בנק ישראל העלה הריבית לשיעור של 0.75%. איך זה ישפיע עליכם?

שיא של 8 שנים: ההחלטה התקבלה בניסיון לבלום את האינפלציה, שהגיעה ל-4% • בחודש שעבר הועלתה הריבית ב-0.25% • העלאת הריבית תייקר את החזרי המשכנתא הצמודים לפריים ותשפיע על המשק כולו
יוני גרין
כ"ב אייר התשפ"ב / 23.05.2022 16:38

הריבית הגיעה לשיא מאז שנת 2014:  הוועדה המוניטרית של בנק ישראל העלתה היום (שני) את הריבית ל-0.75%. זו עליית ריבית שנייה ברציפות, לאחר שבחודש שעבר הועלתה ב-0.25%.

זו הפעם הראשונה מאז 2011 שהריבית עולה במשך חודשיים ברציפות.

המהלך בוצע בניסיון לבלום את האינפלציה שהגיעה כבר ל-4%.

העלאת הריבית תייקר משכנתאות והלוואות אחרות: מי שמחזיק במשכנתא צמודה לפריים יצטרך לשלם יותר בכל חודש. בנוסף הבנקים צפויים לייקר כעת את המשכנתאות לכל מי שירצה לקחת הלוואה חדשה לדיור, לא רק במסלולים הצמודים לפריים.

בשל כך, היא  תשפיע דרמטית גם על שוק השכירות. זאת משום שמשכירי הדירות מצפים כי תשלומי השכירות יכסו את תשלומי המשכנתא, וברגע שאלה עולים, העלות מתגלגלת לשוכרים.

לכך מתווסף גם הזינוק במחירי הדירות, שהשלימו עלייה של יותר מ־16% בשנה האחרונה.

הנימוק העיקרי להחלטת הבנק, כאמור, זו רמת האינפלציה הגבוהה בישראל המצויה מעל הגבול העליון של יעד בנק ישראל.

על המשך המדיניות נכתב: “הוועדה החליטה להמשיך בתהליך הדרגתי של העלאת הריבית. קצב העלאת הריבית ייקבע בהתאם לנתוני הפעילות והתפתחות האינפלציה, זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות”.

בהודעת הבנק נכתב עוד,  כי במשק הישראלי נרשמת פעילות כלכלית איתנה, המלווה בשוק עבודה הדוק תוך עלייה בסביבת אינפלציה. המלחמה באוקראינה וההאטה בפעילות הייצור בסין, מגבירים את לחצי האינפלציה ומובילים להאטה בקצב פעילות הכלכלה הגלובלית.

בהודעה קודמת ציין הנגיד פרופ’ אמיר ירון כי בשנה הקרובה צפויה הריבית להגיע לרמה של 1.5%. המטרה העיקרית של העלאת הריבית היא, כאמור, לרסן את הלחצים האינפלציוניים, ולצנן את שוק הדיור הרותח.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות