פסק דין מהפכני: פוטר את האבות ממזונות ומחייב גם את האימהות

בעקבות השינויים הדרמטיים באופי הכלכלה המשפחתית - הדיין הרב אוריאל אליהו מבית הדין הרבני האזורי בנתניה: "על פי הצדק ועל פי רוח ההלכה וכן על פי החוק ורוח החוק כיום האב והאם צריכים לשאת בעול המזונות באופן שיתופי, שוויוני ויחסי ליכולותיהם והכנסותיהם"
יוסף גרינבוים
כ"א אייר התשפ"ב / 22.05.2022 11:51

בפסק דין מהפכני וחדשני פוטר בית הדין הרבני האזורי בנתניה את האבות מדמי מזונות לילדיהם הקטינים, מחייב לראשונה את האימהות בדמי מזונות – וקובע: “שני ההורים יישאו בעלות גידול הילדים כאחד בהתאם ליכולותיהם הכלכליות וללא הבדל מגדרי”.

אתם לקראת לידה? קבלו: הרצאות מקצועיות, טיפים ומתנות מפנקות

הדיין הרב אוריאל אליהו מבית הדין הרבני האזורי בנתניה מוסיף בשולי פסק הדין ומציע לשנות את החוק: “סבורני כי ערכאות השיפוט הדתיות והאזרחיות צריכות לתת את הדעת לנתונים ולעובדות ועל המחוקק לערוך את השינוי הנצרך בחוק ולהוביל לשינוי אבולוציוני של מערכת השפיטה”.

הפרשה החלה בתביעה שגרתית של אישה תושבת נתניה, אם לארבעה קטינים, שפנתה לבית הדין הרבני בתביעת גירושין וכרכה את המשמורת ודמי המזונות.

הכנסות הבעל-האב מגיעות ל-7,000 שקלים בחודש והכנסות האם ל-8,000 שקלים נטו.

לגופו של המקרה החליט בית הדין על משמורת שוויונית של הקטינים, שבוע בחזקת האב ושבוע בחזקת האם. באשר למזונות: “כל הורה יישא בצרכי הקטינים בזמן שהותם אצלו. גם בהוצאות החינוך והוצאות הבריאות יישאו הצדדים בחלקים שווים”.

הדיין הרב אוריאל אליהו, המוביל מהלך של שוויון מגדרי במזונות, פרסם את פסק הדין המשתרע על עשרות עמודים ובו הוא סוקר את היריעה המשפטית וההלכתית. הדיין מציע אבן דרך מהפכנית וחדשנית של שוויון מגדרי בין אבות לאימהות.

בפן ההלכתי מתמודד הדיין עם השולחן ערוך, המחייב את האב במזונות בחיוב מוחלט. יחד עם זאת, הדיין נתלה בשורה של פוסקים הסבורים שהחיוב הוא רק מדין צדקה, כלומר חיוב רצוני-וולונטרי שאין חובה לכפותו.

לאור מסקנה זו מסיק הרב אוריאל אליהו כי ניתן להטיל חיוב מזונות גם על האם כמו על האב.

למרות הפסיקה המסורתית המקובלת בבתי הדין, שהטילה חיוב מזונות על האב ולא על האם, כותב הדיין: “דומני שאי אפשר עוד להפטיר כאשתקד ולהטיל חיוב המזונות על האב והאם כאחד בהתאם ליחסי ההכנסות וליחסי זמן השהות של כל אחד מההורים… שינוי דרמטי מתרחש לעינינו במבנה הכלכלה המשפחתית. בעוד שבעבר האישה – האמא הייתה מחוסרת אמצעים, כיום נשים עובדות לא פחות מגברים והכנסותיהן מאפשרות להן להשתתף בכלכלת הבית”.

לסיכום כותב הדיין: “על פי הצדק ועל פי רוח ההלכה וכן על פי החוק ורוח החוק כיום האב והאם צריכים לשאת בעול המזונות באופן שיתופי, שוויוני ויחסי ליכולותיהם והכנסותיהם, זאת בעקבות השינויים הדרמטיים באופי הכלכלה המשפחתית – מה שמוביל בצורך לאיזון באחריות ובחובות”.

עו”ד ארתור שני, המתמחה בדיני משפחה: “פסק הדין שקיבל הרבני בנתניה הוא פסק דין ראוי ומוצדק, אך למרבה הצער, בכירי מערכת הדין הרבניים אינם בשלים עדיין להחלטות פורצות דרך מסוג זה, ולכן הוא צפוי להיתקל בהתנגדות בבית הדין הרבני הגדול.

“ככל שירבו פסקי דין כאלה, כך יגבר הסיכוי לשינוי אמיתי ומהותי בנושא המזונות בישראל”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יפול בערעור בבית הדין הגדול
    22/05/2022 12:29
    גגג
  1. 9סק הדין לא יחזיק מעבר לכותרת

  2. מזונות ילדים
    22/05/2022 15:25
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. כל הכבוד לדיין, פסק דין נדיר ואמיץ וגם כמובן זה פסק דין על פי הלכת השוויון
    כמו פסקי דין של אירופה

  4. סוף סוף משתחררים מאימה
    22/05/2022 22:16
    עזרא
  5. מצויין רוצים שוויון קבלתם