת החוק.

“אבל, בסופו של דבר, גנץ התעשת ‏והבין שלתת לשני הילדים הקטנים, שמשחקים בלהיות ראש ממשלה ובספינים עלובים, לנהל את האירוע ישאיר אותו עם ספין ובלי חוק. הוא תפס פיקוד, ניהל מו”מ עם האופוזיציה וסיים את האירוע.

“ואחרי הכל, את החרפה שבקיומה של קואליציה שלא מסוגלת להעביר חוקים לטובת חיילי צה”ל, הציבור לא ישכח הרבה זמן”.

העיתונאי  יקי אדמקר אמר ל-103fm על ההצבעה: “שני הצדדים הכריזו על ניצחון אבל אף אחד לא ניצח. הקואליציה הוכיחה שהיא לא יכולה להעביר חוקים, והאופוזיציה הובילה קמפיין שהיא מתנגדת לכל הצעה וברגע האחרון כשמבינים שעלו על עץ גבוה מדי הם יורדים ממנו”.

קודם לכן אמר השר גנץ: “הימים האחרונים קשים עבורי כמי שגדל במערכת הביטחון, כמי שעומד בראשה היום כשר הביטחון. חיילי צה”ל אף פעם לא היו חלק מהמשחק הפוליטי – ואני חושב שכל אחד צריך לעמוד ולהסתכל על עצמו ולשאול ‘לאן הגענו?’.

“יש שאומרים לי שכדאי לי למשוך את הוויכוח – אני פוגע בליכוד, ומצטייר כמי שפועל לטובת החיילים. אני החלטתי לשים לזה סוף. מטרתי היא לא לפגוע בליכוד אלא לחזק את חיילי צה”ל ולשמור על שלמות הממשלה. לכן, אני מציע לקבל את ההסתייגות שהוצעה גם על ידי האופוזיציה ולהעלות את גובה המלגה ל-75%.

“זו הצעה שמשמרת את העיקרון המוביל בבסיס השיטה של תמיכת המערכת המשמעותית מזה ומחוייבות הפרט מזה, ומגדילה את מה שחיילי צה”ל הלוחמים קיבלו אי פעם. יותר מהכל, זו הצעה טובה, שמשרתת את החברה הישראלית”, הוסיף שר הביטחון.

“אני שולח חיילים שנפצעים בשדה הקרב בשם המדינה, אני לא מוכן לפצוע בכנסת ישראל את החברה הישראלית כולה ולפגוע באמון החשוב בצה”ל. אני לא מוכן שהפוליטיקה תפגע בצה”ל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות